Kako vlada EU

Odnos EU-a i njezinih država članica je interaktivan

Foto: pixsell
Odnos EU-a i njezinih država članica je interaktivan
21.05.2012.
u 00:01
Glavni akter u kreiranju i usvajanju zajedničkih europskih politika i propisa upravo su države – šefovi država i vlada u Europskom vijeću određuju političke prioritete EU-a i usmjeravaju njezin razvoj
Pogledaj originalni članak

U svakodnevnom razgovoru ili kroz medije, često se stječe dojam da « Bruxelles Europi nameće » što smije, a što ne smije raditi i kako, no odnos EU-a i njezinih država članica skriva jednu drugu dimenziju. On je prije svega interaktivan. Glavni akter u kreiranju i usvajanju zajedničkih europskih politika i propisa upravo su države – šefovi država i vlada u Europskom vijeću određuju političke prioritete EU-a i usmjeravaju njezin razvoj, njihovi ministri u Vijeću EU-a usvajaju zakone, a ostali se zainteresirani (predstavnici lokalne i regionalne vlasti, nacionalni parlamenti, civilno društvo, privatni sektor, interesne skupine) organiziraju « transnacionalno »  i ostvaruju, mimo nacionalnih vlada, izravan kontakt s europskim institucijama, zastupajući u procesu donošenja odluka svoje interese (što ukazuje da je odnos i slojevit). Države su glavni akter i u provedbi europskih politika i propisa, jer o njihovoj sposobnosti ovisi uspješnost primjene zajedničkih normi na terenu.

Istovremeno, kontinuiran proces europske integracije i svakodnevno djelovanje EU-a utječu na države (fenomen « europeizacije »). Članice EU-a dužne su poštivati svoje obveze članstva – provoditi politike, primjenjivati zakone, jamčiti prava građana. Pri provođenju europskih politika ponekad su primorane reorganizirati vlastiti sustav institucija, a zajednički usvojeni europski propisi unose promjene u njihova društva i stvaraju nove tendencije (npr. bolja zaštita potrošača).

Nadalje, odnos EU-a i država je jasno reguliran ugovorima koji precizno određuju ovlasti zajedničkih europskih institucija, odnosno nacionalnih vlada. Odnos je i podređen sustavu nadzora i kontrole – europske institucije u slučaju kršenja pravila mogu dovesti državu pred luksemburški Europski sud pravde, kao što i država može pred isti Sud odvesti europsku instituciju ako smatra da je istupila iz okvira svog mandata. Pritom, usporedo s postojećim « pisanim pravilima » koja uređuju njihov odnos, obje se strane pri rješavanju problema često služe diplomacijom i otvorenim dijalogom.

Kada država pristupi Uniji (a često je isti slučaj i prije samog pristupanja, već u fazi postupnog usklađivanja s Unijinim normama), « europski/briselski » poslovi više nisu « tuđi/ vanjski », već postaju automatski « nacionalni/domaći » i sve razine u državi ih moraju prisvojiti i prožeti u svoje svakodnevno funkcioniranje, bilo da se radi o državnoj upravi, privatnom poduzeću ili nevladinom sektoru.

EU ne predstavlja « one tamo u Bruxellesu », jer je « Bruxelles », kao sinonim za EU, sačinjen od « svih nas ». EU je velika europska arena za okupljanje interesa koja omogućava i olakšava razmjenu ideja i prakse, ali i potiče promjene i razvoj. Neminovno, odnosi unutar EU-a, kao u bilo kojem drugom međunarodnom okviru, obilježeni su raspodjelom političkih snaga među državama (koje postoje neovisno o združenosti u Uniji), no i u ovom spletu „male“ zemlje mogu uspjeti kapitalizirati svoja specifična znanja i iskustva, pa na kraju svatko, kroz pregovore, dobije ponešto za sebe – države garanciju svojih pojedinačnih nacionalnih interesa (Francuska poljoprivrednu politiku, mediteranske zemlje i Irska strukturne fondove, Benelux institucionalne promjene), a EU garanciju općih europskih interesa (zaštita okoliša, zdravlja).

Na kraju, odnos EU-a i država je dinamičan i neprestano se razvija – tko je mogao prije 20 godina predvidjeti da će jednoga dana zaživjeti Inicijativa europskih građana kojom milijun Europljana peticijom mogu pozvati Europsku komisiju da predloži novi europski propis?

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.