ANALIZA

Ni rat između narkokartela ne može zaustaviti procvat stranih ulaganja u Meksiku

storyeditor/2023-08-12/PXL_DPA_270723_101853532.jpg
storyeditor/2023-08-13/PXL_REU_250723_101812297.jpg
14.08.2023.
u 16:12
Najveće njemačke kompanije, poput Siemensa, RWE-a, Lindea i Daimler Trucksa zainteresirane su za Sonoru u kojoj su najveće meksičke zalihe litija pa vlada namjerava izgraditi značajne kapacitete za proizvodnju baterija za električne automobile
Pogledaj originalni članak

Vijestima iz Meksika posljednjih godina uglavnom dominiraju brutalni obračuni narkokartela. Unatoč tome, ta je država u posljednje vrijeme postala sve atraktivnija stranim investitorima, a posljednji u nizu ulagača je američki proizvođač električnih automobila Tesla koji namjerava izgraditi veliku tvornicu. Kako navodi Deutsche Welle, Tesla namjerava u Monterreyu izgraditi pet milijardi dolara vrijednu tvornicu. K tome, tehnološki div Microsoft u gradu Queretaru u središnjem Meksiku izgradit će podatkovni centar vrijedan stotinjak milijuna dolara.

Skraćivanje opskrbnih lanaca

Međutim, Meksiko je zanimljiv i europskim ulagačima. Prema navodima DW-a, sredinom srpnja tamošnju saveznu državu Sonora posjetila je delegacija njemačkih gospodarstvenika predvođenih veleposlanikom u Meksiku Wolfgangom Doldom. Delegaciju su činili, među ostalima, predstavnici najvećih njemačkih kompanija, poput Siemensa, RWE-a, Lindea i Daimler Trucksa. Razlog njihova posjeta bio je takozvani Sonora Plan, ambiciozni infrastrukturni plan razvoja zelene energije iza kojeg stoji središnja vlada. Cilj je plana potaknuti izgradnju sunčevih elektrana i eksploataciju litija. Naime, u Sonori se nalaze najveće meksičke zalihe litija koje je središnja vlada nacionalizirala prošle godine. U srednjem roku, meksička vlada namjerava izgraditi značajne kapacitete za proizvodnju baterija za električne automobile.

S druge strane, drugi veliki razlog investicijske renesanse u Meksiku skraćivanje je opskrbnih lanaca. Umjesto da im roba prelazi pola planete, velike proizvodne sile sele proizvodnju bliže glavnim tržištima. Ranjivost dugih opskrbnih lanaca razotkrila je pandemija koronavirusa, a dodatno ih ugrožavaju trgovinske, ali i geopolitičke napetosti između Kine i SAD-a. Stoga sve više kineskih kompanija otvara proizvodne pogone u Meksiku kako bi bile bliže američkom tržištu, zajedno s kompanijama iz Japana, Južne Koreje i Tajvana. Svi oni na taj način minimiziraju rizik ako eskalira sukob SAD-a i Kine oko Tajvana.

Zahvaljujući trilateralnom trgovinskom sporazumu između SAD-a, Kanade i Meksika sklopljenom 2018. godine, najjužnija članica tog ugovora postala je jedna od najvažnijih svjetskih proizvodnih lokacija za automobilsku industriju. Značajni dio američke proizvodnje automobila preseljen je u Meksiko, a tamo su prisutne i najveće njemačke automobilske kompanije - Audi, Volkswagen, BMW i Mercedes. O eksploziji stranih investicija u Meksiko dovoljno govori podatak da je samo u prvom kvartalu ove godine zabilježeno 18,6 milijardi dolara ulaganja što je čak 50 posto više nego godinu ranije.

Unatoč izraženom priljevu stranih ulaganja, loša sigurnosna situacija izazvana ratom narkokartela i dalje je uteg za gospodarstvo.

“Savezne države na sjeveru zemlje, poput Tamaulipasa, blizu su tome da postanu ‘no-go’ područja zbog rata između kartela”, pojašnjava za njemački medij Edwin Schuh, direktor za Meksiko i Karibe u njemačkoj državnoj agenciji za trgovinu i investicije GTAI.

Schuh dodaje kako jedan njemački proizvođač automobilskih dijelova trenutno seli svoju tvornicu iz Tamaulipasa u susjedni Nuevo Leon upravo zbog sigurnosne situacije. U Tijuani, primjerice, menadžeri njemačke kompanije odlučili su preseliti u San Diego i svakodnevno putovati iz SAD-a u Meksiko zbog prijašnjih pokušaja iznude i otmice.

Nevolje sa strujom i vodom

Stranim ulagačima problem predstavlja i zapošljavanje odgovarajućeg kadra. To je razlog zašto većina stranih ulagača organizira vlastite programe obuke novih radnika. Na sjeveru Meksika problem predstavlja suša i nedostatak vode što dovodi do redukcija za industrije koje su veliki potrošači vode. Primjerice, gradnju nove Tesline tvornice gotovo je blokirao predsjednik Lopez Obrador baš zbog utjecaja na potrošnju vode u državi Nuevo Leon.

Za njemačke investitore veliki problem predstavlja i nepouzdana opskrba električnom energijom. Meksička državna elektroprivreda CFE i dalje većinom proizvodi struju u termoelektranama na ugljen i plin, a administracija predsjednika Obradora nema namjeru to u kratkom roku promijeniti.

Kompanije koje pokušavaju osigurati vlastite izvore energije kroz obnovljive izvore meksička vlada koči dodatnim birokratskim preprekama. Unatoč brojnim problemima, čini se da to ne sprečava strane ulagače u pokretanju posla u Meksiku.

“Kompanije ulažu unatoč problemima jer su meksičke prednosti jednostavno mnogo veće”, zaključuje Edwin Schuh, direktor za Meksiko i Karibe u njemačkoj državnoj agenciji za trgovinu i investicije GTAI.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.