Kolumna

Pametan, pametniji i najpametniji

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Pametan, pametniji i najpametniji
03.03.2019.
u 07:10
Postati pametan je trendovska i strateška stvar za gradove, ali zapravo je to samo izraz za primjenu tehnologije na bilo koji broj funkcija koje se obično i očekuju od lokalne vlasti.
Pogledaj originalni članak

Da je bilo mogućnosti globalne komunikacije kao danas, sustav javne rasvjete u Šibeniku izazivao bi 1895. godine divljenje i zavist inženjera i urbanista diljem svijeta. Te je godine u pogon puštena hidroelektrana Jaruga I, izgrađena ispod Skradinskog slapa na rijeci Krki i to samo tri dana nakon prve svjetske hidroelektrane na slapovima Niagare, postavši tako prva hidroelektrana u Europi.

ŠPIJUNSKA SAGA

Zašto je kineski Huawei postao neprijatelj br. 1 zapadnog svijeta

Hrvatska je ove godine domaćin summita inicijative “16 plus 1”, platforme za suradnju Kine i 16 zemalja istočne i srednje Europe, što je dobra prilika za produbljivanje gospodarske suradnje. No, s obzirom na okolnosti, oko Huaweija s tim će se planovima, barem privremeno, morati “prikočiti”.kažu iz izvora bliskih Banskim dvorima te priznaju kako čekaju da se stvar riješi na europskoj razini, Istovremeno ističu i kako je suradnja s tehnološkim divom kakav je Huawei za Hrvatsku izuzetno važna

Iako je puštena u rad prije Jaruge I, iz hidroelektrane na Niagari tek se iduće, 1896. godine uspjelo dovesti struju do 35 kilometara udaljenoga Buffala, pa se može reći da je Šibenik prvi grad u svijetu koji je dobio javnu rasvjetu električnom energijom.

Kad se ovih dana priča o gradu koji se razvija i čini veliki iskorak, u pravilu to uključuje i javnu rasvjetu, LED rasvjetna tijela koja se mogu daljinski upravljati i koja se montiraju na stupove koji mogu imati različite kamere ili opremu koja otkriva promjene u okolišu. Rade to svi veliki i pametni gradovi, ali se to i posebno promovira pod zastavom pametni grad ili – u Hrvatskoj to uvijek zvuči privlačnije na engleskom, Smart City.

Postati pametan je trendovska i strateška stvar za gradove, ali zapravo je to samo izraz za primjenu tehnologije na bilo koji broj funkcija koje se obično i očekuju od lokalne vlasti. Biti pametan može se biti samo izvana ili, puno bolje, iznutra prema vani. Najgora je opcija biti pametan – samo na papiru.

To se nažalost i prečesto viđa i u Hrvatskoj, gradovi koji donose tzv. Smart City strategije, najčešće rađene ispod cijene za koju se propisuje otvoreni postupak javne nabave. To su dokumenti koje nitko ne čita i nitko ne koristi, ali su izrađeni da bi se zadovoljila forma i da bi se moglo reći – imamo ih. Takva papirnata pamet nikome ne koristi i predstavlja samo još jedan primjer bacanja javnih novaca kroz prozor.

Nakon onih pametnih samo na papiru, postoji i razlika između gradova koji su pametni i pametni – to se ogleda u tome da li je tehnologija krajnji smisao svega ili postoji stvarna strategija za ono što želi učiniti sa svim tim novim igračkama. Smisao svega u pametnom gradu bi trebalo biti i implementirati tehnološki utemeljena rješenja koja građani neće doživljavati kao tehnologiju koja preuzima njihove živote.

O tome, doduše, još malo tko u Hrvatskoj i razmišlja – mi se borimo s papirnatom pameću i malo bazičnijim problemima. Na primjer, većina naših gradova baš i ne zna koliko ima i gdje se sve nalaze svjetiljke javne rasvjete. Kad ne znaju to, onda još manje znaju gdje se nalaze kablovi koji ih povezuju, a što bi zapravo trebalo činiti okosnicu, krvotok ili kako god to želimo nazvati – ukratko, glavnu infrastrukturu pametnog grada.

Popis potencijalnih pametnih gradskih projekata zapravo nema kraja. Kad se na to dodaju pojmovi kao što je umjetna inteligencija, kripto valute i vozila koja se sama voze u gradovima, onda se definiranje pametnog grada čini još i mnogo težim. Sve se međutim, može promatrati i kao infrastruktura.

Prije oko dvije stotine godina, postojala je samo gomila željezničkih pruga uskog kolosijeka. Onda je netko shvatio da se baš i ne isplati istovariti teret, prevesti ga nekoliko stotina metara i onda ponovo ukrcavati na novi vlak pa je dizajniran standardni kolosijek i razvio se sustav željeznice kakav danas poznajemo. Umjesto željezničkih veza i pružnih prijelaza, gradovima je sada potreban optički kabel i pokretne mreže pete generacije jer je potreba za sve većom povezanošću globalna.

Veća povezanost znači i protok znanja, kapitala i novih ideja – nema boljeg načina za napredak u 21. stoljeću, ali i lijeka protiv neznanja, korupcije, i kriminala svake vrste. Oni najpametniji to su već shvatili i oni su u velikoj prednosti, bez obzira radi li se o državama, gradovima, tvrtkama ili pojedincima.

U tom smislu razvijati koncept Smart City za grad po grad, baš i nema smisla, pogotovo ne u maloj zemlji kao što je Hrvatska. Nama treba koncept pametne nacije i povezivanje infrastrukture koja tek nastaje od samog početka. Cijela Hrvatska ionako je na razini jednog većeg europskog grada – po broju stanovnika, po gospodarskoj snazi, po svim pametnim pokazateljima koji bi trebali biti bitni.

S pametnim europskim gradom nismo, doduše, usporedivi po broju službenika i činovnika u javnom sektoru, po broju ministarstava, županijskih i gradskih ureda, agencija i ustanova, ali ovdje želimo pričati o konceptu pametne, a ne o konceptu glupe nacije, zar ne? Koliko je zapravo utopijski predlagati koncept pametne nacije u zemlji u kojoj sustav OIB broja još uvijek nije zaživio kako bi se otkrivali porezni nevaljalci ili u kojoj još uvijek nije centralizirana nabava u zdravstvenom sustavu, to procijenite sami.

Spašavanje kuna poreznih obveznika i pružanje operativne transparentnosti ionako su stvari koje ljudi očekuju od svojih lokalnih i državnih vlasti još puno prije nego što je itko počeo koristiti izraz pametan grad, zar ne?. I tako smo opet došli na politiku, a kolumna je bila tako lijepo počela.

 

 

Gradnja Pelješkog mosta

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.