Ciklus obveznog osnovnog obrazovanja među najkraćima je u EU – osnovna škola traje samo osam godina, mladi nisu osobito zadovoljni kvalitetom svojeg obrazovanja. Mobilnost radi učenja u Hrvatskoj je niska (6,9%, što je znatno manje od referentne vrijednosti EU od 20% i prosjeka od 10,7%), a naši učenici imaju niže rezultate od prosjeka EU u čitanju, prirodoslovlju, a posebno u matematici.
Sve te opaske sažete su u Pregledu obrazovanja i osposobljavanja koje je za 2019. godinu sastavila Europska komisija. U izvješću je između ostalog istaknuto kako je u Hrvatskoj premalo nastavnika za prirodoslovlje, tehnologiju, inženjerstvo, matematiku i informatiku, naročito u školama na udaljenijim područjima, a da se pritom ne nude posebni poticaji kojima bi se taj manjak nadoknadio.
Komisija nije propustila spomenuti ni plaće obrazovnih nastavnika naglašavajući da je u studenome 2018. prosječna neto plaća osnovnoškolskih učitelja iznosila 895, a srednjoškolskih nastavnika 975 eura, što je znatno manje od prosječne neto plaće osoba sa završenim tercijarnim obrazovanjem.
Uz tu opasku naveli su da će se nastavnicima država plaće povećati za pet posto u dvije faze, a da oni nastavnici koji sudjeluju u provedbi pilot-projekta kurikularne reforme Škola za život primaju bonus do 15 posto.
Pohvaljena je činjenica da je u Zakon o obrazovanju uvršteno licenciranje ravnatelja jer u Hrvatskoj do sada ravnatelji nisu imali obuku u vodstvu ili menadžmentu u obrazovanju niti se njihova uspješnost u radu ocjenjivala i utjecala na plaću.
>> Pogledajte i ovaj video: Ministrica Blaženka Divjak u posjeti OŠ Gračani
kad bi se zbrojili sati koje učenici provedu u školi i doma učeći, djeca u hrvatskoj bi bila na vrhu a, ne dnu ljestvice. još da se uzme u obzir hrpa nepotrebnog gradiva i bubanje na napet na koje ih se samo u hrvatskoj prisiljava, bili bi najbolji a, ne najgori. usput u drugim zemljama u školsku satnicu ulaze školske i van školske aktivnosti u hrvatskoj su te sate zaboravili prikazati jer našoj ministrici i vladi nije cilj znanje već produžetak boravka u školi da bi se onima koji uče i idu korak dalje u učenju kad dođu doma oduzela ta mogućnost. jer ipak, u hrvatskoj mogu biti sposobni samo oni podobni koji i sa 4,2 mogu po novom imati zaključno 5 i biti jednaki sa onima koji cijelu godinu uče za 5.0.