Vozači početnici čine sve više prometnih prekršaja

Policijska ofenziva na mlade vozače

Foto: import
Policijska ofenziva na mlade vozače
26.05.2006.
u 19:00
Pogledaj originalni članak

Mladi vozači opasni su prekršitelji u prometu, pokazala je i nedavna policijska potjera u Dugom Selu za BMW-om punim maloljetnika te pucnjava na njih. Sedamnaestogodišnjak, koji je pokušavao pobjeći policiji, vozio je bez vozačke, a “blagoslov” mu je, što je nažalosnije, dao otac. Da kojim slučajem ima vozačku, našao bi se pod udarom nekih odredaba članka 221. Zakona o sigurnosti prometa, kojim se ograničavaju prava vozačima početnicima, primjerice, snaga automobila i vrijeme upravljanja.

Ograničenje maksimalne snage automobila na 75 kilovata (102 konjske snage) i zabranu upravljanja izmedu 23 i 5 sati bez pratnje osobe starije od 25 godina, s predviđenom kaznom od 500 kuna – propisuje članak iz prometnog zakona svrha kojega je smanjiti prevelik broj nesreća što su ih prošlih godina prouzročili mladi vozači. U prve dvije godine nakon polaganja vozačkog ispita za vozače početnike vrijedi i drukčije ograničenje brzine (npr. 120 km/h na autocesti), a bit će obvezno i polaganje programa sigurne vožnje, kad ga državne institucije napokon osmisle.

Lomila se koplja
O spomenutim zakonskim odredbama lomila su se koplja neposredno prije i nakon stupanja na snagu novog zakona 20. kolovoza 2004. godine, ali ubrzo je sve utihnulo i mladi se vozači tek povremeno spominju, većinom u slučajevima kad izazovu neku tešku nesreću. Samo bi se prometni policajci povremeno sjetili spornog članka, no sudeći prema statistikama iz MUP-a, prekršajnih je prijava sramotno malo. Čini se da je zakon u ovom dijelu postojao samo na papiru, u praksi se gotovo i nije provodio. Kako drukčije komentirati činjenicu da u čak četiri policijske uprave (bjelovarsko-bilogorska, koprivničko-križevačka, ličko-senjska i požeško-slavonska) u prva tri i pol mjeseca primjene novog zakona, točnije od 20. kolovoza do 31. prosinca 2004., nije podnesena nijedna(!) prekršajna prijava protiv vozača početnika radi članka 221. Ukupno su u tom razdoblju u cijeloj državi podnesene 93.

I cijela 2005. godina prošla je u policijskom zanemarivanju zakonske odredbe koja najizravnije utječe na pogibije mladih u prometu. Zabilježena su 2754 prekršaja (najviše u Zagrebu i županiji – 521, najmanje u Zadru – 30). Za usporedbu, samo u prva tri mjeseca ove godine zabilježeno je čak 2311 prekršaja. Dakle, nastavi li se ovim ritmom, do kraja godine moglo bi biti više od 9000 zabilježenih prekršaja vozača početnika. Poznavatelji prilika ovakvo iznenadno poboljšanje policijske učinkovitosti pripisuju postavljanju Borisa Orlovića za novog šefa prometne policije MUP-a. U svojim je nastupnim govorima Orlović kao jedan od prioritetnih ciljeva u strategiji poboljšanja sigurnosti naveo i suzbijanje nesreća s mladim vozačima. Mora se priznati da je i njegov prethodnik taj cilj imao na papiru, ali očito je Orlović uspio stimulirati svoje podređene da sve provedu i na terenu.

Jednostavna taktika
Taktika je jednostavna, samo ju je trebalo primijeniti: pojačati ophodnje u najopasnije doba (izmedu 23 i 5 sati) i provoditi kontrole sukladno zakonu. Kritičari mogu reći da je riječ o policijskoj represiji i skupljanju novca za proračun, ali moraju priznati da katkad najlakši put prema sigurnijem prometu vodi preko lisnice. Jer ako mladić ili djevojka moraju 500 kuna dati državi, drugi put će zasigurno razmisliti što piše u zakonu.

Svi evidentirani prekršaji vozača početnika od 20. kolovoza 2004. do kraja ožujka ove godine vrijede 2,579.000 kuna, ali naplaćen je tek dio toga jer mnogi koriste mogućnost zamjene novčane kazne za zatvorsku ili rad za opće dobro.

Pogledajte na vecernji.hr