Skupi kilometri

Od Šestanovca do Ravče 743,9 milijuna kuna dodatnih radova

Foto: Boris Šćitar/PIXSELL
hac
Foto: VL
hac
Foto: Arhiva VL
HAC
21.02.2011.
u 12:00
HAC za nepredviđene radove izvedene 2007. zatražio suglasnost inženjera tek 2010.
Pogledaj originalni članak

Na autocesti od Šestanovca do Ravče izvođači radova su, prema dokumentaciji koju posjeduje Večernji list, imali čak 743,9 milijuna kuna dodatnih odnosno izvantroškovničkih radova. A vrijednost osnovnog ugovora za tu dionicu iznosila je 1,66 milijardi kuna plus PDV.

Zakon o javnoj nabavi dopušta pak vrijednost dodatnih radova do iznosa od 25 posto osnovnog ugovora, a ako se to probije, mora se raspisati novi natječaj. U slučaju podsektora 2 izvantroškovnički su radovi iznosili gotovo 50 posto vrijednosti osnovnog ugovora.

U Hrvatskim autocestama i Viaduktu, koji je bio vodeći partner u konzorciju domaćih građevinskih tvrtki na tom podsektoru, pak tvrde da za taj podsektor nije isplaćena ni kuna više od ugovorenog iznosa. Ipak, sporno je čak 200 milijuna kuna dodatnih radova na tom podsektoru koje Viadukt potražuje, a HAC ne želi platiti pa je cijela stvar završila na arbitraži.

USKOK intenzivno istražuje gradnju dionice od Dugopolja do Ravče, o čemu smo već pisali, i sumnja da je na tom dijelu autoceste zamračeno oko 100 milijuna eura.

Panjevi za 12,5 mil. kuna

Uzrok ogromne vrijednosti izvantroškovničkih radova na dionici Šestanovac – Ravča dobro upućeni vide u tome što je ta dionica, kad je ugovarana 2005. godine, imala samo idejni projekt pa se tek pri razradi projekta moglo detaljno uskladiti troškovnik s projektom.

No u cijelom popisu zahtjeva za dodatnim radovima na podsektoru 2 jako strše zahtjevi poput onih za sječu stabala i vađenje panjeva u vrijednosti od 12,5 milijuna kuna ili pak zahtjev za krajobrazno uređenje za što je odobreno 24,3 milijuna kuna! Prema dobro upućenim izvorima, USKOK raspolaže s dokumentacijom koja upućuje na to da je tadašnja uprava HAC-a 2007. godine pojednostavila proceduru odobrenja dodatnih radova tako da je iz te procedure izbacila nadzorne inženjere. Stoga je za suglasnost za odobrenje dodatnih radova bilo dovoljno samo odobrenje glavnog inženjera i Odjela za nabavu i plan.

Tome ide u prilog i dokument koji je u posjedu Večernjeg lista, u kojem se nadzorni inženjer IGH očituje o dodatnim radovima za WC na odmorištu Mosor (koji je plaćen tri milijuna kuna), ali tek u ožujku 2010. godine. A taj je WC građen i izvođačev zahtjev za dodatne radove HAC-u je poslan u svibnju 2007. godine! Odmorište Mosor se pak nalazi u podsektoru 1 koji je vodio Konstruktor, a na tom su dijelu autoceste izvantroškovnički radovi iznosili 221 milijun kuna. Ukupno je na kraju, tvrde u HAC-u, za taj podsektor plaćeno 62,3 milijuna kuna dodatnih radova, povrh osnovnog ugovora od 1,58 milijardi kuna.

Dobro upućeni bliski istrazi kažu da su iz HAC-a počeli slati zahtjeve za odobrenje dodatnih radova nadzornim inženjerima tek 2010. godine kad su već počele istrage o malverzacijama u cestogradnji kako bi kompletirali rupe u dokumentaciji.

Izvantroškovnički radovi

U Viaduktu na naš upit zašto je vrijednost dodatnih radova na podsektoru 2 bila 743,9 milijuna kuna odgovorili su da je razina projektne razrađenosti natječajne dokumentacije u trenutku nuđenja rezultirala ponudbenim troškovnikom. Stoga je, navode, kada se došlo u fazu izvođenja predmetne dionice, bilo potrebno uskladiti troškovnik radova s u međuvremenu detaljno završenom projektnom dokumentacijom.

– Odredbe ugovora i Zakona o javnoj nabavi kao i ostalih pozitivnih propisa propisuju proceduru kojom se to treba izvesti. Dio je te procedure i to da se koristi institucija izvantroškovničkih, naknadnih i nepredviđenih radova. Za radove koji trebaju po izvedbenoj projektnoj dokumentaciji biti izvedeni, a nisu definirani u osnovnom troškovniku, primjenjuju se cijene definirane u proceduri odobrenja izvantroškovničkih i naknadnih radova. Isto tako, radovi koji su bili definirani u osnovnom troškovniku, a nisu izvedeni, ne naplaćuju se – tvrde u Viaduktu.

Dodaju da je od ugovorenog iznosa od 1.660,216.388,52 kuna bez PDV-a za podsektor 2 naplaćeno 1.660,214.771,60 kuna bez PDV-a. Pri tome, Skladgradnja, koja je u središtu pozornosti istražitelja, kao podizvođač radova na tom podsektoru, prema podacima Viadukta, izvela je radove u vrijednosti od 53,1 milijun kuna bez PDV-a.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 6

KA
kasuv
06:03 03.01.2012.

pitao bi novinara što je u životu sagradio pogotovo na terenima tipa dalmatinsko zaleđe,komentari neznalica i zločestih ljudi,probajte nešto raditi pa ćete vidjeti na koje probleme sa nailazi lako lupetati

HA
Harpoon
12:44 21.02.2011.

Nemojte slucajno zapitati ministra Kalmetu jer kao sto mu radno mjesto zahtijeva, ne moze imati niti malo pojma sto mu ljudi rade na terenu. Ako su kojim slucajem braca Zuzul bili na oko 10 km od gradilista, onda niti oni nemaju pojma. Placi voljena zemljo

JU
julio
12:50 21.02.2011.

a neka malo USKOK izvodi radove, ja radim u građevinarstvu 30 godina i redovito se probija proračun i to po dva put najmanje ,jebiga građevinarstvo je takvo, druga stvar su investitori koji potpisuju plaćanja i cesije ,oni o svemu odlučuju i njih treba pitat gdje je lova a ne IZVIĐAČE RADOVA ,hoće li tko to objasnit ovome jadnom puku, a ne lagat iz tjedna u tjedan.