DAMIR NOVOTNY ZA VEČERNJI

Nijedan bojkot u povijesti nije suzbio inflaciju

Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Zagreb: Ekonomski analitičar Damir Novotny
Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Zagreb: Ekonomski analitičar Damir Novotny
09.02.2025.
u 19:19
U proteklih 35 godina u Hrvatskoj smo vidjeli različite populističke političke pokrete, katkad s ljevice, katkad s desnice, ali nijedan taj pokret koji se pretvorio u političke stranke nije se dugo zadržao na političkoj pozornici.
Pogledaj originalni članak

1. Je li solidarno i protestno organiziranje građana u bojkot kupnje dobar potez i hoće li to imati trajne efekte kada su u pitanju cijene roba i usluga?

Ne, zato što je organiziranje takvog tipa građanskog protesta krenulo od posve pogrešnih pretpostavki, onih političkih, kao i od pogrešnog razumijevanja hrvatske ekonomije. Ne može se potrošačima sugerirati da posve odustanu od zadovoljavanja svojih potreba koje su u današnje vrijeme puno više i izraženije nego prije 20-30 godina. Potrošači su danas skloniji potrošnji skupljih proizvoda i onih koji im možda ne trebaju i nisu od esencijalne važnosti za život. Drugo, hrvatska ekonomija živi od turizma i maloprodajni su lanci dimenzionirani prema potrebama 20 milijuna turista koji dođu u našu zemlju, a ne prema 3,5 milijuna stanovnika ove zemlje, a posebno ne prema stotinjak tisuća protestnih potrošača. Ako bi svi potrošači odustali od potrošnje cijele godine ili pola godine, tada bi se možda dogodio pritisak na cijene, ali bi trgovački lanci mogli i to preživjeti od turističke potrošnje.

2. Zašto su građani za prvi cjelotjedni bojkot "cijeli tjedan lanac jedan" izabrali baš domaći trgovački lanac Konzum, a ne neki strani? Ima li to, uz visoke cijene, možda veze i s brojnim aferama i sudskim procesima oko Agrokora?

Teško je reći zašto su građani odabrali najprije bojkotirati Konzum. To je pitanje za sociologe. Ako su razlog i afere i sudski procesi vezani uz Agrokor, onda bi to moglo potvrditi moju glavnu tezu da se ne radi samo o protestu potrošača kao ekonomskih aktera, već suprotno, da se radi o potrošačima kao političkim akterima na pozornici.

3. Iako smo tek na početku cijele te priče, do kada bojkot može trajati?

U ekonomskom smislu, ako je motiv bojkota suzbijanje inflacije, to inflaciju ne može suzbiti jer će turistička sezona dovesti veći broj potrošača koji će moći plaćati više cijene zato što su i u njihovim matičnim zemljama cijene više nego u Hrvatskoj. Drugo, nijedan bojkot u povijesti nije suzbio inflaciju tako da potrošači imaju vrlo malu snagu što se toga tiče. Svi se masovni pokreti prije ili poslije ispušu, ako se ne pretvore u političku snagu. No u proteklih 35 godina u Hrvatskoj smo vidjeli različite populističke političke pokrete, katkad s ljevice, katkad s desnice, ali nijedan taj pokret koji se pretvorio u političke stranke nije se dugo zadržao na političkoj pozornici.

GALERIJA Trgovci snizili cijene, ali kupaca nigdje: Krenuo novi opći bojkot u Hrvatskoj

