Mađarska naftna kompanija MOL, jedan od suvlasnika hrvatske Ine, objavila je početak procesa reorganizacije svog segmenta prerade i distribucije nafte i naftnih derivata. U sklopu tog programa oko 700 radnika zaposlenih u MOL-ovim rafinerijama napustit će kompaniju, a kompanija očekuje da će do 2014. godine povećati svoju operativnu dobit za 500-tinjak milijuna dolara.
>>MOL: Nema Mađara ni Hrvata u Ini, to su nacionalistički komentari!
Nadalje, iz MOL-a su priopćili kako će tijekom iduće tri godine u Mađarskoj investirati oko 1,4 milijarde američkih dolara.
Pad potrošnje u Europi
– Kontinuirano visoke cijene nafte i energije značajno su povećale operativne troškove rafinerijskog poslovanja. Usto se mogućnosti regionalnog izvoza smanjuju kao rezultat prevelikih kapaciteta europske rafinerijske industrije. Osim toga, najviše zbog visokih cijena goriva i ekonomske krize potražnja za gorivom dramatično je pala. Potrošnja goriva u regiji, uključujući Mađarsku, pala je za 19 posto u posljednje četiri godine.
Mnoge su rafinerije reagirale na tu situaciju zatvaranjem svojih proizvodnih pogona te su se tako kapaciteti smanjili za 7 posto u posljednje tri godine. Na temelju industrijskih procjena, moramo računati na još više slučajeva zatvaranja europskih rafinerija tijekom idućih nekoliko godina – stoji u kompanijinu priopćenju.
Golemi gubici MOL-a
Iz MOL-a se tako doznaje kako je tvrtka od druge polovice 2011. godine zabilježila gubitke od 350 milijuna dolara u rafinerijskom poslovanju.
>>Linić: MOL može bez nas, ali to je onda rat protiv Hrvatske!
Nejasno je, doduše, obuhvaća li ta brojka i gubitke iz poslovanja hrvatskih rafinerija, no u MOL-u tvrde kako se planirane mjere povećanja efikasnosti i smanjenje broja radnika zasad odnose samo na Mađarsku. Kako se tvrdi u kompaniji, cilj "Novog programa prerade i distribucije 2012. – 2014." jest ponovno osvojiti vodeće položaje za tvrtkine rafinerije u Europi i povećati profitabilnost sektora. To neće biti lako.
Rusi dižu izvoz u EU
Iskorištenost kapaciteta europskih rafinerija proteklih godina otprilike je 80 posto, a prema proračunima analitičara morala bi porasti na otprilike 88 posto da bi se profitabilnost sektora stabilizirala. Značajan problem svim europskim rafinerijama također predstavljaju i velike najavljene investicije u modernizaciju ruskih rafinerija.
Ako se one ostvare, ruski izvoz niskosumpornih derivata u Europu mogao bi se značajno povećati, što će dodatno zasititi tržište i pojačati konkurenciju. Nastavi li se pritom i gospodarska kriza, te pad potrošnje derivata, stanje na rafinerijskom tržištu bit će još teže.
višak je najvjerovatnije u rafineriji Sisak, ne vjerujem da ga ima u Rijeci.