Mr. Zoran Malenica, splitski sociolog s Pravnog fakulteta, nerijetko se
bavio pitanjima uloge i položaja Crkve u društvu, često i kritično, a
ovaj put govori o povratu nekretnina Crkvi, o kojem se dosad i nije
mnogo govorilo.
Posljednjih godinu-dvije država
intenzivnije vraća nacionaliziranu imovinu Crkvi.
Prije dvije godine u jednom tekstu ponadao sam se da će novi
predsjednik Vlade Ivo Sanader, možda pomalo paradoksalno, upozoriti
vodstvo Crkve da bi trebalo preispitati shvaćanje svoje uloge u
društvenom i političkom životu. Imao sam na umu značajan politički
zaokret koji je Sanader učinio prvih mjeseci na vlasti. Nažalost, do
toga nije došlo. Možda i stoga što je Sanader sam veliki vjernik, a i
potječe iz obitelji koja ima dva svećenika i jednu redovnicu. Sanader
je produbio srdačne odnose s Katoličkom crkvom do te mjere da je osobno
sudjelovao na jednom sastanku Hrvatske biskupske konferencije i time
neizravno priznao da je Crkva vrlo moćan čimbenik u hrvatskom
političkom životu. U tome svjetlu treba promatrati i činjenicu da je
aktualna vlada ubrzala povrat nacionalizirane imovine pa je počela
vraćati veće površine zemljišta i šuma, primjerice na otoku Krku i u
općini Trnava kod Đakova.
Zašto tvrdite da Crkvu ne treba
tretirati jednako kao i građane u povratu imovine?
Crkva se ne može uspoređivati s građanima pojedincima koji su se
prije 1945. godine bavili privatnim poslovanjem i stekli neko bogatstvo
koje su im zakonskim mjerama komunističke vlasti oduzele odnosno
nacionalizirale. Crkva je kao institucija u cijelom feudalnom
razdoblju, u nas sve do 1848. godine, ubirala tzv. crkveni porez, a i
poslije je, sve do 1945. godine, imala određene privilegije. Povijesni
spisi pokazuju i da su se neki svećenici bavili lihvarenjem. Mislim
zato da su zakonske mjere nacionalizacije crkvenog zemljišta, šuma,
stanova i drugih nesakralnih objekata bile socijalno pravedne jer su
one predstavljale vraćanje narodu onoga što mu je prije bilo legalno
ili ilegalno oduzeto. Jer, dio je tako nacionaliziranog zemljišta i
šuma agrarnom reformom doista vraćen seljacima. Pogrešno je i
neprihvatljivo bilo oduzimanje samostana, crkava i drugih objekata koji
su imali isključivo vjersku funkciju, i to se Katoličkoj crkvi, kao i
ostalim religijskim organizacijama, mora vratiti. Koliko pratim taj
proces, najveći je dio tih objekata već i vraćen.
Možete li procijeniti vrijednost
imovine koju Crkva treba dobiti?
To je vrlo teško, navodno ni Crkva to nije učinila. Svakako je
riječ o desecima tisuća hektara zemljišta i šuma, zgrada u kojima su
danas učenički domovi, škole ili socijalne ustanove. Nedavno je Crkvi
na Krku vraćeno šumsko zemljište blizu mora koje sada prodaje za
navodno 55 eura po kvadratu, a u igri je nekoliko tisuća četvornih
metara. Koliko takvih situacija ima diljem jadranske obale? Slično
tome, Crkva je za 6,5 milijuna eura prodala zemljište blizu Kaptola
koje joj je nedavno vraćeno. Zar nije logičnije i pravednije da država
tu zemlju proda i novac utroši u, primjerice, socijalne svrhe?
Može li Crkva istovremeno dobivati iz
državnog proračuna godišnje oko 260 milijuna kuna i istovremeno od
vraćene imovine ostvarivati priličan prihod?
To je temeljno moralno pitanje koje Katolička crkva bez imalo
grižnje savjesti stalno zaobilazi. Crkva potencira socijalna pitanja,
kritizira vlast zbog toga, ali ne propituje svoju vlastitu poziciju.
Mislim da to proturječno ponašanje Crkve već uočavaju i sami vjernici
te da će tijekom vremena glasnije progovoriti o tome. Dva su moguća
rješenja. Prvo, da se zatraži revizija Ugovora o ekonomskoj suradnji
sklopljenog između Republike Hrvatske i Vatikana 1998. godine, a kojim
je Hrvatska preuzela obvezu povrata sve imovine oduzete Crkvi nakon
Drugog svjetskog rata, te obvezu financiranja dijela djelatnosti Crkve
iz državnog proračuna. Revizijom bi trebalo precizirati koji dio
imovine hrvatska država ne bi trebala vratiti Crkvi. Po mom sudu, ne bi
trebalo vraćati zemljište i šume te zgrade u kojima su institucije od
općeg značenja za društvo; škole, kazališta, učenički domovi, domovi
umirovljenika. Ili pak izbaciti iz tog ugovora odredbe po kojima država
treba iz državnog proračuna financirati djelatnost Crkve. Drugo je
rješenje da se sama Crkva dobrovoljno odrekne ili financiranja iz
proračuna ili da ne inzistira na povratu sve imovine, barem dok
Hrvatska ekonomski ne osnaži.
Ulaganje u crkve ne donosi dobit
Često se procjenjuje da je Crkva jedan
od najvećih investitora u zemlji.
Ta je procjena točna i, što je još zanimljivije, ta se velika
investicijska aktivnost bitno ne smanjuje. U Splitu je u proteklih
desetak godina sagrađeno 12 novih crkava i dva samostana, a upravo se
gradi novi samostanski kompleks franjevaca, i to na području na kojem
nije bila predviđena gradnja takvih objekata. U Zadru se gradi sličan
objekt vrijedan oko 35 milijuna kuna. To pokazuje da Crkva, osim
doprinosa vjernika, već ostvaruje znatne prihode od vraćene imovine.
Prednjače poslovni prostori u velikim gradovima koje Crkva iznajmljuje
za visoke iznose. Crkva nikako da shvati da ulaganje u vjerske objekte
ne donosi ekonomsku dobit, a čini mi se da ni duhovna dobit nije
osobita. Zato bi bilo krajnje vrijeme da pokaže više umjerenosti u
izgradnji. Jer, društvo u kojem je takva izgradnja jedna od glavnih
investicija ne može biti gospodarski napredno društvo.