Prihvati li Europska komisija jučerašnji dogovor brodogradilišta i
države, prilagodba hrvatske brodogradnje standardima EU mogla bi proći
bez daljih prosvjeda.
Na cjelodnevnim pregovorima u Ministarstvu gospodarstva dogovoreno je
da se u privatizacijskim natječajima za domaće škverove ne navodi
mogućnost prenamjene djelatnosti, a jedan od osnovnih uvjeta tvrtkama
koje će se javiti na natječaje za kupnju hrvatskih brodogradilišta jest
da će u natječajnoj dokumentaciji morati priložiti detaljne poslovne
planove za najviše pet godina s planovima restrukturiranja i
investicija, naslonjenima na tehnološku obnovu.
Mehanizam zaštite
Računa se da je taj zahtjev dobar mehanizma zaštite od prenamjene, jer
tvrtka koja planira tehnološku obnovu brodogradilišta neće ga barem pet
godina pretvoriti u turističko naselje. Usto, u ponudama će morati
navesti iznos koji u prvoj godini nakon preuzimanja misle uložiti u
dokapitalizaciju. Razmatrat će se samo ponude koje budu odgovarale
navedenim uvjetima, što znači, kaže Ozren Matijašević, predsjednik
HUS-a, da će zapravo biti zajamčeno održanje brodogradnje.
Potpredsjednik Vlade Damir Polančec kaže da će se na natječaje moći
javiti svi, ali da se iz uvjeta natječaja vidi da će prednost imati oni
koji žele nastaviti graditi brodove. U obvezne uvjete neće biti unesen
prijedlog da 25 posto plus jednu dionicu u brodogradilištima zadrži
država koja bi ih poslije prepustila radnicima, ali Matijašević drži da
je dovoljna zaštita to što će posebno povjerenstvo i nakon prodaje
pratiti poštuje li novi vlasnik preuzete obveze.
Čeka se očitovanje
Privatizacijski model ne donosi velike novosti u odnosu na do sada
iznesene, ali sindikati smatraju da su dogovorene formulacije solidna
zaštita djelatnosti i radnika. Dokumentacija će već danas biti poslana
u Bruxelles, a očitovanje EK očekuje se do 9. siječnja, kako bi oko 20.
siječnja mogli biti objavljeni natječaji.
Snižavanje tenzija
Ako dogovor bude prihvatljiv Bruxellesu, neće biti prosvjeda na Markovu trgu. Ako ga odbije, a naši pregovarači prihvate njegov stav, ići ćemo na Markov trg – kaže Matijašević. Međutim, i prije kraja sastanka otvoreno je pitanje jesu li sindikati možda odlučili sniziti tenzije s obzirom na to da se u natječajima za privatizaciju brodogradilišta koja je dosad bila prezentirana nije navodila mogućnost prenamjene djelatnosti. Pitanje je, dakle, što su zapravo dobili.