Još se ne zna kako će se financirati gradnja autoceste Zagreb - Sisak, ali zbog velikog intenziteta prometa na toj cesti, vjerojatno neće biti teško pronaći investitore. To je, nakon prekjučerašnjeg potpisivanja ugovora za projektiranje te autoceste, kazao ministar mora, turizma, prometa i razvitka Božidar Kalmeta.
Ulazak istočno od Buzina
Načelno je ministar u pravu s obzirom na to da na postojeću cestu od Zagreba do Siska na dan u prosjeku uđe 40-ak tisuća vozila. Prema tom podatku, ta je cesta najopterećenija u Hrvatskoj. No, ako se analizira broj automobila u prometu - to brojenje sustavno provode Hrvatske ceste - isplativost autoceste do Siska postaje vrlo upitna. Prema tim podacima, kod Velike Mlake, naselja prije Velike Gorice ako se ide iz Zagreba, u prosjeku na dan prođe 39.018 vozila. Već kod Buševca, naselja iza Velike Gorice u smjeru Siska, na dan prođe 14.312 vozila. To znači da na užem velikogoričkom području ostane gotovo 25.000 vozila. A kod Lekenika, koji se nalazi u Sisačko-moslavačkoj županiji, na dan prođu samo 8163 vozila. Prema tome, na širem velikogoričkom području na cestu Zagreb - Sisak uđe ili s nje izađe gotovo 31.000 vozila.
Tim vozačima buduća autocesta ne treba. Prvo, korištenje autoceste će se naplaćivati, dok će vožnja četverotračnom cestom od Zagreba do Velike Gorice i dalje biti besplatna. S druge strane, ulaz na novu autocestu sa zagrebačke obilaznice bit će istočnije od sadašnjeg izlaska u Buzinu, pa bi se njegovo korištenje moglo isplatiti samo onima koji do Gorice trebaju doći iz istočnog dijela grada. Autocestom bi se moglo koristiti samo osam tisuća vozila na dan, i to uz pretpostavku da, prema vrijedećim tarifama, pristanu platiti otprilike 15 kuna cestarine za osobni automobil od Siska do Zagreba ili obratno. Autocesta Zagreb - Sisak bit će duga gotovo 47 kilometara i pretpostavlja se da će stajati oko 210 milijuna eura. S cijenom od 4,5 milijuna eura po kilometru bit će najjeftinija autocesta koja se u Hrvatskoj gradi posljednjih godina s obzirom na to da prolazi nizinskim područjem. Prometni stručnjaci upozoravaju da se autocesta isplati graditi samo ako dnevni promet na njoj bude barem 15.000 vozila. Prema dostupnim podacima, može se izračunati da će taj promet na autocesti Zagreb - Sisak biti otprilike upola manji.
Zasad premali promet
Činjenica je da i ostale autoceste u Hrvatskoj zasad nemaju dovoljno prometa da bi bile isplative. Dugoročno se, međutim, očekuje bitnije povećanje prometa na autocestama koje preko Zagreba spajaju Mađarsku ili Sloveniju sa Rijekom ili Splitom. Isto se očekuje i na autocesti od Lipovca do Zagreba i dalje prema Macelju ili Bregani. Veće povećanje prometa na autocesti do Siska je, pak, teško očekivati.
RENATO IVANUŠ