Božo Pavlović

Padao sam puno puta, ali 1000 € za registraciju aviona im ne dam

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Padao sam puno puta, ali 1000 € za registraciju aviona im ne dam
13.08.2015.
u 19:00
“Rekao sam mu da u slučaju nezgode sleti u Otočac, ali on je govorio o Udbini”
Pogledaj originalni članak

– Ma kakav strah, to je glupost. Ako vas strah sprečava u letenju, onda se nemojte niti baviti time. Ja sam tip koji se ne boji. Nesreće više i ne brojim, kao niti satove leta – priča Božo Pavlović (55) zvani Božo Zmaj dok sjedimo na terasi njegove obiteljske kuće u Vrbovcu.

Navigacija slaba strana

Je li ikada pomišljao da odustane od letenja i osjetio strah, pitamo ga jer je letač Božo, kaže, preživio desetke padova zmajem. Jednom je iz aviona pao u šumu kod Vrbovca, drugi put mu je otkazala sajla, treći se put zmaj raspao... Pitamo ga za strah i jer je u posljednja dva mjeseca u padovima ultralakih i sportskih letjelica poginulo nekoliko Božinih poznanika i prijatelja. Posljednji je poginuo Ivan Habčić (37), čiji se hidroavion početkom kolovoza srušio u dvorište, 15-ak metara od kuće u Donjem Lapcu.

– Ne znam što reći, šokiran sam kao i svi, sve sam mislio, samo ne da će on poginuti. Čuli smo se nekoliko dana prije i pitao me za savjete o letenju. Sad se pitam jesam li mu mogao što drugo reći – zamišljeno kazuje Božo Pavlović. Upravo se on prije pet-šest godina s Habčićem uputio u Italiju po letjelicu marke Corsario. Kaže kako mu se svidjela na prvi pogled.

– Zajedno smo rastavili avion, natovarili ga na prikolicu, dovezli ga ovamo i ponovno sastavili. Ja sam ga prvi isprobao. Bilo je nekoliko opasnih situacija s tim avionom, ali Ivan ga je sredio. Ugradio je novi motor, klipove i ralicu. I inače smo prepravljali avione. Ali da sagradite avion, treba vam oko tisuću eura – prisjeća se letač Božo i dodaje kako se Ivan toga jutra avionom uputio na more. Kako kaže, bio je to let na koji se njegov prijatelj Ivan Habčić spremao godinama.

O letu i pripremama Habčić je danima razgovarao s Pavlovićem, ali i drugim pilotima.

– Od kuće do odredišta imao je 160 kilometara i savjetovao sam mu da to preleti u komadu i da na put krene što ranije, i prije devet sati preleti Velebit. Čak sam mu predlagao da zajedno preletimo tu relaciju, ali želio je ići sam. Savjetovao sam mu da u slučaju bilo kakve nezgode sleti u Otočac, ali on je stalno spominjao Udbinu – sa sjetom govori Božo Pavlović. Smatra kako je njegova prijatelja života koštala gusta magla i GPS koji je uzeo iz automobila.

Kako kaže, bio je vrstan tehničar, ali navigacija mu je bila slabija strana, što je Božo Zmaj kasno uočio. S poginulim Habčićem intenzivno se družio godinama jer su obojica uvijek bili raspoloženi za letenje.

Dozvola samo za zmaja

– Ti si jedini koji, kad spomenem letenje, kaže: Idemo odmah – prisjeća se Pavlović što mu je Ivan Habčić rekao jednom prilikom. Ističe da je nedostatak druženja i razmjene iskustva među letačima glavni uzrok nesreća i destrukcije zrakoplovstva u Hrvatskoj. Božo Zmaj u javnosti je poznat kao kontroverzni letač za kojega je Ministarstvo prometa svojedobno zahtijevalo da mu se zabrani letjeti u Hrvatskoj.

Na pojmove kao što su registriranje letjelice, prijavljivanje leta, odvojena dozvola za zmaja i mali avion, Božo Pavlović odmahuje rukom, smatrajući ih besmislicama.

– Kakva poletno-slijetna staza, toga nema nigdje u svijetu?! Liječnički pregled svake godine koji stoji 1000 kuna, pa 1000 eura za registriranje letjelice kojom ću preletjeti možda 20 sati godišnje. To su isto gluposti i hrpetina papirologije koja postoji isključivo radi novca – ogorčeno će Pavlović, koji kaže kako ionako leti na vlastitu odgovornost. Jednom je letio i pod utjecajem alkohola i doživio nesreću, a 2012. je pod istragom bio i zbog smrti padobranke Jasne Sviben.

Dok nas vodi u zapušteni hangar u vrbovečkoj Dubravi, gdje čuva zmaja na kojem je prevezao i padobranku Jasnu, ističe da se ne osjeća krivim za nesreću. Tek kratko dodaje da je kriv njezin novi padobran koji nikad prije nije koristila, a koji se u zraku nije otvorio. Dozvolu za letenje Božo Pavlović, kaže ima, ali samo za zmaja.

– A što će mi posebna dozvola za avion? Ionako je razlika samo u tome što jedan ima trokut, a drugi polugu za upravljanje, ali način vožnje je isti – samouvjereno će Pavlović kritizirajući Agenciju za civilno zrakoplovstvo te ističući kako ih za prevenciju uopće nije briga i da se nikada nisu potrudili izdati bilo kakvu sigurnosnu preporuku nakon zrakoplovnih nesreća.

– Bave se samo kaznama i prema nama iskusnim letačima ponašaju se kao da smo banditi i kriminalci – oštro će Božo Zmaj, koji satove leta više ne broji, ali misli da ih je u 20 godina nakupio više od 2000.     

>> Sam je ručno sklopio hidroavion u kojem je pao pokraj Lapca i poginuo

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 35

TR
Trnjanec
19:56 13.08.2015.

Bolesno.

KR
kresimirn
20:03 13.08.2015.

...Kako kaže, bio je vrstan tehničar, ali navigacija mu je bila slabija strana...Smatra kako je njegova prijatelja života koštala gusta magla i GPS koji je uzeo iz automobila.....jel misli onaj auto gps ili....jer ako je....bas se pitam zasto rade posebne navigacije za avion...tj.letacku masineriju

Avatar Highkm
Highkm
20:08 13.08.2015.

Zelja, trud, i strast za avanturon, sve fokusirano u krivom smjeru.