Nekoliko dana nakon što su isplaćene zadnje državne potpore hrvatskim brodogradilištima, vlasnik splitskog škvera Tomislav Debeljak apelirao je na Vladu da osigura financijska jamstva Brodosplitu za ugovaranje novih brodova, no postojeća pravila Europske unije kažu da potpore za operativno poslovanje u načelu nisu dozvoljene.
Samo određene vrste potpora poput onih za istraživanje, razvoj i inovacije ili onih za regionalnu pomoć jesu dozvoljene, no i njih mora odobriti Europska komisija. Upućeni sugovornici s kojima smo razgovarali u Bruxellesu smatraju da bi i subvencioniranje kamate HBOR-om bilo protumačeno u Europskoj komisiji kao državna potpora, koja bi vjerojatno bila proglašena nelegalnom ako se ne radi o financiranju ulaganja u istraživanje i razvoj, odnosno inovacije.
Komisija sve provjerava
Jedan primjer iz Poljske dočarava kako se neke države članice pokušavaju snaći, ali ih Komisija odmah istražuje. Poljska je, naime, u rujnu 2016. usvojila zakon po kojem brodogradilišta u Poljskoj mogu, umjesto standardnih stopa poreza na dobit ili poreza na dohodak, plaćati “flat-tax” porez po stopi od samo 1 posto, i to s odgodom do završetka gradnje broda.
Komisija je u preliminarnoj istrazi zaključila da takva olakšica predstavlja državnu potporu, i to ne potporu za razvoj i inovacije, nego baš operativnu potporu, a kako su operativne potpore nezakonite, otvorila je dubinsku istragu.
Prema podacima iz jedne studije, koju je financirala Komisija i koja je objavljena u listopadu 2017., razne države članice EU daju potporu inovativnim programima brodogradilišta, pa je tako Njemačka dala 160 milijuna eura za 98 takvih projekata. Studija navodi da njemačka vlada također “pruža osiguranje za otplatu zajmova povezanih s izvozom”, a vrijednost je tih jamstava za izvoz iz njemačkih brodogradilišta u 2014. iznosila 5,5 milijardi eura. Belgija izuzima od naplate PDV-a određene vrste brodova. Finska je pokrenula program vrijedan više od pola milijarde eura čiji je cilj povećati izvoz finskih brodogradilišta 10 posto i stvoriti 400 novih radnih mjesta. Italija ima nekoliko programa vlade ili državnih razvojnih banaka koji pomažu brodogradilištima ili narudžbama brodova ratne mornarice ili financiranjem istraživanja i razvoja novih tehnologija i proizvoda u brodogradnji.
No, sve te mjere provjerava i odobrava Europska komisija, a ako se netko upusti u državne potpore koje nije prijavio Komisiji, riskira da bude uhvaćen u prekršaju te da Komisija otvori istragu i presudi da sve nelegalno isplaćene potpore moraju biti vraćene.
U prošlosti su još i postojala posebna, fleksibilnija pravila za državne potpore brodogradilištima u EU, ali trend je posljednjih godina takav da se išlo prema ukidanju svih izuzeća i tretiranju brodogradnje jednako poput svih drugih industrijskih sektora.No, u posljednje vrijeme mnogi stručnjaci i političari upozoravaju da EU mora promijeniti svoju politiku prema brodogradnji i dopustiti veću fleksibilnost kako bi se europska brodogradilišta uspjela obraniti od konkurencije iz Kine i Južne Koreje.
Potrebna nova EU strategija
Već postoje europske strategije za sektor brodogradnje, posljednja pod nazivom LeaderSHIP 2020., no na mnogim skupovima, poput onog organiziranog krajem prošle godine u Europskom gospodarskom i socijalnom odboru, može se čuti da to nije dovoljno.
– Najgore tek dolazi – rekao je Reinhard Lueken iz maritimne industrijske organizacije SEA Europe objasnivši da će se manjak narudžbi tek osjetiti u ovoj i sljedećim godinama. Ali, dodao je, europska brodogradnja može se izvući ako se načelno dobra strategija LeaderSHIP 2020. pametno nadogradi i proširi. No, to i dalje znači da se spas i održivi razvoj za brodogradilišta u EU traži u istraživanju i razvoju, inovativnosti, a ne u povratku na stare modele u kojima su državna jamstva bila permanentna i operativna tako da su brodogradilišta proizvodila po višoj cijeni od prodajne, a razliku prebacivala na trošak države. Operativne potpore, poput nedavne koju je Komisija odobrila da Vlada isplati Uljaniku, mogu se odobriti samo ako su jednokratne i ako vode ozdravljenju, restrukturiranju i zdravom nastavku poslovanja po tržišnim uvjetima.
Pogledajte i prosvjed "Ne damo Uljanik":
Brod je kompleksni proizvod u kojem učestvuju sve grane industrije. Ako država dade jamstva pomaže direktno izvozu bez da daje pomoć. Jasno država je dužna sebe osigurati prije nego daje jamstva (a to u socijalizmu nije bio običaj) da je poduhvat komercijalo isplativ. Stoga državno jamstvo je poticaj koji se vrača ukoliko je pametno uložen.