Vijestima iz Meksika posljednjih godina uglavnom dominiraju brutalni obračuni narkokartela. Unatoč tome, ta je država u posljednje vrijeme postala sve atraktivnija stranim investitorima, a posljednji u nizu ulagača je američki proizvođač električnih automobila Tesla koji namjerava izgraditi veliku tvornicu. Kako navodi Deutsche Welle, Tesla namjerava u Monterreyu izgraditi pet milijardi dolara vrijednu tvornicu. K tome, tehnološki div Microsoft u gradu Queretaru u središnjem Meksiku izgradit će podatkovni centar vrijedan stotinjak milijuna dolara.
Skraćivanje opskrbnih lanaca
Međutim, Meksiko je zanimljiv i europskim ulagačima. Prema navodima DW-a, sredinom srpnja tamošnju saveznu državu Sonora posjetila je delegacija njemačkih gospodarstvenika predvođenih veleposlanikom u Meksiku Wolfgangom Doldom. Delegaciju su činili, među ostalima, predstavnici najvećih njemačkih kompanija, poput Siemensa, RWE-a, Lindea i Daimler Trucksa. Razlog njihova posjeta bio je takozvani Sonora Plan, ambiciozni infrastrukturni plan razvoja zelene energije iza kojeg stoji središnja vlada. Cilj je plana potaknuti izgradnju sunčevih elektrana i eksploataciju litija. Naime, u Sonori se nalaze najveće meksičke zalihe litija koje je središnja vlada nacionalizirala prošle godine. U srednjem roku, meksička vlada namjerava izgraditi značajne kapacitete za proizvodnju baterija za električne automobile.
S druge strane, drugi veliki razlog investicijske renesanse u Meksiku skraćivanje je opskrbnih lanaca. Umjesto da im roba prelazi pola planete, velike proizvodne sile sele proizvodnju bliže glavnim tržištima. Ranjivost dugih opskrbnih lanaca razotkrila je pandemija koronavirusa, a dodatno ih ugrožavaju trgovinske, ali i geopolitičke napetosti između Kine i SAD-a. Stoga sve više kineskih kompanija otvara proizvodne pogone u Meksiku kako bi bile bliže američkom tržištu, zajedno s kompanijama iz Japana, Južne Koreje i Tajvana. Svi oni na taj način minimiziraju rizik ako eskalira sukob SAD-a i Kine oko Tajvana.
Zahvaljujući trilateralnom trgovinskom sporazumu između SAD-a, Kanade i Meksika sklopljenom 2018. godine, najjužnija članica tog ugovora postala je jedna od najvažnijih svjetskih proizvodnih lokacija za automobilsku industriju. Značajni dio američke proizvodnje automobila preseljen je u Meksiko, a tamo su prisutne i najveće njemačke automobilske kompanije - Audi, Volkswagen, BMW i Mercedes. O eksploziji stranih investicija u Meksiko dovoljno govori podatak da je samo u prvom kvartalu ove godine zabilježeno 18,6 milijardi dolara ulaganja što je čak 50 posto više nego godinu ranije.
Unatoč izraženom priljevu stranih ulaganja, loša sigurnosna situacija izazvana ratom narkokartela i dalje je uteg za gospodarstvo.
“Savezne države na sjeveru zemlje, poput Tamaulipasa, blizu su tome da postanu ‘no-go’ područja zbog rata između kartela”, pojašnjava za njemački medij Edwin Schuh, direktor za Meksiko i Karibe u njemačkoj državnoj agenciji za trgovinu i investicije GTAI.
Schuh dodaje kako jedan njemački proizvođač automobilskih dijelova trenutno seli svoju tvornicu iz Tamaulipasa u susjedni Nuevo Leon upravo zbog sigurnosne situacije. U Tijuani, primjerice, menadžeri njemačke kompanije odlučili su preseliti u San Diego i svakodnevno putovati iz SAD-a u Meksiko zbog prijašnjih pokušaja iznude i otmice.
Nevolje sa strujom i vodom
Stranim ulagačima problem predstavlja i zapošljavanje odgovarajućeg kadra. To je razlog zašto većina stranih ulagača organizira vlastite programe obuke novih radnika. Na sjeveru Meksika problem predstavlja suša i nedostatak vode što dovodi do redukcija za industrije koje su veliki potrošači vode. Primjerice, gradnju nove Tesline tvornice gotovo je blokirao predsjednik Lopez Obrador baš zbog utjecaja na potrošnju vode u državi Nuevo Leon.
Za njemačke investitore veliki problem predstavlja i nepouzdana opskrba električnom energijom. Meksička državna elektroprivreda CFE i dalje većinom proizvodi struju u termoelektranama na ugljen i plin, a administracija predsjednika Obradora nema namjeru to u kratkom roku promijeniti.
Kompanije koje pokušavaju osigurati vlastite izvore energije kroz obnovljive izvore meksička vlada koči dodatnim birokratskim preprekama. Unatoč brojnim problemima, čini se da to ne sprečava strane ulagače u pokretanju posla u Meksiku.
“Kompanije ulažu unatoč problemima jer su meksičke prednosti jednostavno mnogo veće”, zaključuje Edwin Schuh, direktor za Meksiko i Karibe u njemačkoj državnoj agenciji za trgovinu i investicije GTAI.