Na koji način će se na autocestama kojim upravljaju državne tvrtke Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka – Zagreb plaćati cestarina, osmislit će španjolski savjetnici iz tvrtke IDOM Consulting. U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture jučer su, naime, otvorene financijske ponude u procesu odabira izvođača Studije sustava elektroničke naplate cestarina. Na natječaj su stigle četiri tehničke i financijske ponude – zajednice ponuditelja Ernst & Young savjetovanje Hrvatska i Ernst & Young Njemačka te tvrtki MultiContract Consulting iz Mađarske, CGI iz Češke te IDOM-a. Tehničke uvjete zadovoljili su samo hrvatsko-njemački konzorcij i Španjolci te su u drugom krugu otvorene njihove financijske ponude.
Domaći i strani stručnjaci
Ponuda Ernst & Younga “teška” je 1,124.080 eura, dok je IDOM ponudio 875.526,43 eura. Inače, procijenjena je vrijednost tog posla bila milijun eura s PDV-om. S obzirom na to da su Španjolci bili jeftiniji, njima će biti ponuđen ugovor za izradu Studije, koji bi se trebao potpisati za tjedan dana.
U Ministarstvu kažu da su oba ponuđača ponudila projektne timove formirane od domaćih i stranih stručnjaka, i to po 11 stručnjaka od kojih su po četvorica iz Hrvatske. Savjetnici će novi model naplate cestarine morati osmisliti prema tri glavna kriterija: da se cestarina plaća beskontaktno, bezgotovinski i bez zaustavljanja. Obračun cijene pak mora biti prema prijeđenom kilometru. A to je sve u sklopu EU smjernica da sustav naplate cestarine na području Unije treba biti interoperabilan.
U EU trenutačno ima sedam sustava elektroničke naplate cestarine, a teži se k uvođenju dvaju glavnih sustava – DSCR (dedicated short-range communications) i GNSS (global navigation satellite systems) ili satelitska naplata cestarine. Za oba ta sustava vozila moraju imati uređaje preko kojih će se obračunavati prijeđeni kilometri i cijena cestarine. DSCR u biti već u Hrvatskoj postoji kao ENC, no njega bi trebalo unaprijediti da se vozila ne zaustavljaju kako bi se ENC uređaj očitao. Brzina bi za oba sustava trebala biti između 40 i 80 kilometara na sat, kažu upućeni sugovornici.
40% prometa u tri mjeseca
Savjetnici će pri svojoj analizi morati uzeti u obzir i koji bi sustav naplate najbolje odgovarao Hrvatskoj s obzirom na visoku sezonalnost prometa na autocestama jer se oko 40 posto ukupnog godišnjeg prometa ostvari u tri ljetna mjeseca. IDOM će nakon potpisivanja ugovora imati rok od devet mjeseci da izradi studiju i preporuči novi sustav naplate cestarine. Nakon toga bi slijedio natječaj za nabavu tog novog sustava koji bi se trebao početi ugrađivati 2020. Odabir savjetnika za novi sustav naplate cestarine provodi se uz suglasnost Svjetske banke i u sklopu Projekta modernizacije i restrukturiranja cestovnog sektora RH.
za pretpostaviti je da ćemo i dalje imati jednu od najskupljih cestarina u EU,što se posebno odnosi na ljude koji često koriste autoceste (o godišnjim vinjetama mi možemo samo sanjati...)