Državni ured za upravljanje državnom imovinom (DUUDI) izradio je nacrt inicijalne javne ponude dionica HAC-ONC-a, no prije nego što iznesu konačnu verziju, čekaju izmjene Zakona o cestama, koje bi trebalo za koji dan dostaviti Ministarstvo prometa.
Javna rasprava
Očekuje se da će oba prijedloga već idući tjedan biti stavljeni na javnu raspravu, a potom se, za tri tjedna, naći i na dnevnom redu Vlade. IPO bi se, prema najavama, raspisao početkom prosinca. Kako su savjetnici već obavili posao poslovnog plana i procjene vrijednosti za potrebe propale monetizacije, za IPO nije potrebno uzimati nove savjetnike. Prije IPO-a obavila bi se već najavljena likvidacija tvrtke ARZ, koja bi se pripojila HAC-u, dok bi se HAC-ONC preoblikovao u d.d. i s HAC-om bi potpisao ugovor o upravljanju. Ni DUUDI ni Ministarstvo još ne žele izlaziti s detaljima, no navodno će se, doznajemo, održavanje dati na rok od 50 godina. Cijeli projekt u DUUDI-ju nazivaju zakonom o razduživanju HAC-a, a ne privatizacijom. Jer glavni je cilj smanjiti zaduženost Hrvatskih autocesta s obzirom na to da danas prihodi od autocesta ne pokrivaju ni kamate. Novcem prikupljenim od IPO-a smanjila bi se trenutačna zaduženost jer bi se dio kredita tim novcem otplatio pa bi se u drugoj fazi lakše išlo na refinanciranje postojećeg duga uz povoljnije uvjete. Dug HAC-a sada iznosi 3,1 milijardu eura, a ARZ-a 934 milijuna eura. Ove godine potrebno je otplatiti 574 milijuna eura, a iduće 671 milijun eura, no taj se dug povećava svake godine, što dovoljno govori o neizdrživosti sadašnjeg modela jer načina za povećanje prihoda nema. Izmjena Zakona o cestama odnosila bi se na, primjerice, promjene u njihovu održavanju i gospodarenju, ali nikako se neće ulaziti u promjenu vlasništva, odnosno Hrvatska će ostati vlasnik autocesta.
Sindikat nezadovoljan
Kroz IPO se planira prodati 51 posto dionica i prikupiti oko 1,2 milijarde eura. Među ulagačima će sigurno biti i domaći mirovinski fondovi, kojima je propalo već pripremljeno sudjelovanje u monetizaciji autocesta. Državi bi ostalo 49 posto, ali postoji i plan da se sedam posto da braniteljima, isti postotak koliki im je dan i prilikom IPO-a HT-a i Ine, pa će onda udjel države ostati na oko 40 posto.
Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata, kaže da Vlada očito dionicama HAC-ONC-a želi potkupiti branitelje te ga ne bi iznenadilo da te dionice ponudi i radnicima HAC-ONC-a.
– Vjerujem da branitelji neće na to pristati, kao što ne bi ni radnici, jer IPO HAC-ONC-a je veleizdaja – poručuje Stanić. IPO HAC-ONC-a bio je nazvan tzv. modelom B, u slučaju da propadne monetizacija autocesta. Kako se od monetizacije odustalo, cijela briga o rješenju smanjenja duga autocesta preseljena je nedavno iz Ministarstva u DUUDI.
>> 'Zbog propusta u HAC-u, priječi se finaliziranje Koridora Vc'
Da, ovo izgleda kao prevara može se zaključiti iz nekoliko činjenica…. Pokušajmo razmišljati na slijedeći način: Najavili su prihod od monetizacije (period 30 do 50 godina) minimalno 2,5 do 3 milijarde eura, kada su vidjeli da taj iznos neće dobiti na štetu građana RH su smislili plan „B“ tzv IPO model Prema planu „B“ ili IPO modelu predviđaju inkasirati, za 50% tvrtke 1,2 milijarde, u tom slučaju rok na koji ostajemo bez autocesta je 50 godina dok se u monetizaciji spominjao period od 40 godina. Dakle, kod monetizacije bi 50% od minimalnog iznosa bilo 1,25 milijardi, dok bi po IPO modelu za 50% dobili 1,2 milijarde. Po IPO modelu se gubi 50 milijuna eura (ogroman novac) Dodamo li tome i izgubljenu dobit za period od 10 godina (koliko po IPO modelu država duže ostaje bez kontrole) možemo govoriti o novoj šteti iznosa većeg od 5 milijardi kuna. Iako tada nas većina neće biti živa to nemamo pravo napraviti svojoj djeci. Ne samo da vjerujem da branitelji, a ponajprije oni u HAC-u neće nasjesti na navodne ponude nego će svi jedinstveni dati potporu Mijatu Staniću