PROMO

Nastavlja se renesansa na hrvatskoj obali: Osigurana nova ulaganja u luke i vezove

Foto: povezanahrvatska.eu
povezanahrvatska
Foto: povezanahrvatska.eu
povezanahrvatska
Foto: povezanahrvatska.eu
povezanahrvatska
Foto: povezanahrvatska.eu
povezanahrvatska
28.06.2024.
u 14:53
Nastavlja se pozitivan investicijski trend razvoja luka i revitalizacije otoka. Osigurano 130 milijuna eura za lučku infrastrukturu i komunalne vezove u novoj financijskoj omotnici 2021. – 2027.
Pogledaj originalni članak

Europsko proračunsko razdoblje 2014. - 2020. u Hrvatskoj će ostati upamćeno po brojnim realiziranim ulaganjima u luke i lučku infrastrukturu, zahvaljujući kojima je za sve brojnije korisnike osiguran pouzdan linijski prijevoz visoke razine tijekom i izvan sezone. Povećanjem učestalosti putovanja koja povezuju otoke izvan turističke sezone, koje je rezultat boljih uvjeta za pristajanje brodova u lukama diljem Jadrana, poboljšana je dostupnost naseljenih otoka za otprilike 108 000 naših građana.

Razdoblje između 2021. i 2027. godine obilježit će s jedne strane nastavak započetih ulaganja u luke Šibenik, Omiš, Rab, Polačište na Korčuli, Ubli na Lastovu i Sali na Dugom otoku, a s druge strane nova ulaganja u izgradnju i unaprjeđenje infrastrukture u lukama županijskog i lokalnog značaja i cestovne prometnice za pristup tim lukama.

Osigurana su znatna nova sredstva iz Programa Konkurentnost i kohezija 2021. - 2027. (PKK) za nastavak ulaganja u infrastrukturu linijskog pomorskog prijevoza, a dobrodošao novitet predstavljaju planirana ulaganja u komunalne vezove. Brojni upravitelji luka suočeni su s manjkom prostora i neadekvatnom infrastrukturom za privez brodica lokalnog stanovništva. Bilježi se povećanje broja registriranih brodica i sve veći broj podnesenih zahtjeva za komunalni vez, što vodi do rastućih lista čekanja uz stopostotnu popunjenost kapaciteta. Stoga se bespovratna sredstva EU usmjeravaju u izgradnju i rekonstrukciju stotina komunalnih vezova kroz Poziv Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Foto: povezanahrvatska.eu
Rekonstrukcija i dogradnja primarnog lukobrana u luci Novi Vinodolski uz parterno uređenje obale „Podbaran“

Poziv za sufinanciranje unaprjeđenja lučke infrastrukture i komunalne vezove otvoren je od 16. travnja 2024. do 31. prosinca 2025. za Županijske lučke uprave i Upravitelje županijskim cestama u sedam primorskih županija, koji prijavom na Poziv imaju mogućnost ostvariti financiranje do maksimalnih 40 milijuna eura za svoje projektne prijedloge. Poziv je otvoren do iscrpljivanja raspoloživih sredstava Poziva koja iznose 129,4 milijuna eura, od čega 19,4 milijuna eura iz Državnog proračuna i 110 milijuna eura iz Europskog fonda za regionalni razvoj.

Kako bi zadovoljili uvjete za sufinanciranje, prijavitelji moraju dokazati usklađenost projekata s programom PKK i opisati njihov doprinos ostvarenju specifičnih ciljeva programa, kao i dokazati usklađenost sa Strategijom prometnog razvoja Republike Hrvatske, primjenjivim lokalnim i regionalnim strateškim prometnim dokumentima te usklađenost sa svrhom i ciljem Poziva.

