Mjesec dana prije zadnjih parlamentarnih izbora jedan od najuglednijih, najutjecajnijih i najiskusnijih domaćih menadžera rekao je urednicima Večernjeg lista kako je Radimir Čačić jedina osoba na političkoj sceni za koju vjeruje da ima dovoljno znanja, hrabrosti i životne energije za pokretanje investicijskog vala. Ipak, ugledni menadžer upozorio je da javnost ne smije računati s bilo kakvim Čačićevim uspjesima u 2012. i većem dijelu 2013. godine. Jednostavno, u Hrvatskoj nijedan bitan projekt tada nije bio u fazi koja bi omogućila start investicije prije druge polovine 2013. godine. Ekonomski analitičari danas smatraju kako je te činjenice bio duboko svjestan i premijer Milanović kad je s Radimirom Čačićem dogovorio poziciju prvog potpredsjednika, tj. funkciju s izuzetnim i dotad neviđenim multiresornim odgovornostima i ovlastima. Stoga mu je Milanović cijelo vrijeme davao i apsolutnu podršku.
Sada, kada Čačić odlazi iz Vlade, smatraju u menadžerskim krugovima, ključni je problem postala činjenica da su se ovlasti prvog potpredsjednika Vlade krojile prema osobnim kompetencijama i psihoprofilu Radimira Čačića. Iz te činjenice proizlazi pet organizacijskih, kadrovskih i funkcionalnih pitanja s kojima će se suočiti vlada Zorana Milanovića.
1.S obzirom da haenesovci inzistiraju da funkcija prvog potpredsjednika i ministra gospodarstva ostane politička funkcija na koju će doći član HNS-a sukladno koalicijskom dogovoru, onda je sasvim sigurno da će u ovim iznimno teškim i kriznim trenucima vrata Vlade biti zatvorena za novog stručnjaka, školovanog i odvažnog menadžera visokih kompetencija i sa značajnim iskustvom u vođenju procesa.
2. Izvjesno je da HNS nema u svojim redovima ljudi koji su po svom profilu vrhunski menadžeri, pa su kao nasljednika ministra gospodarstva izabrali Ivan Vrdoljaka (inženjer elektrotehnike), koji sasvim sigurno nema ni karizmu, ni iskustvo, ni znanje, a ni radnu energiju gospodina Čačića. Drugim riječima, kad Vesna Pusić preuzme poziciju potpredsjednice, a gospodin Vrdoljak poziciju ministra gospodarstva, doći će do drastične promjene u odnosima snaga u Vladi. Primjerice, sasvim je sigurno da je na jedan način funkcionirao odnos potpredsjednika Čačića i ministra Linića, a da će na potpuno drukčiji način funkcionirati međusobni odnosi gospođe Pusić i gospodina Vrdoljaka s vrlo odlučnim pa često i agresivnim Slavkom Linićem. Čak i to što će SDP nametnuti Branka Grčića za prvog čovjeka za gospodarske resore neće značiti novu ravnotežu snaga. Isto tako, sasvim je sigurno da Ivan Vrdoljak neće imati ni približno isti autoritet pa, dakle, ni utjecaj na sve subordinirane javne dužnosnike, kao ni na direktore ključnih javnih i državnih tvrtki pod kontrolom HNS-a. Ovo zadnje sigurno će brzo postati vrlo ozbiljan sistemski problem jer je Čačić iznevjerio očekivanja birača, a posebno stručne i poslovne javnosti, kad je redom na pozicije direktora ključnih javnih i državnih tvrtki doveo stranački kadar bez kvalitetnih referenci.
Ekonomski analitičari smatraju kako je sada vrlo realno očekivati da će se više haenesovaca koji vode bitne tvrtke jednostavno pogubiti bez naputaka i pritiska gospodina Čačića. Pokušava li Čačić ostati šef HNS-a zato da zadrži kontrolu nad sustavom koji je stvorio ili zbog toga da spriječi njegov raspad?
