Ove turističke sezone na zadarskoj, jednoj od top hrvatskih turističkih destinacija, neće biti značajnih poskupljenja apartmana i uopće smještaja. Iako je sve više last minut potražnji, i “bukiranje” je već uzelo maha, a prava navala kreće iza Uskrsa. Istodobno traje i velika potraga za radnicima, a od stranih radnika u kafićima je najviše radnika iz Srbije dok je najviše radnika na poslovima pranja i čišćenja iz Nepala. O temi pripreme turističke sezone koja bi po svemu opet mogla biti među rekordnima Večernji list je dobio odgovore od prvih žena zadarskog turizma Ive Bencun i Mihaele Kadije.
Na područje Zadarske županije u sustavu eVisitor je trenutno preko 16.000 obveznika-fizičkih osoba iz segmenta pružanja usluga smještaja u domaćinstvu. Riječ je o 17.317 objekata i 100.588 postelja.
- Načelno se može reći da su cijene najma u privatnom smještaju uglavnom na razini prošle godine. Ukoliko ima povećanja cijena, očekujemo kako se radi o objektima koji su ulagali u kvalitetu te time i mogu postići bolju cijenu na tržištu. Nužno je da cijene prate kvalitetu usluge ili drugim riječima da gost dobije pravu vrijednost za novac. Hrvatska, a tako i Zadarska županija, strateški nastoje utjecati na daljnji razvoj destinacije turizma više kvalitete, a to podrazumijeva i razvoj ponude za zahtjevnije goste koji za sebe traže najveću kvalitetu - ističe direktorica turističkog vijeća Turističke zajednice Zadarske županije Mihaela Kadija.
- U skladu s time i Program rada TZ Zadarske županije uključuje projekt identificiranja i poticanja podizanja kvalitete te povećanje potrošnje i to kroz labelling program vrijednosti „Premium Zadar Region“. Cilj je identificirati atrakcije i pružatelje usluga, ugostiteljskih, smještajnih, agencijskih i drugih koji svojom ponudom mogu zadovoljiti zahtjevne goste i to kvalitetom, inovativnošću, i pouzdanošću, u svrhu poticanja posjetitelja na povećanje potrošnje u destinaciji - dodaje.
Iako se posljednih godine primjećuje rastući trend last-minute rezervacija, trenutno je booking je nešto bolji u odnosu na isto vrijeme protekle godine, a dobar dio rezervacija, kako ističe Kadija, krenut će uobičajeno nakon Uskrsa, te se i ove godine najviše gostiju očekuje iz naših ključnih emtivnih tržišta Njemačke, Slovenije, Poljske, Češke, Austrije, Slovačke, Mađarske, Italije, Nizozemske i Ujedinjenog kraljevstva.
Top deset destinacija Zadarske županije koje turisti obilaze su Zadar, Biograd n/m, Pag, Vir, Pakoštane, Nin, Zaton, Starigrad Paklenica, Sv. Filip i Jakov i Privlaka.
FOTOGALERIJA A ni jedan nije Hum: Neki jedva prebacuju više 1000 stanovnika, ovo su najmanji gradovi u Hrvatskoj
Iz TZ-a odgovaraju i na upit je li privatni smještaj dosegao potrebnu kvalitetnu razinu i što bi trebalo još učiniti…
- Zbog značaja i specifičnosti privatnog smještaja Zadarske županije te činjenice kako se povećanjem kvalitete smještaja u postojećim kapacitetima i podizanjem razine usluga mogu stvoriti preduvjeti za jačanje glavne sezone te produženje iste, Turistička zajednica Zadarske županije je još 2015. godine u suradnji sa sustavom lokalnih turističkih zajednica pokrenula projekt Označavanja kvalitete (labelling) u obiteljskom smještaju pod brend-imenom „Welcome“.
