Nakon nekoliko godina neizvjesnosti za Hrvatsku ratnu mornaricu i njezinu Obalnu stražu nastupili su bolji dani. Kada je već izgledalo da će Mornarica naručiti još samo jedan obalno-ophodni brod, dolazi do preokreta i ministar obrane Damir Krstičević s vlasnikom Brodosplita Tomislavom Debeljakom potpisuje nastavak gradnje serije od četiri nova OOB-a.
Izgradnja prototipa u splitskom škveru produljila se iznad svih očekivanja, to otezanje čak je rezultiralo i međusobnim tužbama između Brodarskog instituta i Brodosplita, a toj se borbi priključio i konkurent na natječaju za taj brod Adria-Mar. Ta tvrtka, naime, nije se željela pomiriti s gubitkom na natječaju, a i sada je izašla serija tekstova o njihovu uspješnom poslu, doduše iz 2005. do 2008. godine, kada su za Libiju izgradili nešto manjih šest brzih ophodnih brodova od 30-ak metara.
Referencija MORH-a
Takvo lobiranje, naime, ne čudi s obzirom na to da posao nastavka gradnje još četiri u seriji OOB-a vrijedi 320 milijuna kuna. Brodarski institut i Brodosplit u razmiricama su nakon što je Brodosplit morao doraditi originalni projekt zagrebačkog instituta te je povećao gabarite broda i isprojektirao poboljšanja kako bi brod dosegao planirane vrijednosti. Naprotiv, Debeljak je osnovao i posebnu projektnu tvrtku u sastavu DIV-a, u koju je zaposlio grupu iskusnih inženjera upravo iz Brodarskog instituta.
U studenome 2018. godine novinari Večernjeg lista bili su prvi od medija na cjelodnevnoj probnoj vožnji prototipa OOB-31 Omiš, prilikom čega je isproban i pramčani automatski top na daljinsko upravljanje od 30 mm turskog proizvođača Aselsana. Svjedočili smo tada da su MORH-ovi inspektori bili iznenađeni učinkovitosti i broda i topa. Taj Brodosplitov projekt imao je mnogo neprijatelja, i u branši i u konkurenciji, no sve se promijenilo kada su MORH-ove inspekcije javno opovrgnule navode i glasine o tome kako brod ne valja.
“Brod je ispitivan po 87 programa ispitivanja MORH-a s tisućama izmjerenih tehničkih parametara. Tako je provjereno ispunjenje čak 211 postavljenih taktičko-tehničkih zahtjeva, a uspješno je zadovoljio ili nadmašio njih 200”, naveli su u MORH-u. Dodali su da je tijekom prototipnih ispitivanja u travnju i svibnju 2019. brod ispitan po šest dodatnih programa, “pritom znatno nadmašivši postavljene kriterije ispitivanja plovidbe po teškom moru”.
Konkretnije, MORH je naručio brod koji može suvereno ploviti po moru jačine 4, a pokazalo se da Omiš plovi na moru jačine 5 i da je operativan bez uključivanja sustava aktivne stabilizacije. Uz uključivanje stabilizatora, brod plovi i na moru jačine 6.
Rat brodograditelja
Omiš ima potpunu nuklearno-biološko-kemijsku zaštitu, mogućnost hermetičkog zatvaranja, a posjeduje i brodsku dekontaminacijsku stanicu. Posjeduje i jet-gliser koji se saonicama s krme u vožnji ispušta iz broda i razvija brzinu od 40+ čvorova. Kada se mora prikrasti cilju, Omiš ispuhuje dim pod vodu.
Viceadmiral Robert Hranj ovih je dana kazao da je Mornarica s OOB-om 31 “dobila izvanredan brod, dosad najbolji brod u HRM-u”, a ministar Krstičević potvrdio je da MORH očekuje da će nova četiri broda biti dovršena u razdoblju od rujna 2021. do rujna 2023. godine. Cijena od 80-ak milijuna kuna po primjerku jednaka je onoj iz 2015., no više vrijedi referencija MORH-a koja će škveru omogućiti da OOB postane izvozni proizvod koji će prodavati po znatno većoj cijeni.
Kako je Hranj najavio da HRM planira u idućih 12 godina izgraditi veći ophodni brod, od oko 90 metara, očekivano u rangu višenamjenske korvete i koji će stajati zbog opreme i raketnog naoružanja te helikoptera, 15 do 20 puta više od OOB-a, izgledno je da će oko njegove gradnje krenuti novi “rat” između hrvatskih brodograditelja.
Video: Iskrcavanje snaga s brodova HRM-a u Zadru
Domačom proizvodnjom,jačamo vojno i ekonomski.