JOŠ U GLAVAMA

Na indijskom popisu stanovništva i rubrika o kasti?

Foto: AFP
Na indijskom popisu stanovništva i rubrika o kasti?
10.06.2010.
u 20:13
Po indijskom ustavu, kastinski je sustav ukinut; pitanje pripadnosti kasti zadnji put je bilo na popisu još 1931., za britanske vladavine. No, na popisu 2010. moglo bi se ponovno pojaviti.
Pogledaj originalni članak

Po indijskom ustavu iz 1950., kastinskog sustava više nema, ali u glavama mnogih Indijaca zna vladati tradicija više nego ustavnost, pa recimo cure odrasle u beskastinskom sustavu najednom, kad se požele udati za nekog iz druge kaste (a nisu ni znale koje je kaste) najednom ustanove da su njihovi roditelji žestoko protiv tog braka, a predlažu joj cijelu hrpu mladoženja koje ona ni ne poznaje, ali su prihvatljivi jer su iz iste kaste. Ako ne prihvate izbor roditelja, moguće je da više s njima ne progovore ni riječ, a u najboljem slučaju čeka ih nekoliko godina bez kontakta s obitelji dok se oni ne pomire s njezinom odlukom.

Sustav kasti je dosta kompliciran, s brojnim "međukastama", ali se uglavnom svodi na četiri glavne kaste (jāti): Brahmini (učitelji, znanstvenici, svećenici), Kshatriye (kraljevi, ratnici), Vaishye (poljodjelci, trgovci) i Shudre (zanatlije, uslužne djelatnosti) te ispod njih Parije, "nedodirljivi". Najniži sloj nedodirljivih, Daliti (pogrebnici, kožari, smetlari) su po ustavu iz 1950. dobili kvote za zapošljavanje i upise na fakultete, što je 1990. prošireno i na OBC-ove (Other Backward Castes, ostale potlačene kaste) te su se uzdigli u društvu i diskriminacija više nije toliko vidljiva, ali je još uvijek prisutna. Kastinski sustav zakonom je zabranjen, ali "zna se" tko je iz koje kaste, naročito na selima gdje živi 72 % indijskog stanovništva, i mnoge manje regionalne političke stranke zasnovane su upravo na kastinskoj pripadnosti, a vladajućoj Kongresnoj stranci potrebna je njihova podrška u donošenju bitnih zakona.

Potlačenim kastama potrebno je dodatno pomoći zakonskim mjerama, da bi se zastarjelom sustavu nazreo kraj, a kvote je teško odrediti ako su zadnji podaci o broju pripadnika kasti zabilježeni 1931. Stoga prijedlog o vraćanju kasti kao kategorije na popisu neke užasava kao povratak u stara loša vremena, dok ga drugi vide, paradoksalno ali istinito, kao korak naprijed.

- Kako možete rezervirati mjesta za njih, ako ne znate koliko nižih kasti ima? Uključivanje kasti na popis je bitan korak naprijed – smatra povjesničar Mahesh Rangajan sa sveučilišta u Delhiju.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.