HRVATSKI JEZIK U MEDIJIMA

Željko Jozić: Neki su anglizmi 'ušli u uho' iako nisu gramatični točni

Foto: Ivan Bokulić
Foto: Ivan Bokulić
Foto: Ivan Bokulić
Foto: Ivan Bokulić
Foto: Ivan Bokulić
Foto: Ivan Bokulić
Foto: Ivan Bokulić
Foto: Ivan Bokulić
23.02.2019.
u 21:48
Govorili su kompetentni standardolozi, fonetičari, spikeri i novinari koji su brusili svoj jezik u školi Jasmine Nikić te glumci kojima je govor iskonski medij
Pogledaj originalni članak

Od 21. veljače koji je proglašen Međunarodnim danom materinskoga jezika, do 17. ožujka kada je potpisana Deklaracija o nazivu i položaju hrvatskog književnog jezika, hrvatska javnost može uživati u bogatstvu priloga o jeziku i govoru. Tim povodom u ime Akademske zajednice " Ante Starčević " HDZ-a Grada Zagreba kojom predsjeda dr. sc. Dubravka Brezak Stamać organizirala je panel raspravu - HRVATSKI JEZIK U MEDIJIMA. Govorili su kompetentni standardolozi, fonetičari, spikeri i novinari koji su brusili svoj jezik u školi Jasmine Nikić te glumci kojima je govor iskonski medij. ,

Dr. sc. Željko Jozić, ravnatelj Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje izdvojio je nesklapne primjere anglizama koji se u hrvatskom jeziku ne prevode te su posredstvom medija "ušli u uho", iako nisu gramatički točni, poput naranča sok, Pula film festival, kurikulum i kurikularni.

Dr. sc Gordana Varošanec Škarić s Katedre za estetsku fonetiku i ortoepiju Filozofskoga fakulteta u Zagrebu analizirala je govor velikih televizijskih kuća HRT, RTL, Nova TV. Zaključila je da se govor mijenja i da je danas u postmodernom društvu veliki odmak od renesansnog kanona jezičnih pravila, kakvi su dominirali kada je većina velikih svjetskih jezika normirala svoj jezični standard.

Od televizijskih i radijskih govornih profesionalaca ne možemo očekivati više da budu savršenoga jezika jer nisu jezikoslovci, a lektore i fonetičare ne traže savjet u (iz)govoru. Zaključila je da mediji danas koriste urban, prestižan govor kojim govore obrazovane osobe, koji se usvaja te postaje općeprihvaćen.

Mirela Matković, glavna urednica Z1 televizije govorila je kao spikerica i novinar o hrvatskom jeziku koji se koristi u reklamama koje su važan segment u svim javnim medijima. Marketinški metajezik se pokazuje kao govorni profil koji lako dolazi do slušatelja te je iznimno važno kako se govori i izgovara određena reklama (koja uvelike ovisi o klijentu, naručitelju). Akademski glumac Marinko Leš, spiker i govorni trener na radio postajama Antena Zagreb, Narodni radio, Enter Zagreb, govorio je o govoru d.j.- a voditelja slušanih radija, koji se mora razlikovati od govora novinara u informativnim programima.

Pristup publici kao i medij ovih radijskih i televizijskih postaja diktiraju jedan neobvezatniji govor. Panel je otpočeo tako da je akademski glumac Robert Kurbaša pročitao Nazorovu, Fiamengovu i Stamaćevu pjesmu, a sve su omaž hrvatskom jeziku.

>>Zoran Ferić o novom kurikulu za hrvatski jezik

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 18

Avatar rubinet
rubinet
22:09 23.02.2019.

Današnji novinari ,srećom ne svi, ne znaju mnogo toga. Odmarati ili odmarati se. Ako ili ukoliko?Netko ili tko. Sklonidba imenica kći i mati.Razlika između sličiti i ličiti. Zahvaliti i zahvaliti se. Kad rabiti prijedlog sa , a kad s. Današnji novinari voze se S autom.Oni ne znaju kad napisati zbog ,a kad radi. Koji ili kojega? Povratno-posvojna zamjenica svoj ?Što je to? Je li ili da li? I tako bih mogao dugo...

Avatar rubinet
rubinet
21:53 23.02.2019.

Hrvatski jezik u medijima? Loš..skoro pa katastrofalan.

Avatar rubinet
rubinet
22:32 23.02.2019.

influenceri,blogeri, start upovi,