U rujnu 2017. godine gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković uputio je vapaj koji su prenijeli brojni strani mediji, među njima i britanski Telegraph i pritom izjavio: Pomozite nam zaštititi naš grad.
Njegov apel odnosio se prvenstveno na činjenicu da je neophodno smanjiti broj kruzera koji u sezoni uplovljavaju u dubrovačku luku i time strahovito ugrožavaju kulturnu baštinu, prirodna bogatstva, ali i dubrovačke građane. Dubrovački gradonačelnik nije usamljen u takvom razmišljanju, dapače, gradovi diljem svijeta implementiraju strategije kojima žele potaknuti održivi turizam i razvoj gradova. I pritom naravno, imaju potpunu autonomiju.
Opsada jadranskih prometnica
Novim prijedlogom Zakona o cestovnom prometu Vlada tako namjerava lokalnim samoupravnim jedinicama u potpunosti ukinuti mogućnost odluke o licencama za autotaksi prijevoz. Drugim riječima, više ništa neće spriječiti tisuće i tisuće vozača da u ljetnim mjesecima zaposjednu hrvatska turistička središta. Nekima se ovo može činiti kao pozitivna novina, ali ograničenja ne postoje da bi se osigurao rad određenim pojedincima, već da bi se kontrolirala protočnost na ulicama i osigurala sigurnost putnicima. Ako se prijedlog Zakona usvoji u ovom obliku, svi turisti mogu očekivati da će se, primjerice do zračne luke u Splitu, putem za koji je potrebno otprilike dvadesetak minuta, voziti najmanje dva sata. Što se tiče centra Dubrovnika, do njega, zbog silnih automobila, turisti, ali i sami građani, jedva će moći pristupiti. Taj problem prepoznali su i gradonačelnici Splita i Zadra i iskazali svoje negodovanje zbog takvog zakonskog prijedloga.
Centralizacija umjesto decentralizacije?
Važnost decentralizacije gotovo svaki hrvatski političar redovito naglašava u svojim medijskim istupima, pa se i sada očekuje da se zauzmu za odluke o gradu i njegovim ključnim odrednicama – prometnicama, a ne da se takvi potezi povlače iz centra. Sama logika nalaže – nije jednako stanje na cestama u Osijeku, Zagrebu, Splitu ili Umagu. Zašto onda nadležno Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture potpuno ignorira stav struke, ali i zdrav razum te iznosi prijedlog koji j dapače štetan za građane i turiste?
I ostali gradonačelnici trebaju dati svoj doprinos u borbi protiv centralizacije
Nakon svega navedenog, ostaje nada da odluka o prometnom stanju gradova neće biti prepuštena osobama koje istima ne upravljaju i ne poznaju njihove potrebe. Vrijeme za reakciju istječe - sada je krajnji trenutak za oštar apel vladajućima da konačno počnu štititi interese građana.