Hrvatski učenici engleski jezik znaju bolje od materinskog, ne čitaju lektiru, na ispitu državne mature predaju prazne eseje, a razina je čitalačke pismenosti naših 15-godišnjaka, po posljednjim PISA istraživanjima, ispodprosječna. Da je situacija i za materinski jezik više nego alarmantna svjedoči činjenica da osnovnu razinu čitalačke pismenosti nije dosegao svaki četvrti dječak i svaka sedma djevojčica od ukupno 6609 petnaestogodišnjih učenika koji su pristupili PISA ispitima. Ne pomaže toj poraznoj statistici ni to što je ministrica Blaženka Divjak odlučila od ove godine ukinuti prag na esejskom dijelu ispita državne mature pa omogućila da učenici predaju prazan papir i svejedno prođu hrvatski jezik. Jesmo li onda posve zanemarili vlastiti jezik?
Zanima li se itko za njega? Srećom, još ima učenika koji su zainteresirani za taj predmet. Štoviše, redovito odlaze na natjecanja. Naime, u školama se učenici trenutačno pripremaju za natjecanja, pa između ostalog i natjecanja iz hrvatskog jezika. Iza njih je održano školsko natjecanje, a 20. veljače na redu je županijsko natjecanje iz hrvatskog za učenike sedmih i osmih razreda osnovnih škola i svih razreda srednjih škola. I dok će statistika prolaznosti na natjecanju biti objavljena u ožujku, donosimo pitanja s ispita na školskoj razini koje su rješavali naši učenici.
4. razred srednjih škola
1. Napiši istoznačne lekseme:
a) Izgubio je apetit.
b) Obavili su to na legalan način.
c) Jadranski bračić odličan je indikator čistoće mora.
d) Njegovo zalaganje zaslužuje respekt.
e) Povuci jednu vertikalnu crtu!
2. Koliko se glasovnih promjena dogodilo u riječi izlasci?
a) jedna , b) dvije c) tri d) četiri
3. Što sadržava leksem knjiga?
a) samo niz fonema
b) samo niz grafema
c) morfološke oblike
d) samo niz fonema i grafema
4. Koji oblici pripadaju leksemu pjesma?
a) pjesmica, pjesmi, pjesme
b) pjesnik, pjesmo, pjesmama
c) pjesmom, pjesmama, pjesmo
d) pjesmi, pjesme, pjesmarica
5. Koji je leksem eponim?
a) radio
b) tesla
c) gram
d) frekvencija
6. Koji je leksem etnografski dijalektizam?
a) slavonska kobasica
b) drniški pršut
c) sijamska mačka
d) istarski boškarin
7. U sljedećim rečenicama napiši ije, je, i ili e na prazne crte u riječima.
a) Na zaht_____vnoj operaciji udružili su se vrhunski stručnjaci naših bolnica.
b) Na ispit trebate pon_____ti važeću osobnu iskaznicu ili putovnicu
RJEŠENJA
1. a) apetit – tek b) legalan – zakonit c) indikator – pokazatelj d) respekt – poštivanje (poštovanje) e) vertikalnu – okomitu
2. c) tri
3. c) sve morfološke oblike
4. c) pjesmom, pjesmama, pjesmo
5. b) tesla
6. d) istarski boškarin
7. a) Na zahtjevnoj operaciji udružili su se vrhunski stručnjaci naših bolnica. b) Na ispit trebate ponijeti važeću osobnu iskaznicu ili putovnicu
8. razred osnovnih škola
1. Preoblikuj upravni govor u neupravni:
„Samo Bog zna”, rekao je gospodin, „hoće li opet naći posao.”
2. Prepiši zadanu rečenicu tako da glagol napišeš u kondicionalu prvom.
Mi volimo svaki dan pojesti slasnu pečenku.
3. Koja je rečenica neoglagoljena?
a) I tad zatutnji silovito.
b) Brigama ni traga.
c) Dobar si ti čovjek…
d) Nisi ti, Mika, toliko kriv
4. U kojoj je rečenici izrečena nestvarna pogodba?
a) Ako Mika dođe kući pijan, svađat će se sa ženom.
b) Da Mika nije pio, ne bi Evica umrla.
c) Kad bismo imali više novca, mogli bismo djeci kupiti slatkiša.
d) Budu li se požurili, prije će završiti s poslom.
5. Napiši na crtu odgovarajući upitni mjesni prilog tako da rečenica bude točna.
a) _____________ bismo mogli otići?
b) _____________ još nismo prolazili?
c) _____________ si bio dosad?
6. U kojoj je od navedenih rečenica genitiv u službi izravnoga objekta?
a) Pojeli su samo komadić kruha.
b) Mora za večeru kupiti bar kruha.
c) Nema kruha za večeru.
d) Jeo je meso bez kruha.
7. Napiši zadanu rečenicu u zapovjednom načinu.
Žena samo prigovara svaki dan
RJEŠENJA
1. Gospodin je rekao da samo Bog zna hoće li opet naći posao
2. Mi bismo voljeli svaki dan pojesti slasnu pečenku.
3. b) Brigama ni traga.
4. b) Da Mika nije pio, ne bi Evica umrla
5. a) Kamo? b) Kud(a)? c) Gdje?
6. b) Mora za večeru kupiti bar kruha.
7. Ženo, prigovaraj svaki dan!
VIDEO Prosvjed učitelja i zaposlenih u srednjim i osnovnim školama
Odgovorno tvrdim da za cijelo vrijeme školovanja tokom kojeg je postojao predmet hrvatski jezik (dakle u osnovnoj i gimnaziji) nisam čula za ove pojmove. Bilo je to doduše davno, ali mi koji nismo za profesionalnu karijeru izabrali lingvistiku nismo to učili. I svejedno mislim da sam prilično pismena.