Umirovljenici D. M. iz Zagreba (podaci poznati redakciji) zazvonio je prije nekoliko dana telefon. Kad se javila, ženski glas s druge strane žice kazao joj je da zove iz banke u kojoj je pao sustav. “Bankarica” je zatim pitala D. M. ima li kod kuće novca jer gotovinu neće moći dizati sa svojeg računa zbog pada sustava. Kad je dobila negativan odgovor, pitala ju je koliko ima novca na računu, koliko ima ušteđevine. D. M. joj je otprilike rekla stanje svojih računa, a onda ju je “bankarica” počela uvjeravati da ima pravo na povrat mirovine, i to ukupno 64.000 kuna, ali da mora podići sav novac sa svojih računa kako bi dobila taj iznos jer, eto, kad nadležne institucije vide da ona ima novca, neće joj htjeti isplatiti povrat.
Lažirali poziv kćeri
“Bankarica” ju je uvjeravala da je potrebno samo podići taj novac iz banke dok se ne uplati povrat mirovine i onda ga opet može vratiti u banku. Uspjela je u međuvremenu od D. M. izvući i podatak da ima kćer koja živi u inozemstvu, pa čak i broj njezina telefona. No umirovljenica ipak nije pristajala na prijedloge “bankarice” pa joj je ova rekla da će nazvati njezinu kćer. Prekinuli su razgovor i nakon nekoliko minuta opet je zazvonio telefon, a s druge strane ženski je glas umirovljenici kazao: “Bok, mama”.
No D. M. je, naravno, odmah shvatila da to nije njezina kći i, kad je to rekla pozivateljici, ona joj se pravdala da je teško uspostaviti vezu i da će ponovno nazvati kćer. Onda je D. M. slušala navodni razgovor “bankarice” i svoje kćeri, s time da je čula samo što govori “bankarica”, a iz toga se dalo zaključiti da kći apsolutno podržava ono što joj ova govori. Ukratko, D. M. je prozrela pokušaj prijevare, prekinula poziv, obavijestila policiju, nazvala svoju banku i za svaki slučaj blokirala sve svoje kartice.
Opisani slučaj jedan je u nizu pokušaja prijevare lažnim predstavljanjem, odnosno prijevara na kućnom pragu koje se svakodnevno događaju u Hrvatskoj i čije su mete uglavnom osobe treće životne dobi.
Prevaranti su očito planirali da D. M. novac iz banke donese kući i da joj ga onda ukradu. A za to već imaju razrađene načine, opet, naravno, lažno se predstavljajući kao, primjerice, dobrohotni bankari koji su došli pomoći da vrati novac u banku kako ona ne bi morala zbog toga izlaziti iz stana.
U PU zagrebačkoj kažu da su u prvoj polovici ove godine na svojem području zabilježili 43 prijevare na kućnom pragu i s time povezanih drskih krađa. U istom razdoblju 2017. zabilježena su 44 takva slučaja. U PU objašnjavaju da prevaranti, odvraćajući pažnju oštećenih, uglavnom uzimaju novac koji je nadohvat ruke, zlatninu, novčanike... U gotovo svim takvim slučajevima žrtve su žene starije od 60 godina.
Osjećaj povjerenja
Prevaranti se, kažu u policiji, lažno predstavljaju kao djelatnici Elektre, plinare, pošte, djelatnici telekom operatora, banaka ili, primjerice, raznih poduzeća medicinskih proizvođača. Kako bi ušli u domove, prevaranti nude i usluge masaže, razne obrtničke usluge, provjeru razdjelnika topline, umirovljenicima lažu da im je istekla valjanost novca i onda nude provjeru i zamjenu za nove novčanice. Neki su na prijevaru ušli i tražeći samo čašu vode, navode u policiji i dodaju da su se u nekoliko situacija prevaranti predstavljali čak i kao službenici policije.
U policiji napominju da prevaranti „igraju na kartu“ stvaranja osjećaja povjerenja lažno se predstavljajući najčešće samouvjerenim nastupom. Prema podacima MUP-a, u Hrvatskoj je lani zabilježeno 1490 kaznenih djela prijevare, od kojih je 82,9 posto riješeno. Godinu prije bilo je zabilježeno 2408 takvih djela.
U PU zagrebačkoj kažu da riješenost kaznenih djela prijevara na kućnom pragu ovisi i o pravodobnosti dojave, ali i sposobnosti zapažanja te o suradnji s građanima.
trebala je napraviti sačekušu sa policijom