LIPE IZ GORIVA

Novcem od trošarina za ceste žele krpati državni proračun

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
11.07.2015., Zagreb - Na naplatnoj postaji Lucko s pocetkom vikenda i spicom ljetne sezone povecao se broj vozila s turistima koji putuju prema moru i s mora, tako da su tijekom cijelog dana bile zabiljezene guzve sto je prouzrocilo kilometarske kolone.
Foto: Dino Stanin/PIXSELL
autoceste
Foto: Dino Stanin/PIXSELL
autoceste
Foto: Dino Stanin/PIXSELL
29.08.2013., Brinje - Jedinica ophodnje Hrvatskih autocesta Brinje. Tijekom svog radnog dana minimalno dva puta obidju cijelu dionicu autoceste te se brinu za sto sigurniji promet. Photo: Dino Stanin/PIXSELL
09.11.2016.
u 23:00
Od naknade za ceste i željeznicu koju svaki vozač plaća pri kupnji goriva ukupno se godišnje prikupi oko 2,6 milijardi kuna
Pogledaj originalni članak

Svaki vozač pri kupnji goriva u Hrvatskoj plaća trošarinu od 1,20 kuna po litri za financiranje održavanja i građenja javnih cesta i željezničke infrastrukture, od čega se godišnje prikupi oko 2,6 milijardi kuna. Od toga oko 1,8 milijardi kuna dobiju Hrvatske ceste, a Hrvatske autoceste i HŽ Infrastruktura po 440 milijuna kuna.

Država 20 lipa po litri goriva uplaćuje na račun HAC-a i HŽ Infrastrukture, dok Hrvatske ceste dobivaju 80 lipa. Taj im se novac prosljeđuje izravno iz državnog proračuna. No, uskoro bi se to moglo promijeniti, usvoje li se predložene izmjene Zakona o cestama, jer su u Ministarstvu financija zaključili da bi im novac od trošarina za ceste i željeznice mogao dobro doći za krpanje proračunskih rupa.

Naime, prema prijedlogu izmjena navedenog zakona, predviđa se ograničenje novca koji HAC, HC i HŽ Infrastruktura dobivaju od trošarine za gorivo, i to zbog, kako se navodi u predloženim izmjenama Zakona, fiskalne konsolidacije i financiranja rashodne strane državnog proračuna.

Tako bi se, prema prijedlogu, odredio maksimalni iznos te naknade koji se iz državnog proračuna uplaćuje HAC-u, HC-u i HŽ Infrastrukturi u proračunskoj godini. No u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, u čijem su resoru tri tvrtke, nisu nimalo sretni zbog predloženih promjena jer su sve tri tvrtke u teškom financijskom stanju i u biti im treba više novca nego što ga sad dobivaju.

Intencija je Ministarstva financija, kažu nam naši sugovornici, da se predloženim izmjenama ograničenja isplate novca od trošarina za HAC, HC i HŽ Infrastrukturu samo stvori mogućnost da se dio tog novca može, bude li zatrebalo, upotrijebiti za krpanje rupa u proračunu, ali se nadaju da do toga neće doći. Ipak, u Ministarstvu prometa će, kažu, učiniti sve da do toga ograničenja ne dođe.

U posebno teškom financijskom stanju je HAC, koji je do 2013. dobivao 60 lipa iz litre goriva na svoj račun, a taj novac koristio je za plaćanje kredita. No te je godine Vlada Zorana Milanovića, koja je namjeravala autoceste dati u koncesiju, oduzela HAC-u 40 lipa te ih preusmjerila u HC i HŽ Infrastrukturu.

HC je već otprije dobivao 60 lipa iz litre goriva. S obzirom na to da autoceste nisu dane u koncesiju, a novac od koncesije trebao je pokriti dio dugova HAC-a, ta tvrtka sad mora podmirivati oko tri milijarde eura kredita samo s 20 lipa iz litre goriva. Ograničenje isplate novca od trošarine dovelo bi tu tvrtku u još težu situaciju. I HC je prezadužena tvrtka, dok HŽ Infrastrukturi novac treba za planirana velika ulaganja.

>> Evo što donosi prijedlog novih trošarina na aute!

SIGURNOST GRAĐEVINA

Hrvatski građevinski inženjer: Zgrade izgrađene u ovom razdoblju su najkritičnije. Gradile su se bez adekvatnih projektnih obrada

"Zabrinjavajuće je da do ovog urušavanja nije došlo uslijed elementarne nepogode kao što smo imali potrese u Zagrebu i Petrinji niti obilnih oborina kao što je bio slučaj u Valenciji, Jablanici u BiH ili u Bologni. Nije bilo niti velikih oborina, snijega, niti jakog utjecaja vjetra ili temperature, a nadstrešnica se ipak urušila i izazvala veliku tragediju."

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 6

Avatar Mrki medvjed
Mrki medvjed
23:30 09.11.2016.

Plenkoviću i Mariću, pa napravite konačno, državu jeftinijom. Znate li kako se to radi? Pa strukturalnim reformama. Vrlo jednostavno. A, plašite se uhljeba?

KI
Kumek iz (HR.Zagorja)
07:37 10.11.2016.

Takav potez bi po zakonu i praksi trebao biti kažnjen i biti primjer drugima kaj ih čeka ukoliko bude se ponovio takav prekršaj. Ja stalno pišem da se proračun pravi i praksira bez gubitka kako nas se je učilo u školi pa se pitamo kako su ti ljudi uopće mogli dobit tu odgovornost i posao gdje oni uzimaju kredite i novac iz proračuna za određene jedne projekte a oni troše po potrebi drugdje i tako nam na kraju godine govore o gubitku koji u stvari nebi bio u gubitku da nisu oni trošili drugdje gdje nisu smjeli jer inace će ispasti varanje proračuna i po tom varanju nikad nećemo ustvari doznati gdje je bila losa računica za proračun tog objekta i tako nikad nećemo točno izračunat proračun bez gubitka i profita koji se treba stavljati u rezervu za novi objekt ili druge potrebe u Lijepoj Našoj. Ja strogo upozoravam sve one koji su upleteni u tajprevarantski proračun da se mane kurvinog posla da nebi završili u Remetincu ko i nas bivši prevarant Ivo Sanader koji se je i razbolio radi svog krijumčarenja nažalost. Ja se čudim da nam je uzelo tako dugo da se te prevare došle na vidjelo pa sada imamo vremena da to iskorijenimo jednom. Pravilo je u proračunu da se ništa nesmije započeti bez profita jer inače samo gubimo duplo i ostajemo krava muzara Bankarima koji trljaju ruke kad dobivaju novac na temelju ovakovih koji nam stalno prave minus a ne plus u proračunu. Hvala.

TH
than
23:34 09.11.2016.

Bojim se da od ovoga nema nista...