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Plakati na Cvjetnom pozivaju na bojot
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Slavonski Brod: U trgovinama znatno manje kupaca tijekom trećeg općeg bojkota kupovine
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Slavonski Brod: U trgovinama znatno manje kupaca tijekom trećeg općeg bojkota kupovine
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Slavonski Brod: U trgovinama znatno manje kupaca tijekom trećeg općeg bojkota kupovine
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Slavonski Brod: U trgovinama znatno manje kupaca tijekom trećeg općeg bojkota kupovine
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Slavonski Brod: U trgovinama znatno manje kupaca tijekom trećeg općeg bojkota kupovine
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Slavonski Brod: U trgovinama znatno manje kupaca tijekom trećeg općeg bojkota kupovine
Foto: Ivana Ivanovic/PIXSELL
Kaštela: Bojkot trgovačkih lanaca
Foto: Ivana Ivanovic/PIXSELL
Kaštela: Bojkot trgovačkih lanaca
Foto: Ivana Ivanovic/PIXSELL
Kaštela: Bojkot trgovačkih lanaca
Foto: Ivana Ivanovic/PIXSELL
Kaštela: Bojkot trgovačkih lanaca
Foto: Ivana Ivanovic/PIXSELL
Kaštela: Bojkot trgovačkih lanaca
Foto: Ivana Ivanovic/PIXSELL
Trogir: Bojkot trgovačkih lanaca
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Slavonski Brod: U trgovinama znatno manje kupaca tijekom trećeg općeg bojkota kupovine
Foto: Ivana Ivanovic/PIXSELL
Trogir: Bojkot trgovačkih lanaca
Foto: Ivana Ivanovic/PIXSELL
Trogir: Bojkot trgovačkih lanaca
Foto: Ivana Ivanovic/PIXSELL
Trogir: Bojkot trgovačkih lanaca
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Šibenik: Konzum tijekom trećeg općeg bojkota trgovina u Hrvatskoj
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Slavonski Brod: U trgovinama znatno manje kupaca tijekom trećeg općeg bojkota kupovine
Foto: Ida Balog
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Šibenik: Konzum tijekom trećeg općeg bojkota trgovina u Hrvatskoj
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Šibenik: Konzum tijekom trećeg općeg bojkota trgovina u Hrvatskoj
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Šibenik: Konzum tijekom trećeg općeg bojkota trgovina u Hrvatskoj
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Šibenik: Konzum tijekom trećeg općeg bojkota trgovina u Hrvatskoj
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Šibenik: Konzum tijekom trećeg općeg bojkota trgovina u Hrvatskoj
Foto: Goran Kovacic/PIXSELL
Rijeka: Trgovine poznatih trgovačkih lanaca
Foto: Goran Kovacic/PIXSELL
Rijeka: Trgovine poznatih trgovačkih lanaca
Foto: Goran Kovacic/PIXSELL
Rijeka: Trgovine poznatih trgovačkih lanaca
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Split: Lidl na Sirobuji tijekom trećeg općeg bojkota trgovina u Hrvatskoj
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Plakati na Cvjetnom pozivaju na bojot
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Plakati na Cvjetnom pozivaju na bojot
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Split: Lidl na Sirobuji tijekom trećeg općeg bojkota trgovina u Hrvatskoj
Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
Karlovac: Novi bojkot trgovina
Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
Karlovac: Novi bojkot trgovina
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Split: Lidl na Sirobuji tijekom trećeg općeg bojkota trgovina u Hrvatskoj
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Zagreb: Treći opći bojkot, od sutra tjedni bojkot Konzuma

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 5

VI
Vivian
09:42 10.02.2025.

Sve dok se kupuje i dok postoji potraznja cijene ce rasti. Bojkot moze biti ucinkovit tek kada postane "prisilni bojkot" to jest kad novcanici postanu prazni i kad prestane svaka kupovina a to ne ce biti nikada jer jesti se mora.

NI
nisamrobot
19:48 09.02.2025.

Novotni, ti suzbijaj inflaciju a bojkot služi da pokaže da se identičan proizvod u Švicarskoj prodaje za recimo 3,5 eura a u Hrvatskoj 1,99 eura a i tamo i ovdje na artiklu je 5% PDV-a. To je suština bojkota a ne suzbijanje inflacije. Za inflaciju je zadužena Vlada

Avatar Ich bin zgrožen
Ich bin zgrožen
19:46 09.02.2025.

Ne žive trgovine od 20m turista. To je mit. Žive od 3.7m Hrvata. Tih 20m zvuči puno ali je njihov prosječni boravak svega 5 dana godišnje. Znači tih 20m treba podijeliti sa 70 da bi se dobio prosječan dnevni učinak na potražnju. A to je učinak za manje od 10% hrvatskog stanovništva. Njihova potražnja intezivira se tijekom tri ljetna mjeseca. A trgovine moraju poslovati cijelu godinu.