Iako se investicijska javnost ove godine pripremila za najavljenu inicijalnu javnu ponudu HEP-a, pa vjerojatno i HAC-ONC-a, Vlada je sada postala opreznija u svojim najavama tvrdeći da stručnjaci moraju reći svoje mišljenje treba li i kada u IPO.
– Trenutak odluke kada eventualno krenuti u taj proces bit će vezan isključivo uz stručnu analizu kada je najpovoljnije krenuti u taj proces. Dakle, konačnu procjenu dat će stručnjaci, a konačnu odluku donijeti Vlada RH – kaže ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak. Vlada je postala opreznija u izjavama jer savjetnici koji su odabrani za pripremu IPO-a HEP-a znaju da prije izlaska na Londonsku burzu tvrtka mora imati čistu situaciju, a prema onome što su vidjeli, HEP to nema. Navodno je upitno vlasništvo nad nekim hidroelektranama, a s pravne strane, tj. pitanja vlasništva, sve dozvole moraju biti čiste. Izlistavanje dionica na burzi postavlja i tvrtki pitanje zašto je često došlo do promjene uprava ili nadzornih odbora te što su radili, odnosno kako nam kaže sugovornik blizak Vladi, činjenica je da korporativno upravljanje u HEP-u nije razvijeno. Ako se samo neki detalj ulagačima prešuti, to se kažnjava.
Prema tome, pripremiti takvu tvrtku za burzu traži vremena, ali to ne znači da se posao ne bi mogao odraditi u šest mjeseci, odnosno do jeseni kako je prvotno najavljeno, ali ipak je veća mogućnost da će se odgoditi, ako se u konačnici uopće i dogodi. U nedavnom je intervjuu predstojnik DUUDI-ja Mladen Pejnović, uz neizvjesnost oko IPO-a HEP-a, rekao i da nije doneseno konačno rješenje o IPO-u HAC-ONC-a, nego da je glavni cilj naći način za razduživanje HAC-a i ARZ-a. Kako doznajemo, konačna odluka bit će donesena za desetak dana, a najvjerojatniji bi model bio ipak prikupljanje kapitala na burzi za HAC-ONC, a nakon toga bi se išlo u refinanciranje duga uz niže kamate jer sadašnji prihodi HAC-a i ARZ-a ne uspijevaju pokriti ni kamate.
Možda da za početak označe te autoceste kako se to radi u ostatku Europe. Prođeš pokraj Zagreba a da ni ne primjetiš. U Italiji pokraj Milana piše milijun puta Milano na sve moguće načine. I možda da naprave kakvo normalno odmorište s hotelom i nekim lancem restorana. A da o neuređenim benzinskim stanicama i ne govorim... Oni jednostavno ne znaju zarađivati na autocestama osim na cestarini. Biznis nula.