Prigovori hrvatskih ponuđača

'Natječaj za helikoptersku hitnu bio je takav da ga naše tvrtke ne dobiju'

Foto: Igor Kralj/PIXSELL
'Natječaj za helikoptersku hitnu bio je takav da ga naše tvrtke ne dobiju'
10.08.2015.
u 18:00
Propisano je 1000 sati iskustva za pilote, a Ministarstvo tražilo 1500; posada može govoriti više jezika iako to nije praksa
Pogledaj originalni članak

Prijeko potrebnu ideju uvođenja helikopterske hitne medicinske službe (HHMS) u Hrvatsku, koja bi putem pilot-projekta trebala zaživjeti krajem kolovoza, mogle bi zasjeniti kontroverzije oko javnog natječaja na kojemu je posao dobila talijanska tvrtka EliFriulia zajedno s partnerom Air Greenom.

Natječaj bez Hrvata

Kako tvrde upućeni, natječaj je pisan tako da nijedna hrvatska tvrtka ne može ispuniti uvjete. Među nezadovoljnima natječajem je i Domagoj Vlašić, čija je obitelj vlasnik tvrtke za prijevoz bolesnika. Na natječaj se Vlašić namjeravao prijaviti s jednom inozemnom tvrtkom od koje bi unajmio helikoptere koje bi potom vozili hrvatski piloti. Međutim, diskvalificiran je jer je pogrešno urudžbirao dokumentaciju za nadmetanje. Kako su mu objasnili u Ministarstvu zdravlja, na omotnicu nije napisao “ne otvaraj”, što je, priznaje, njegova pogreška.

Međutim, ukazuje na niz nelogičnosti u javnom natječaju.

– Kako će netko imati tri godine iskustva s državnim institucijama, a taj se projekt prvi put radi u Hrvatskoj? Usto, pilot zakonski mora imati 1000 sati iskustva da bi mogao voditi HHMS operaciju, a u natječaju se traži 1500 sati. A što se tiče sigurnosnih standarda, Ministarstvo zdravlja nije ustanova koja ih propisuje, nego ih donosi certifikat civilnih zrakoplovnih vlasti – objašnjava Vlašić. Žali se i na činjenicu da natječajem nije propisano da piloti medicinskih helikoptera moraju govoriti hrvatski jezik.

– Zamislite scenarij gdje dispečer centra 112 pokušava navoditi pilota na točnu lokaciju unesrećene osobe – napisao je i u žalbi na natječaj i dodao kako nijedna država EU ne provodi svoje HEMS operacije na engleskom jeziku. S Vlašićem se slaže i član EHEST-a koji je zbog delikatnosti teme želio ostati anoniman. Europski tim za helikoptersku sigurnost savjetodavno je tijelo koje promiče sigurnost u civilnim helikopterskim operacijama.

Helikopter nije za more

– Prije nekoliko godina jedan je HHMS tim poginuo ispred Almerije u Španjolskoj. Zbog okolnosti nesreće i mješovite posade koja nije govorila jedan jezik, već je tu bilo i španjolskog i engleskog, izvješće o nesreći sadržavalo je preporuku da se u HHMS-u izbjegava miješana posada – objašnjava član EHEST-a. Također, dodaje da je izbor helikoptera EC 135 opasan za otočno i morsko područje.

– Ovo je odličan tip helikoptera za Mađarsku gdje ima pet baza i pet takvih helikoptera, a gdje je najveća voda Balaton koji možete obići ako treba. Ali za Hrvatsku to, nažalost, nije tako. Riječ je o manjem helikopteru kojem su ograničeni nosivost i dolet, a u slučaju otkaza jedne turbine, nakon minute dolazi do pojave tzv. metalne prašine u ulju zbog čega helikopter nakon minutu mora dolje, što je nezgodno ako se nalazite iznad mora – kazao je iskusan član EHEST-a i poznavatelj helikoptera..

Crno iskustvo s EC135 imali su Rumunji, čija je posada u veljači poginula na jezeru uz more. Neobična je i činjenica da je tehnički dio natječajne dokumentacije pripremao njemački konzorcij, točnije Salus Aviation. U Ministarstvu ističu da su ih angažirali zbog zahtjevnosti postupka i “činjenice da se radi o za nas novoj vrsti usluge”.

Međutim, nije nepoznata činjenica da je šef dotičnog konzorcija iskustvo (liječničko, ne pilotsko) stekao pretežito na helikopterima EC 135. Cijeli postupak koordinirao je dr. sc. Miljenko Bura, pomoćnik Ministarstva zdravlja. S njime se Vlašić sastao proljetos, prije natječaja.

– Bez obzira na to što u Hrvatskoj nema dovoljno iskustva s uslugama HHMS-a, očekivali smo da će neke hrvatske tvrtke koje imaju letačkog iskustva u drugim područjima pronaći partnere s iskustvom u HHMS-u i s njima konkurirati na ovom javnom nadmetanju – kazali su u Ministarstvu.

Potencijalno partnerstvo Domagoju Vlašiću nudila je EliFriulia.

– Nudili su mi jedan posto prihoda od natječaja, što mi je bilo uvredljivo, pa sam ih odbio. Poslije su mi ponudili pet posto i dali mi do znanja da imaju “link” u ministarstvu, ali nisam pristao – odlučan je Vlašić.     

>> MUP kupio helikopter za spašavanje života

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 24

OK
okvardz
18:58 10.08.2015.

Ništa drugo nego samo mafija,mafija i samo mafija. Hoće li ikada Hrvatska imati poštenog političara.Ovakovu službu Hrvatska treba i može ju obavljati Hrvatska vojska jer pilota imamo a i doktora samo treba nabaviti najsuvremenije Helikoptere. To je služba koja naplačuje svoje poslove pa bi samim time ta vojna služba imala i financiranje. Vojni piloti tak i tak dežuraju i potrebni su im aktivni sati letenja a u slučaju rata ili druge nepogode ti isti piloti opet trebaju u te iste svrhe.Za ovu službu nam netrebaju privatnici-kapitalisti-robovlasnici-mafija već isključivo ljudi koji će svoj posao obavljati sa zadovoljstvom i u dobrobit pacijenata a nikako samo novac kao što je to slučaj u Hrvatskoj kamo god se okrenemo prljavi novac i mafija.Pošteno, pošteno i samo pošteno jer sve druge opcije vode u propast.

BL
blackstone
20:06 10.08.2015.

pa hoće drugovi koji mjesec pred izbore da si namjeste još koju proviziju.ministar sa ženinim prezimenom i onaj sa kozjom bradicom će zajedno na skijanje slijedeće godine ali više neće ići službenim autima sa vozačem već u marici. di je drug zo ki mun da kaže nešto o bundesligašima

Avatar NijeMiNišta
NijeMiNišta
21:02 10.08.2015.

ovaj lik Domagoj Vlašić, vlasnik je nekakve smiješne firme za prijevoz bolesnika koja nema svoj helikopter, ali se ipak žali što nije dobio posao? a posao je dobila firma EliFriulia - upravo ona od koje je on htio unajmiti helikopter. pa naravno da oni mogu biti povoljniji od njega, jer ne moraju unajmljivati helikoptere, i naravno da su oni dobili posao. a ove bedastoće koje priča kako taj helikopter nije pogodan za ovaj posao - to je smiješno. čitava evropa koristi upravo taj helikopter za ovakve svrhe. jer je odličan.