ZRAKOPLOVNI BUM Zbog povećanja broja putnika, Croatia Airlines kupuje veće zrakoplove ATR-72-500s

Počinje velika bitka za profitno hrvatsko nebo

Foto: import
Počinje velika bitka za profitno hrvatsko nebo
17.09.2005.
u 16:38
Pogledaj originalni članak

Hrvatska nacionalna zrakoplovna kompanija Croatia Airlines (CA) kupuje nove zrakoplove. U kompaniji je već “javna” tajna da će uskoro dobiti nova dva zrakoplova kakva dosad još nisu imali i koje u Hrvatskoj još nema nijedna druga zrakoplovna kompanija. Riječ je o zrakoplovu ATR 72-500s, većoj i modernijoj inačici tipa ATR 42. Sigurno je da će flota CA biti obogaćena za dva takva zrakoplova, koja su već prije proizvedena u francuskoj tvornici te tvrtke. Čak se nagađa da se planira  nabava još pet takvih zrakoplova koji bi bili proizvedeni izravno za CA.

U upravi CA o tome, međutim, zasad šute. Glasnogovornica Ksenija Žlof samo nam je potvrdila da se pregovara o povećanju kapaciteta za zimski red letenja koji stupa na snagu 30. listopada. Drugim riječima, neizravno je potvrdila kako su kompaniji potrebna dodatna sjedišta u zrakoplovima budući da je sve više putnika koji putuju zrakoplovima.

Popuna praznine
CA trenutačno u svojoj floti ima peta airbusa 319, s time da je jedan posuđen iz Njemačke od Lufthanse, dok su četiri kompanijina, a ovaj posuđeni bi trebao biti vraćen nakon završetka ljetne sezone letenja. U floti su zatim četiri airbusa 320, od kojih su tri kompanijina, a jedan je iznajmljen u travnju ove godine, nakon što je CA 15. prosinca prošle godine službeno postala regionalna članica udruge Star Alliance, pa taj airbus i leti pod oznakama te udruge. Tu su još i tri ATR-a 42 koji su postali premali za navalu putnika.

Problem je, naime, u tome što CA u svojoj floti ima spomenute ATR-ove koji imaju 45 sjedišta te tek airbus 319 koji može primiti 132 putnika. Kompanija nema nijedan zrakoplov koji bi popunio prazninu između ta dva zrakoplova, a ATR 72-500s je idealan budući da u njega može stati 68 do 74 putnika. Taj je zrakoplov, kako čujemo, i za kompaniju zasad najjeftiniji a, s druge strane, tiši je, udobniji i bolje opremljen od ATR-a 42, pa bi jedan dolaskom ATR-a 72-500s bio iznajmljen, a drugi prebačen za cargo, dok bi treći ostao za putnike. CA-u usto odgovara veći ATR budući da već ima osoblje, i letačko i mehaničko, koje je već osposobljeno za rad na takvim zrakoplovima, pa će trebati vrlo malo vremena i ulaganja da se isti ljudi upoznaju s većom inačicom ATR-a.

No, to je samo dio priče oko CA koja bi za oko godinu dana trebala ići u privatizaciju. Nabava ATR-a 72-500s zapravo je samo, kako se čuje u kompaniji, prijelazno rješenje do privatizacije tvrtke. Nju je već najavio predsjednik uprave Ivan Mišetić, a očekuje se da bi novi većinski vlasnik najvjerojatnije mogla postati njemačka Lufthansa!

Posebni odnosi
To i ne bi bilo čudno budući da već nekoliko godina CA ima posebne odnose s Lufthansom. Od Nijemaca je naša kompanija 1992. kupila tri boeinga 737, a 2001. je CA od njemačkih zrakoplovnih vlasti (LBA - Luftfahrt Bundesamt) dobila certifikat JAR 145, odnosno dozvolu kojom je postala ovlaštena za bazno i linijsko održavanje zrakoplova u skladu s najvišim europskim standardima te je uskoro obavili dva c-pregleda na zrakoplovima Lufthanse.

S Lufthansa Technikom potpisan je, pak, 2002. komercijalni ugovor prema kojem su stručnjaci tehničkog sektora CA ugradili dodatno ojačana vrata pilotske kabine na četrnaest Lufthansinih zrakoplova Airbus 320, a certifikat JAR 145 produljen je na dvije godine. Na proslavi 15. godišnjice CA krajem prošle godine bio je i predsjednik Uprave Lufthanse Wolfgang Mayrhuber. Lufthansa usto u Zadru ima i svoju Pilotsku školu. Sve su to činjenice koje govore da bi njemačka kompanija mogla biti najizgledniji budući vlasnik CA.


Još tri kompanije s putničkim zrakoplovima

U Hrvatskoj još tri zrakoplovne kompanije u svojoj floti imaju komercijalne zrakoplove. Dubrovnik Airline posjeduje dva zrakoplova tipa McDonnell-Douglas MD-83 te jedan MD-82. Zbog sve većeg prometa, za sljedeću godinu iz te kompanije najavljuju kupnju još dvaju zrakoplova. Jedna je od njih Trade Air iz Velike Gorice koji ima tri zrakoplova L-410UVP-E (Turbolet) češke izrade za cargo potrebe, ali i dva Fokker 100 zrakoplova koji pripadaju najnovijoj generaciji mlaznih zrakoplova za čarter na linijama srednjeg dometa, koji lete pod firmom Sunadria. Riječki Air Adriatic, pak, u floti ima pet zrakoplova tipa MD-82 i dva MD-83.

Pogledajte na vecernji.hr