To što je došlo do zastoja u finalizaciji međudržavnog ugovora između Hrvatske i Izraela o nabavi eskadrile rabljenih zrakoplova F-16 Barak još uvijek ne znači da bi taj posao na kraju mogao i propasti. To se vidi prema hitrim reakcijama veleposlanstva SAD-a u Zagrebu te iz izjave predsjednika hrvatske Vlade Andreja Plenkovića.
Nakon što su hrvatski mediji odmah prenijeli informaciju koju su u izraelske i američke medije plasirali "dužnosnici izraelske vlade" o tome kako je SAD, odnosno Trumpova administracija, blokirala izraelsko-hrvatski dogovor - iz veleposlanstva SAD-a u RH dolazi znatno smirenija reakcija u kojoj se kaže da SAD podržava nabavu izraelskih aviona F-16.
Poruka optimizma
"Sjedinjene Američke Države ostaju čvrsto predane potpori Hrvatskoj da modernizira i nadogradi svoje zrakoplovne snage kupnjom zrakoplova koji su u skladu s opremom NATO-ovih saveznika", kaže se u izjavi američkog veleposlanstva. Navode i kako oni već više od godinu dana rade s Izraelom na detaljima predloženog transfera za F-16 zrakoplove. No, napominju i to da su "tijekom cijelih tih razgovora jasno isticali pod kojim tehničkim uvjetima možemo odobriti takav transfer".
Potom iz veleposlanstva SAD-a kažu da i trenutačno vrlo aktivno rade s Izraelom i Hrvatskom "kako bismo ostvarili prihvatljivo rješenje koje će biti unutar hrvatskih potreba i unutar zadanog roka". Premda ta poruka budi optimizam, Amerikanci su vrlo jasno podvukli kako su Izraelcima precizno isticali pod kojim će uvjetima odobriti transfer svoje tehnologije iz Izraela u Hrvatsku. Naša strana možda nije do u detalj upoznata o kakvim se to sve "tehničkim uvjetima" radi, ali je jasno da SAD ne gleda blagonaklono na mogućnost da bi Izrael nakon Hrvatske mogao na jednak način utržiti na transferu još nekoliko desetaka rabljenih F-16 i nekim drugim državama. U cijeloj priči sada se ne spominje i proizvođač aviona F-16, američki Lockheed Martin, no jasno je i da američki State Department ovdje brani i zastupa i njegove interese, što znači prodaju novih F-16 iz SAD-a, a ne rabljenih iz Izraela.
Premijer Plenković izjavljuje da MORH treba vidjeti s partnerima, Izraelom i SAD-om, "ima li novih elemenata u tom procesu". Ponovio je kako je hrvatskoj Vladi važno "da je teret odgovornosti na osiguravanju suglasnosti koju SAD mora dati na izraelskoj strani". Plenković tvrdi da ovo nije neka posebno opterećujuća situacija, da je s naše strane sve bilo napravljeno korektno te je optimistično utvrdio kako ne vjeruje "da postoji mogućnost da propadne posao kupnje borbenih zrakoplova".
Galerija - Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva
U nezavidnoj je situaciji i hrvatski ministar obrane, Damir Krstičević, kojemu je nabava ratne eskadrile posao karijere s obzirom na to da nikome od njegovih prethodnika to u 15 godina nije uspjelo. Stoga su se, na prvu vijest da je posao zapeo slaveći odmah javili njegovi politički oponenti i mediji koje još uvijek izdašno podupire švedski SAAB, proizvođač JAS-39 Gripena i koji se još nadaju da ugovor s Izraelcima nikad i neće biti potpisan. Bivši ministar obrane Ante Kotromanović smatra da Hrvatska ne bi trebala čekati rasplet pregovora između Izraela i SAD-a, nego odmah poništiti odluku o kupnji i raspisati novi natječaj.
Ako već RH želi polovne avione, bolje rješenje je F-16 iz SAD-a, kaže. Pavao Miljavac, međutim, upozorava da vremena za alternativna rješenja i nema previše s obzirom na to da MiG-ovima istječe rok. Strahuje, u tom slučaju, za budućnost HRZ-a i gubitka sposobnosti. Upitan za komentar, Krstičević pak objašnjava kako hrvatska strana još o blokadi nije dobila nikakvu službenu obavijest, no opet "podcrtava" da je vlada SAD-a dala dopuštenje Izraelu da može nuditi F-16 Hrvatskoj. "Taj dokument imamo. Država Izrael obvezala se da će Hrvatskoj isporučiti zrakoplov kompatibilan NATO-u, a odobrenje za isporuku aviona Hrvatskoj odgovornost je države Izrael", ponavlja.
Ulazak u opasnu zonu
Iz reagiranja veleposlanstva SAD-a optimistično zvuči i zaključak da se ubrzano radi na prihvatljivom rješenju za RH "koje će biti unutar hrvatskih potreba i unutar zadanog roka". To znači da bi se mogao ostvariti plan o slanju hrvatskih pilota, inženjera i tehničara na obuku u Izrael. Obuka će trajati od 8 do 10 mjeseci, pa bi hrvatski piloti mogli poletjeti samostalno iznad Hrvatske na prvim aparatima do kolovoza 2020. Ne realizira li se taj posao s Izraelom, ulazi se u opasnu zonu za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo (HRZ) jer pitanje je hoće li ova Vlada opet smoći snage da ponovi cijeli proces nadmetanja za eskadrilu.
U tom slučaju, vjerovati je, SAD bi mogao pronaći "alternativu", kad već ističe da i dalje podržava RH u njezinim naporima da stekne vlastitu respektabilnu eskadrilu. U izraelskom veleposlanstvu još nisu bili spremni komentirati situaciju, no znakovito je da očekuju "kako će mnoge stvari biti jasnije već u ponedjeljak".
VIDEO: Davor Ivanković komentira kakvi su izgleda da se dovrši posao sa zrakoplovima i što sada slijedi
A ja sam siguran da Izrael nije makar kakva zemlja i da će to uspješno ispregovarati s SAD. Inače, Kotromanović je kratkovidan. Reći kako nam je SAD strateški partner, a Izrael nije, a te dvije zemlje su strateški partneri je teško politikantstvo. Izrael i Hrvatska su strateški partneri jednako kao i SAD - bolji nego većina EU zemalja od kojih su nam sve poslagale žilet žicu na granicu, blokiraju nas i ucjenjuju te dolaze do naših tvrtki korupcijskim metodama.