– Slažem se da ima neodgovornih bolesnika koji ne dođu na ugovorene termine niti se odjave. Predlažem da se uvede pravilo i obveza pacijentima da tri dana prije ugovorena pregleda telefonom potvrde svoj dolazak. Ako to ne učine, neka ih nazovu iz bolnice – kaže predsjednik Udruge hrvatskih pacijenata Marijo Drlje.
Smatra da bi tako postojao dvostruki osigurač, a to, pak, ne znači, ističe, da bi se riješili svi problemi s listama čekanja. Kao veliki protivnik miješanja privatnoga i javnoga zdravstva, Drlje kaže da ima i neiskorištenih kapaciteta jer zbog nedostatka liječnika nema tko raditi u bolnici, ali zato smiju raditi privatno.
Ne na račun države
– Bilo bi bolje da više rade u svojoj ustanovi i da za to budu i plaćeni. Mi nismo protiv razvoja privatnog zdravstva, ali ne na račun državnoga – ističe Drlje te pita “podržavaju li i tajkunizaciju javnoga zdravstva oni koji podržavaju miješanje privatnog i javnoga?”
Od bolesnika se može čuti “trebam obaviti CT mozga, ali zašto da se prijavljujem i čekam kad mogu otići u bolnicu u utorak predvečer, prijaviti jaku glavobolju i tako obaviti CT”. To vrijedi i za mnoge druge preglede. Dakle, kad nema jasnih pravila, narod se snalazi, kaže prof. Ranka Štern, predstojnica Kliničkoga zavoda za radiologiju KBC-a Zagreb. A da bismo imali točne podatke i stvarne liste moraju se znati mogućnosti i ograničenja pojedinih ustanova, uključujući i novac koji se u ustanovi raspoređuje u radiološke odjele za obradu ambulantnih bolesnika.
– Sigurna sam da ima javnih ustanova u kojima bi liječnici u dodatnom radu uz posebna sredstva HZZO-a, koja se inače plaćaju privatnicima, rado radili u svojoj ustanovi umjesto u privatnoj. Također, bilo bi nužno ograničiti nepotrebne dijagnostičke pretrage, koje više štete nego koriste i ne pridonose liječenju. Brojni specijalisti i subspecijalisti nekoordinirano šalju bolesnike na suvišne pretrage. K tome, pacijentima se stalno poručuje da imaju pravo na sve. I ako mogu birati višu razinu ustanove i za jednostavne pretrage, tada će oni koji trebaju komplicirane pretrage čekati dulje – ističe prof. Štern te izdvaja:
To je neprihvatljivo
– Jedino što nipošto ne mogu razumjeti nedolazak je na naručenu pretragu ili neotkazivanje kada bolesnik zna da neće doći ili je pretragu već obavio. To je neprihvatljivo, ali svakodnevno! Isti ljudi odjavljuju termin u autoservisu ili u frizera, ali se liječnicima ne odjave. I nema sankcija za neodgovorne. Nesolidarnost treba sankcionirati jer prazni, izgubljeni ili ukradeni termini produljuju liste čekanja.
Da ti koji ne dodju na zakazan pregled nisu ni bolesni vec samo rade zbrku u sustavu! koliko stvarno bolesnih zbog takvih ceka pregled tjednima! Zna se koliko kosta koji pregled i svatko tko ne dodje uzeo je nekome mjesto i treba mu se ispostavit racun ko da je i obavio pregled al ne na teret zdravstva nego njegov osobni teret!