Riječ je o skupini standarda i mjerila kojima se željela stvoriti nova osnova za povezivanje nositelja obiteljskog smještaja, zapravo nadopuna postojećeg sustava kategorizacije s ciljem povećanja konkurentnosti i razine kvalitete apartmana, soba i kuća koje se privatno iznajmljuju. Projekt je pokrenut zato što najbolji primjeri privatnog smještaja nude jednu posebnu emotivnu vezu između domaćina (najčešće vlasnika i njegove obitelji) i gostiju. Gosti koji na taj način provode svoj odmor izloženi su destinaciji i njezinim autentičnostima na iskonski način jer upoznaju destinaciju kroz svoje domaćine koji su domicilno stanovništvo i savršeno su upoznati sa svim dobrim i lošim stranama. Nerijetko se između gostiju i domaćina stvaraju i prava prijateljstva kao posljedica zajedničkih lijepih iskustava na samom odmoru.
Aktivnosti na projektu Welcome provode se svake godine, jer ulaganje u kvalitetu nikada niti ne smije prestati, a u 2024. godini usmjeravat će se na razvoj novih podbrendova koji će doprinijeti tranziciji, boljem pozicioniranju i profesionalizaciji, kao i fokusu na održiv i zeleni turizam: Eco-friendly, B&B i Taste - zaključila je Mihaela Kadija.
Samo na području Zadra trenutno je pak registrirano 6.988 objekata, od čega u privatnom smještaju 4.251. Zahtjeva u rješavanju je još 700, a najveći val poskupljenja dogodio se, kako nam je istaknula Iva Bencun direktorica TZ Zadra, prošle godine, i to ne samo u smještajnom segmentu, nego u svim ostalim uslugama vezanim uz turizam i ugostiteljstvo.
- Ove godine ne očekujemo tako drastične tržišne korekcije, već će hotelski i privatni objekti, kao i ostale usluge otprilike ostati unutar prošlogodišnjih cjenovnih gabarita. Što se tiče samih cijena smještaja, teško ih je definirati za cijelo zadarsko područje, jer one uvelike ovise o položaju smještajnih objekata. Naime, privatni apartmani i sobe u samom gradu prodaju se gostima koji su u Zadar došli niskobudžetnim letovima te imaju drugačiju tržišnu logiku od onih smještenih u mjestima uz more ili pak u kućama u zaleđu i na otocima. Tržište je potpuno otvoreno i slobodno, pa se cijene formiraju s obzirom na potražnju - ističe Iva Bencun također ističuči kako se apartmani već rezerviraju u većem postotku u odnosu na ovaj datum prošle godine, s tim da je preko 80% rezervacija sa mogućnošću otkazivanja a cca 15% “non refundable” rezervacija.
POVEZANI ČLANCI:
- Sigurno je da će veliki dio rezervacija biti u “last minute” varijanti. Trenutno u rezervacijama u predsezoni prednjače Poljaci - istakla je Iva Bencun dodajući da privatni smještaj, ali i sve druge usluge u turizmu i ugostiteljstvu su u posljednjih nekoliko godina definitivno digle razinu kvalitete i da se može sa sigurnošću ustvrditi kako se u svim segmentima prate standardni najpoznatijih turističkih destinacija.
- Uz to, moramo naglasiti kako su i opća sigurnost naših posjetitelja, kao i dobra prometna povezanost forte hrvatskog turizma. No, u svakom slučaju uvijek ostaje prostora za daljnji razvoj - istakla je Bencun te na upit obraćaju li se TZ-u Zadra ugostitelji i hoteljeri zbog problema sa radnom snagom, te imaju li informaciju odakle najviše stranih radnika dolazi na zadarsko područje i jesu li zadovoljni plaćama izjavila:
- Svjesni smo izazova s kojima suočavaju ugostitelji i hotelijeri jer smo u stalnom kontaktu s njima. Prema našim informacijama najviše stranih radnika na poslovima konobarenja dolazi iz Srbije, a na poslovima pranja i čišćenja iz Nepala. Što se tiče plaća nismo upoznati s iznosima; možemo samo izraziti nadu da su korektni te da su radnici zadovoljni.
FOTOGALERIJA Znate li koje je najdulje selo u Hrvatskoj? 'Idem kod susjeda tamo može značiti i par kilometara'
Iz TZ-a odgovaraju i na upit je li privatni smještaj dosegao potrebnu kvalitetnu razinu i što bi trebalo još učiniti… kako bi demotivirali male iznajmljivače neke TZ nabile su uz ostale poreze i porez na apartmane,.