3. Više analitičara procijenilo je kako će u Vladi nakon Čačićeva odlaska dramatično ojačati utjecaj ministra financija Slavka Linića. On je dosad bio jedini čovjek u Vladi koji se znao izdići iznad karizme i odlučnosti Radimira Čačića, a sada više u Vladi neće biti ni osobe koja će oštro kao Linić diktirati brzinu promjena, a ni osobe koja će svojim znanjem, autoritetom ili odlučnošću moći kanalizirati procese mimo želja aktualnog ministra financija. Ni Neven Mimica ni profesorski profil Branka Grčića najvjerojatnije neće moći dominirati nad poduzetnošću i upornošću Slavka Linića čak ni ako premijer s njima direktno dogovori pokušaj njegova nadzora. Očekivano jačanje Linićeva utjecaja u sasvim novu poziciju dovest će i premijera Zorana Milanovića. Valja podsjetiti da je prije parlamentarnih izbora Zoran Milanović bio pred donošenjem odluke da Slavka Linića ne uvede u Vladu. Naime, odrješit i impulzivan Slavko Linić prije izbora je rekao da treba pozvati MMF te je preko medija poručio Milanoviću da nije mudro istodobno voditi Vladu i biti predsjednik stranke. U tom trenutku izgledalo je da Slavko Linić nema šanse ikada postati bilo kakav ministar, ali je očigledni nedostatak kvalificiranog kadra za bilo koji gospodarski resor brzo natjerao Milanovića da promijeni mišljenje.
Sada se otvara pitanje u kolikoj će mjeri premijer Milanović uopće kontrolirati zahuktalog ministra financija.
Politički analitičari sa zanimanjem prate Linićevo indirektno ili direktno povećavanje raznih oblika porezne presije neposredno prije lokalnih izbora. Fiskalizacija i porez na nekretnine nakon prijašnjih su povećanja porezne presije nove loše vijesti za dijelove biračkog tijela, a SDP stoji vrlo nesigurno u nizu vrlo bitnih velikih sredina (Zagreb, Split, Rijeka više nije bastion sigurne pobjede...).
4. Tko će sada donositi loše vijesti? Čini se da će Čačićevim odlaskom popularnost premijera i SDP-ovih ministara biti pod dodatnim pritiskom jer se više neće moći skrivati iza širokih Čačićevih leđa. Naime, kriza je duboka, bit će nužni daljnji bolni rezovi i reforme. Čačić je bio čovjek koji je na sebe preuzeo velik dio odgovornosti te se nije bojao skupljanja negativnih političkih poena, bilo da se radilo o najavama nužnih privatizacija ili najavama otkaza. Sada će, smatraju analitičari, ulogu isporučitelja loših vijesti na sebe morati preuzeti premijer Milanović i, vjerojatno, Slavko Linić. Hipoteza je da će u sljedećih godinu-dvije odlazak Čačića SDP koštati desetke tisuća glasova.
5. Čačićevim odlaskom, koji je u kadrovskoj politici počinio ključne pogreške, Vlada će izgubiti cijeli niz vrlo kvalitetnih kontakata u domaćoj pa i inozemnoj poslovnoj zajednici. Čačić je čovjek kojega jako dobro poznaje niz značajnih bankara i domaćih menadžera. Govore istim jezikom, komunikacija je na odgovarajućoj stručnoj razini. Primjerice, tko se poput Čačića može pohvaliti da je bio šef Franji Lukoviću, predsjedniku uprave Zagrebačke banke? Nadalje, treba li uopće objašnjavati da je sama činjenica da je od dolaska na vlast obavio stotine izuzetno važnih kontakata s velikim domaćim i inozemnim kompanijama sada zapravo otvara pitanje kontinuiteta. Na Čačićevim sastancima ukupno je bilo riječi o milijardama eura i stotinama povjerljivih informacija. Čačić je sve povezivao.
U javnosti nije dovoljno snažno percipirano da i premijer Milanović ima vrlo kvalitetne osobne odnose s vrlo utjecajnim i sposobnim članovima poslovne zajednice. Primjerice, prijatelj iz djetinjstva mu je Dinko Novoselac, čovjek koji vodi najveći i uspješni mirovinski fond AZ. Prijatelj je i s novim guvernerom središnje banke Borisom Vujčićem, koji je vrhunski stručnjak. Odnos premijera i superuspješnog poduzetnika Emila Tedeschija također nije tajna. Pravo je pitanje hoće li bez Čačića Milanović znati na pravi način koristiti njihove savjete i(ili) pomoć.
>>Čačić ostaje šef HNS-a do ožujka, Pusić potpredsjednica Vlade