HEP je prošli tjedan raspisao 25 milijuna kuna vrijedno javno nadmetanje za nabavu teretnih vozila i radnih strojeva putem financijskog leasinga u kojem traži 24 kamiona do 3,5 tona, pet kamiona do 7,5 tona, šest kamiona do dvanaest tona, dva rovokopača, jedan traktorski rovokopač i jedan viličar.
No u tehničkoj dokumentaciji za kamione do 7,5 tona i dvanaest tona postavljeni su takvi uvjeti da njih može zadovoljiti samo jedan proizvođač teretnih vozila. Naime, u HEP-u su za te kategorije kamiona izričito tražili da ne koriste tehnologiju AdBlue za smanjivanje ispušnih plinova i postizanje norme Euro 5. A taj zahtjev mogu udovoljiti samo MAN-ovi kamioni. Ostali proizvođači kamiona koriste isključivo AdBlue pa su time automatski diskvalificirani iz HEP-ova nadmetanja.
Kršenje zakona
Naši sugovornici iz autoindustrije kažu da se u tehničkim uvjetima ne smije navesti tehnologija kako se postiže tražena europska norma jer se time izravno pogoduje jednom proizvođaču. MAN-ovi kamioni, osim AdBluea, koriste i takozvane filtre za postizanje norme Euro 5 pa jedini mogu udovoljiti traženim uvjetima.
U HEP-u tvrde da nije točno da samo jedan proizvođač u svijetu na motorima Euro 5 ne koristi AdBlue.
– Primjerice, na stavki teretno vozilo do 7,5 tona s platformom bez uporabe AdBluea mogu se javljati brojni proizvođači gospodarskih vozila, navodimo samo neke od njih: Mercedes, Iveco, Mitsubishi... – tvrde u HEP-u. No HEP-ove tvrdnje demantirali su zastupnici proizvođača kamiona koje oni upravo i spominju kao primjere koji mogu udovoljiti traženim uvjetima. U autokući Škojo koja je zastupnik kamiona Mercedes za Hrvatsku potvrdili su nam da njihovi kamioni do 7,5 tona i 12 tona ne mogu zadovoljiti uvjet – bez AdBluea.
I u tvrtkama Strada i Benussi, zastupnicima Iveca za Hrvatsku, potvrdili su nam da kamioni tog proizvođača ne zadovoljavaju uvjete što se tiče AdBluea, a isto su nam rekli i u hrvatskom predstavništvu Renault Trucksa. U tvrtki TTI koja je zastupnik kamiona DAF za Hrvatsku također su nam rekli da ne mogu konkurirati na HEP-ovu natječaju jer ne mogu ponuditi novo vozilo bez AdBluea u varijanti norme ispuha Euro 5. U Auto Hrvatskoj, koja zastupa kamione MAN, jedino su nam potvrdili da mogu sudjelovati na natječaju jer normi Euro 5 mogu udovoljiti i motorima bez primjene aditiva (AGR tehnika) i motorima s aditivima AdBlue (SCR tehnika).
U HEP-u zahtjev da se do Eura 5 ne dolazi AdBlueom pravdaju time kako je korištenje AdBluea za njih nepotrebno i stvara dodatne troškove.
Lani tražili euronormu
– Točno je da su svi proizvođači vozila u svijetu na programu gospodarskih vozila namijenjenih međunarodnom transportu uveli dodatne instalacije AdBlue kako bi se smanjila potrošnja goriva na autocestama uz smanjenje emisije ispušnih plinova, ali HEP ne nabavlja uopće takvu vrstu vozila. Naši su terenski kamioni za off-road, prelaze mali broj kilometara uz visok broj radnih sati te im uopće nije potrebna takva oprema – tvrde u HEP-u.
Ta tvrtka je i lani nabavljala kamione za istu svrhu kao i ove godine. A tada je u natječajnoj dokumentaciji bilo jednostavno navedena kao uvjet minimalno norma Euro 4. Nije traženo ni bez ni s AdBlueom.
U prijevozničkoj branši kažu da je to bio pošten natječaj nakon dugo vremena u nekom od javnih poduzeća kojim se nije preferiralo ni jednog proizvođača. Na tom su natječaju pobijedili kamioni koji koriste upravo tehnologiju AdBlue, koju sad u HEP-u ne žele! Vrijednost jednog kamiona do 7,5 tona je otprilike 44.000 eura, a do 12 tona oko 55.000 eura. Njih 11, koliko ih ukupno traži HEP, vrijedi oko četiri milijuna kuna i to bez nadogradnje.
Upućeni kažu da su problematični uvjeti i za kamione do 3,5 tona, koji vrijede po komadu oko 22.000 eura. Za te kamione se traži stražnji pogon, ali s dva stražnja kotača. A tome mogu udovoljiti samo, kažu upućeni, Volkswagen i tek odnedavno Renault. Svi ostali imaju stražnja četiri kotača.
n erazumijem... da koriste ili ne koriste adblue tehnologiju?