“Ovo je prilično loše i neće donijeti sreće ako u škole dođe u ovom obliku”. U toj rečenici koju je na stručnoj raspravi u Institutu za povijest izgovorio Timur Križak, viši savjetnik u Agenciji za odgoj i obrazovanje, sažeto je mišljenje većine nazočnih koji su upozorili da je novi kurikulum povijesti strukturno, metodološki i sadržajno neprihvatljiv te da je ideološki obojen.
Istaknuli su i da je natječaj za izbor članova radne skupine bio ciljan, odnosno da se točno znalo koga se želi dobiti.
Neprilagođen uzrastu
Savjetnik Križak upozorava da kurikulum povijesti nije prilagođen uzrastu djece, da je sadržaj za osnovne škole dijelom neprimjeren, a autore je upozorio da se prapovijest već pedeset godina ne dijeli na kameno i metalno doba što su oni učinili. Zapitao ih je zašto učenici u osnovnoj školi trebaju analizirati jedino američki ustav, ali ne i hrvatski.
– Ako se ovaj kurikulum, koji je postavljen na krive temelje i teško će ga biti popraviti, počne primjenjivati u školama, i nastavnici i učenici imat će puno više problema nego sada – zaključio je Križak. Povjesničar iz Instituta Ante Birin zapitao je hoće li povijest biti jedini predmet u srednjoj školi koji neće imati udžbenike, a prigovorio je što se komentari i primjedbe stručnjaka u radnoj skupini nazivaju “osebujnima”.
– Tko će prosuđivati jesu li kritike, komentari i prijedlozi kvalitetni? – pitao je Birin. Drži da je u izradi kurikuluma povijesti morao sudjelovati veći broj pripadnika akademske zajednice, da se nije smjela dopustiti tolika ideologizacija zbog koje se totalitarni režimi u kurikulumu ne tretiraju jednako. I ostali sudionici rasprave imali su slične primjedbe, a dr. Ante Nazor, ravnatelj Hrvatskog memorijalno-dokumentacijskog centra Domovinskog rata, ističe da u izradi kurikuluma povijesti nije sudjelovao nitko tko se znanstveno bavi novijom hrvatskom poviješću.
Izvori ne smiju biti mediji
– Pojedine teme i nazivi tema nisu primjereni, trebalo bi ih drugačije oblikovati. Jugoslavija je dominantan pojam iako je Hrvatska, čak i duže, živjela u drugim savezima. Neprihvatljivo mi je da se nacionalna povijest smanjila sa 60 na 40 posto – nabraja Nazor naglašavajući da se ne smije dopustiti da izvori nastavnicima za obradu pojedinih tema u srednjim školama budu mediji, odnosno novine, internet i publicistika umjesto znanstvenih činjenica. Na kraju rasprave voditelj radne skupine za kurikulum povijesti prof. dr. Neven Budak kazao je da kurikulum povijesti od jeseni ne mora eksperimentalno ići u škole, kao što je bilo planirano, i da će konačnu odluku o tome donijeti Ministarstvo obrazovanja.
>>Učitelji će dobiti širok popis iz kojeg će birati obveznu lektiru
>>Matematiku i fiziku povezali s tjelesnim odgojem i hrvatskim
Dobro je da imamo ovakve profesionalce i strucnjake i domoljube kao sto je dr. Ante Nazor..........bez njih bi unistili Hrvatsku ovi petokolonasi i izdajice, koji su prije bili, a i sada su sluge vanjskih interesa i Beograda .......smeta im Hrvatska - nacionalna drzava hrvatskog naroda i sve pokusavaju i rade na destrukciji i unistenju........obrazovni sustav je samo jedno podrucje, ali jako vazno, i ne smije im se dozvoliti da rade sto hoce na stetu hrvatskoh naroda kao sto su uvijek u proslosti i radili............