Prvi ugovoreni projekt u sklopu Poziva je Rekonstrukcija i dogradnja primarnog lukobrana u luci Novi Vinodolski uz parterno uređenje obale „Podbaran“. Projektom, čiji završetak je planiran do kraja 2027. godine, će se primarni lukobran ojačati i produljiti s 96 na 168 metara, te će se izgraditi 15 i rekonstruirati 50 komunalnih vezova. Doprinos EU za provedbu projekta iznosi 12,58 milijuna eura, a osigurano je i dodatnih 2,22 milijuna eura iz Državnog proračuna. Daljnji projekti kojima će biti dodijeljena bespovratna sredstva obuhvaćat će nadogradnju luka koje pružaju usluge vezane za otoke, izgradnju i dogradnju komunalnih vezova, gradnju novih luka ili njihovo premještanje, kao i izgradnju ili unaprjeđenje cestovnih prometnica koje služe kao pristup lukama. Očekuje se da će realizacija projekata u sklopu Poziva doprinijeti povećanju godišnjeg broja putnika te većem broju korištenih komunalnih vezova u nadograđenim lukama otvorenima za javni promet od županijskog i lokalnog značaja.

Foto: povezanahrvatska.eu
Otok Kaprije dobio novu luku

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je i ranije provodilo dodjele sredstava za sufinanciranje unaprjeđenja lučke infrastrukture u funkciji obalnog linijskog pomorskog prometa, uz zapažene rezultate.

U okviru prvog Poziva objavljenog krajem 2017. godine, kojim je uostalom i započeta renesansa na hrvatskoj obali, ugovoreno je financiranje 5 projekata rekonstrukcije i dogradnje u lukama Tkon, Crikvenica, Cres, Unije i Sućuraj. Tom su prilikom projekti ukupne vrijednosti veće od 21,7 milijuna eura financirani s 17,5 milijuna eura iz europskih izvora. Projekti su u međuvremenu završeni, a lučki promet odvija se uz poboljšanu zaštitu i bez većih zastoja. Zahvaljujući ulaganjima u luke otočnim zajednicama su omogućene usluge prijevoza tijekom cijele godine, bez obzira na pritisak turizma, i na taj način poboljšana dostupnost zapošljavanja, obrazovanja i drugih usluga.

Drugi poziv za sufinanciranje unaprjeđenja lučke infrastrukture u funkciji obalnog linijskog pomorskog prometa pokrenut je sredinom 2019. godine. U Pozivu mnogo većeg opsega u odnosu na prvi dodijeljeno je više od 111,1 milijun eura bespovratnih EU sredstava za provedbu 20 projekata unaprjeđenja lučke infrastrukture i pristupnih cestovnih prometnica. Dovršeno je 14 projekata, a u najveća postignuća drugog Poziva ubrajaju se, između ostaloga, novi pomorsko-putnički terminal Vela Luka, proširenje luke Baška, dogradnja trajektnog pristaništa Žigljen, obnova zadarske rive, dogradnja Obale kneza Domagoja u Gradskoj luci Split, te trajektno pristanište u uvali Stinica unutar lučkog područja Senj.

Foto: povezanahrvatska.eu
Proširena luka Žigljen bolje će se nositi s burom u Velebitskom kanalu

Osuvremenjivanje postojeće i gradnja nove lučke infrastrukture, kao i rekonstrukcija i izgradnja pristupnih cestovnih prometnica provode se radi podizanja standarda pružanja lučkih usluga povezanih s obalnim linijskim pomorskim prijevozom. Uz bolje uvjete za linijski prijevoz, prioritet u programskom razdoblju 2021. – 2027. je izgradnja komunalnih vezova za koje je u lukama također potrebno osigurati prostor. Iako će najveće koristi od novog vala investicija doživjeti stanovnici nastanjenih otoka koji jako ovise o javnom prijevozu za pristup zapošljavanju i uslugama te su izloženi problemima kapaciteta na vezu, poboljšanja će osjetiti svi građani ili posjetitelji gradova i mjesta na hrvatskoj obali.

logo

Pogledajte na vecernji.hr