NEREALIZIRANI AMBICIOZNI PLANOVI

Ovi svjetski mostovi ne vode nikamo: Bačeni milijuni na njih, a nitko ih ne koristi. Na popisu i 'biseri' iz Hrvatske

Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
Ovi svjetski mostovi ne vode nikamo: Bačeni milijuni na njih, a nitko ih ne koristi. Na popisu i 'biseri' iz Hrvatske
01.12.2024.
u 10:11
Poznati kao "Bridge to nowhere" ili na njemačkom "Soda-Brücke", ovi mostovi stoje kao nijemi svjedoci ambicioznih planova koji se nikada nisu u potpunosti realizirali
Pogledaj originalni članak

Diljem svijeta postoje fascinantni primjeri infrastrukturnih projekata koji su ostali nedovršeni – mostovi koji doslovno ne vode nikamo. Poznati kao "Bridge to nowhere" ili na njemačkom "Soda-Brücke", ovi mostovi stoje kao nijemi svjedoci ambicioznih planova koji se nikada nisu u potpunosti realizirali.

Mostovi koji nemaju pristupne ceste ili završavaju usred prirode često su rezultat nepopunjenih ili nedovršenih infrastrukturnih projekata. Razlozi za njihovo postojanje mogu biti različiti, a među najčešćima je nedostatak financijskih sredstava, zbog kojih most nije dovršen u punom opsegu. U nekim slučajevima, mostovi su uništeni zbog prirodnih katastrofa ili ratova. Drugi razlog može biti i činjenica da most više nije u upotrebi, ali nije srušen zbog visokih troškova rušenja.

U mnogim situacijama, mostovi su bili završeni, ali pristupne ceste koje bi omogućile njihovu funkcionalnost nikada nisu izgrađene. Ipak, postoji i ona najkontroverznija mogućnost, a to je da su mostovi izgrađeni kao dio projekata koji su služili za pranje novca ili neopravdano trošenje javnih sredstava.

Jedan od najpoznatijih primjera je Most preko rijeke Yalu između Kine i Sjeverne Koreje, vrijedan 330 milijuna dolara. Iako je most dovršen 2015. godine, na sjevernokorejskoj strani nije povezan s cestovnom mrežom. U Njemačkoj postoji poseban izraz za ove mostove – "Soda-Brücke". Mnogi su izgrađeni 1970-ih kao dio planirane mreže autocesta, ali zbog naftne krize i rastućeg ekološkog osvještenja nikada nisu dovršeni. Jedan od najpoznatijih primjera je most kod Euskirchena, planiran kao dio Autobahn 56.

U SAD-u je najpoznatiji "Bridge to Nowhere" u planinama San Gabriel u Kaliforniji. Izgrađen 1936. godine, trebao je povezivati zajednicu Azusa s planinskim gradom Wrightwood, ali nakon velike poplave 1938. godine pristupne ceste nikada nisu dovršene.

I Hrvatska ima svoje "mostove u nigdje". Najpoznatiji je niz godina bio Vukelićev most preko Korane kod Karlovca, u čiju je gradnju uloženo oko 50 milijuna kuna, ali godinama je stajao nedovršen zbog problema s pristupnim cestama. U Istri je zanimljiv primjer most preko potoka pokraj sela Korelići u Dragućskoj vali. Ne vodi nikamo, ali je zato obnovljen prije i više od desetljeća. Doduše, do mosta, kako piše Istarski, s jedne strane vodi makadam, ali s druge vas dočeka neuređeni, gotovo pa šumski put.

Ovo su najduži mostovi u Hrvatskoj: Jedan je godinama vodio 'u nigdje', a drugi je naš najveći ponos

Foto: Pixsell
mostovi
Foto: Zvonimir Barisin/PIXSELL
Omiš: Otvorenje mosta preko rijeke Cetine i dva tunela
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Batina: Bitka kod Batine jedna od najtežih tijekom II. svj. rata u ovom dijelu Europe
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Zagreb: Visoki vodostaj rijeke Save
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
Domovinski most
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
Domovinski most
Foto: Jurica Galoic/PIXSELL
Zagreb: Most preko Save kod Ivanje Reke
Foto: Nel Pavletic/PIXSELL
Zbog olujne bure Krčki most je do 9 sati ujutro bio zatvoren za sav promet
Foto: Matko Begovic/PIXSELL
Pelješki most otvoren je na današnji dan 2022. godine
Foto: Zvonimir Barisin/PIXSELL
Pogled na Pelješki most sa strane poluotoka Pelješca
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
Pogled na Pelješki most
Foto: Matko Begovic/PIXSELL
Pogled iz zraka na Pelješki most
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Osijek: Pogled iz zraka na most preko rijeke Drave osvijetljen plavim svjetlom
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Pogled iz zraka na dio autoputa Slavonika na Koridoru 5c gdje se nalazi novi most preko rijeke Drave
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Osijek: Pogled iz zraka na most preko rijeke Drave osvijetljen plavim svjetlom
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Pogled iz zraka na dio autoputa Slavonika na Koridoru 5c gdje se nalazi novi most preko rijeke Drave
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Pogled iz zraka na dio autoputa Slavonika na Koridoru 5c gdje se nalazi novi most preko rijeke Drave
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Pogled iz zraka na dio autoputa Slavonika na Koridoru 5c gdje se nalazi novi most preko rijeke Drave

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 6

Avatar rubinet
rubinet
10:14 01.12.2024.

"mostove u nigdje".....Koji je to izraz? O jeziče, budi jak i otporan!

ZO
Zorica48
10:30 02.12.2024.

Bacenih 50 miliona kuna. Most kod. Karlovca .Jasno spominje se a tko drugi nego hadezrovac. Na njega smo.zaboravili. Bilo bi.zanimljivo da.neki novinar napravi.inventuru.od.devedesetih koliko je bilo korupcije- pljacke u.Hdz-,u s koliko u.Sdp-u. Poimence. Mislim da bi bilo 95% hadeze. Za dobrobit drustva konacno bi.trebsli dobiti taj podatak.

ST
sttipe
21:07 01.12.2024.

Mi na granici Kaštela, i Solina, kraj Metroa, na magistrali, imamo semafor, koji radi zastoj i gužve, na ravnoj cesti usrid ničega!! (Nema naselja s puno stanovnika, pokraj).. Pokraj semafora već 30 godina propada već napravljen ali ne spojen, nadvožnjak, kojem fali 70-80 metara asfalta da se semafor može ukloniti!!! Da imamo ijedne novine koje nemaju politički izbor tema, bija bi nadvožnjak na naslovnicama, svaki dan, 30 godina!!!