uvodi se privremena vozačka?

Potpredsjednik EFA-e: Stupnjevane vozačke dozvole smanjuju smrtnost na cestama

Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
Užas u Buzinu, automobilom naletio na skupinu ljudi na parkiralištu trgovačkog centra
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
Užas u Buzinu, automobilom naletio na skupinu ljudi na parkiralištu trgovačkog centra 
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
Užas u Buzinu, automobilom naletio na skupinu ljudi na parkiralištu trgovačkog centra 
26.06.2023.
u 18:58
EFA predstavlja 24 europska udruženja autoškola i 11 organizacija koja se bave cestovnom sigurnošću. Manuel Picardi kaže da bi rado vidio i Hrvatsku u toj udruzi
Pogledaj originalni članak

Hoće li se u Hrvatskoj uvesti privremena vozačka dozvola za mlade vozače? Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović rekao je da se o tome razmišlja nakon nesreće u Buzinu, gdje je 23-godišnji vozač “pokosio” pješake na tzv. car meetu. Prometni stručnjak Dino Posavec, autor priručnika “Učim prometna pravila i pravilno se ponašati u prometu” smatra da bi to bio dobar potez.

- Uvođenje privremene vozačke dozvole preporučuju sve relevantne europske institucije i ne vidim razlog da i Hrvatska to ne uvede. Nije svrha ograničavati mlade vozače, već utjecati na njihovu svijest o važnosti upravljanja vozilom i sudjelovanja u cestovnom prometu u odnosu na druge sudionike – ističe Posavec.

Kaže da je o sigurnosti prometa na cestama razgovarao s Manuelom Picardijem, potpredsjednikom Europske asocijacije autoškola (EFA), koji smatra da se stradavanja mladih vozača mogu smanjiti kvalitetnim osposobljavanjem i nadzorom. - U Europi su najbolje rezultate u smanjenju smrtnosti na cestama postigle zemlje koje su uvele kvalitetne sustave obuke i postupne ili stupnjevane vozačke dozvole te zemlje koje imaju ozbiljan nadzor nad cestama. Nažalost, često nije dovoljno samo donijeti pravila. Treba nam ozbiljan sustav koji provjerava da se prema njima i postupa. U tom je smjeru krenula i Europska komisija – drži Picardi.

 VIDEO Vožnja koja je prethodila stravičnoj nesreći u Buzinu

EFA predstavlja 24 europska udruženja autoškola i 11 organizacija koja se bave cestovnom sigurnošću. Belgijska je je to nevladina organizacija koja je među glavne ciljeve uvrstila kvalitetno osposobljavanje, standardizaciju vozačkih ispita i vozačkih dozvola te obuku instruktora vožnje. S obzirom na starenje europskog stanovništva i razvoj novih tehnologija provode i cjeloživotno obrazovanje vozača kroz razne oblike treninga.

U svibnju ove godine EFA je zajedno sa zastupnikom Europskog parlamenta Marcom Campomenosijem u Europskom parlamentu organizirala konferenciju kako bi mogli iznijeti stajališta u odnosu na prijedlog IV. Direktive o vozačkim dozvolama koji je Europska komisija predstavila 1. ožujka. Hrvatska nije članova EFA-e. Picardi kaže da bi rado vidio i Hrvatsku u toj udruzi. Već nekoliko godina surađuju s Dinom Posavcem koji se bavi i problematikom sigurnosti cestovnog prometa, odnosno obrazovanju svih sudionika cestovnog prometa. Govoreći o broju prometnih nesreća, Picardi napominje da se stanje u EU znatno poboljšalo posljednjih desetljeća. Hrvatska ulaže u prometnu infrastrukturu, osposobljavanje kandidata za vozače je na visokoj razini, no treba uložiti još više napora u prevenciju i prometno obrazovanje kako bi se postigao cilj - ceste bez žrtava.

POVEZANI ČLANCI:

komentar ministra

Božinović: 'Policija o događajima na Sv. Duhu nije dobila dojavu'

Vezano za prometnu nesreću u Buzinu, Davor Božinović je naveo da sve sudske odluke s jedne strane imaju dimenziju da šalju poruku o neprihvatljivosti jedne vrste ponašanja, a to se u praksi zove generalna prevencija. Vezano za događaj početkom mjeseca na hitnom prijemu bolnice na Sv. Duh gdje je pacijentica koja je stigla zbog uganuća zgloba preminula od gušenja pecivom, Božinović je rekao da policija o tome nije dobila dojavu te nije imala nikakvu informaciju.

Glavne ugroze u prometu na cestama danas su, upozorava, distrakcija i brzina. Konzumacija alkohola i droga tijekom vožnje za mlade je ozbiljan problem, ali i drugi čimbenici poput korištenja mobitela i drugih uređaja tijekom vožnje su još opasniji. EFA surađuje s Europskom komisijom. U Hrvatskoj je najviše kandidata za vozače B kategorije, za što je propisano 30 sati prometnih propisa i 35 sati vožnje. Kandidatu za vozača B kategorije koji prvi puta upravlja vozilom potrebno je oko 40 do 50 sati vožnje kako bi savladao osnove i položio vozački ispit, smatra Picardi.

- Međusobna suradnja, razmjena mišljenja i iskustava višestruko bi Hrvatska imala korist od članstva. Povećati sigurnost cestovnog prometa možemo da sustavno i kontinuirano provodimo prometni odgoj i obrazovanje djece od najranije dobi kao i provedba cjeloživotnog prometnog obrazovanja obzirom na porast starijih sudionika u cestovnom prometu – zaključuje Posavec.

U prvih pet mjeseci u Hrvatskoj se dogodilo 12.205 prometnih nesreća, 540 ili 4,6 posto više nego u istom razdoblju prošle godine, a 71 ih je s poginulim osobama. U prvih pet mjeseci 2023. poginule su 74, a u istom razdoblju lani 80, dakle pad je od 7,5 posto. No, broj teže i lakše ozlijeđenih je porastao. Teže i lakše ozlijeđeno su 4462 osobe. Prema podacima MUP-a za cijelu prošlu godinu, evidentirana je 32.561 prometna nesreća, poginulo je 275 osoba, 2910 je teško ozlijeđeno, a 10.419 osoba lakše. Brzina neprimjerena uvjetima na cesti najčešća je pogreška vozača zbog koje se događaju prometne nesreće sa smrtnim ishodom, kažu u MUP-u. U cijeloj prošloj godini zabilježena su tri slučaja kaznenog djela obijesne vožnje vozača u dobi od 18 do 22 godine, a 150 vozača u toj dobi od 2030 ukupno, prijavljeno je zbog kaznenog djela izazivanja prometne nesreće. Takvih je u dobi od 16 do 18 godina bilo 43. 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

FR
FranjoTT
07:32 27.06.2023.

Odgoj i samo odgoj smanjuje smrtnost na cestama, nikakve kazne i zakoni u korumpiranoj zemlji koji vrijede samo za sirotinju! Čovjeće pa Horvatinčića ste oslobodili, a nakon pritiska javnosti on je kao fiktivno u zatvoru od 8 do 16h. Prvo odgoj pa tek onda zakoni. To je tako kada ste školstvo srozali do dna!