Zbog trenutačnog prizemljenja deset modernijih transportnih helikoptera HRZ-a, Mi-171 Sh, u srijedu navečer brojno stanje operativnih letjelica u helikopterskim eskadrilama izgleda jako loše. Od 47 helikoptera trenutačno leti 12, a od 12 MiG-ova 21 lete četiri. No u HRZ-u tvrde “da situacija nije dramatična”. Realno i nije jer HRZ raspolaže s dovoljnim brojem operativnih helikoptera, a ni kvar zbog kojega su hitno prizemljene popularne “ešice” nije fatalan, nego ga tehničari otklanjaju za nekoliko sati rada po helikopteru.
Greška na sustavu hlađenja
Svejedno, trenutačna situacija s operativnim letjelicama izgleda ovako – pet Mi-171 Sh ostaje prizemljeno zbog otklanjanja drugih kvarova u jamstvenom roku, od 14 starijih helikoptera mi-8 MTV-1 u letnom je stanju njih osam. Zbog tragične nesreće od prije dva i pol tjedna i pogibije dva naša pilota, 15 Kiowa Warriorsa i dalje ostaje prizemljeno. Od osam školskih helikoptera Jet Ranger Bell 206 trenutačno ne leti ni jedan jer su piloti i kadeti u Zadru nakon nesreće još na “poštedi” s obzirom na to da je procijenjeno da je dobro da protekne neko vrijeme da bi kolege piloti mogli dostojno odžalovati tragični odlazak dvojice svojih vitezova. No “Bellovi” će s letovima izgledno nastaviti od idućeg tjedna. Brigadni general Michael Križanec, zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, procjenjuje da će Kiowe, nakon što istražitelji odrade prvi dio posla, a nakon pregleda svih aparata, u roku od nekoliko tjedana opet krenuti u operativnu službu.
VIDEO Let helikoptera Mi-171 Sh
Križanec je na izvanrednoj presici u vojnoj bazi na Plesu objasnio što se događalo s “ešicama”. Helikopteri su prizemljeni jer je otkrivena tehnološka greška na sustavu uljnog hlađenja motora, i to na svih deset helikoptera. Greška nije bila fatalna pa ju je otkrio tek ruski inženjer koji na Plesu inače koordinira popravke helikoptera po reklamacijama. Radilo se o dvije krivo postavljene cijevi za hlađenje. Valja napomenuti da su helikopteri s tako nakrivo postavljenim cijevima za uljno hlađenje bez ikakvih problema preletjeli stotine sati naleta! Očito su one svoju funkciju ipak odrađivale jer instrumenti nisu pokazivali rast temperature. Već prvog dana hitnog popravka osposobljena su četiri helikoptera, a u petak će ekipa s Plesa osposobiti i peti koji je na Krku.
Križanec je novinarima potvrdio da je ukupno, nakon obavljenog remonta tih helikoptera u Rusiji (u tvrtki Russian Helicopters), uz suradnju s velikogoričkim ZTC-om, gdje su helikopteri rasklapani i ponovno sklapani, do sada prijavljeno nešto manje od 200 raznih reklamacija, od kojih su neke “banalne”. No u tome HRZ “cjepidlači” jer žele da se svi nedostaci u kvaliteti odrade u jamstvenom roku, dakle o trošku ruskog izvođača.
Ruska pogreška
Prema tvrdnjama iz HRZ-a, do odluke o prizemljenju došlo je nakon hitnog komuniciranja tehničara i inženjera HRZ-a s onima u ZTC-u i Rusiji te se krenulo odmah na popravke. Rusi su priznali da je riječ o njihovoj pogreški. Hoće li biti i “penalizirani” zbog te i ostalih grešaka te zbog kašnjenja remonta na tri helikoptera, zapovjednik HRZ-a Križanec nije želio komentirati jer to je pitanje za MORH i ministra.
Prije desetak dana mediji su pisali o problemima koje imaju remontirani helikopteri, od kojih tada nije letjela polovica, no iz MORH-a je tada službeno bilo priopćeno kako je remont, koji je napravila ruska tvrtka Russian Helicopters, profesionalno odrađen, a da su tri helikoptera bila na redovnom periodičnom održavanju, a s još dva uklanjaju se uočeni nedostaci u jamstvenom roku. Štoviše, iz MORH-a su tada ustvrdili kako su “medijski napisi da su helikopteri češće prizemljeni nego u zraku zlonamjerna konstrukcija, a ne činjenica”.
Zašto ovakve (vojne) infornacije izlaze u javnost?!