POVIJESNI DAN

FOTO, VIDEO Hrvatska je spojena! Plenković održao govor na Pelješkom mostu, okupljene obasjao vatromet

Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Grgo Jelavic/Pixsell
Foto: Grgo Jelavic/Pixsell
Foto: Grgo Jelavic/Pixsell
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Dario Markas
Foto: Dario Markas
Foto: Dario Markas
Foto: Dario Markas
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Sve je spremno za svečanost spajanja posljednjeg segmenta konstrukcije Pelješkog mosta
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Foto: Grgo Jelavic/Pixsell
Foto: Dario Markas
Foto: Grgo Jelavic/Pixsell
Foto: Grgo Jelavic/Pixsell
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL
Foto: Grgo Jelavic/Pixsell
29.07.2021.
u 00:17
- Volio bih da od danas ne gledamo tko je više dao, dali su svi koliko su mogli. Budimo sretni, spojili smo Hrvatsku - poručio je Plenković
Pogledaj originalni članak

Postavljenjem 165. segmenta čelične rasponske konstrukcije Pelješkog mosta danas je spojen krajnji jug Hrvatske s ostatkom zemlje. Zavarivanjem posljednjeg segmenta označen je završetak izgradnje konstrukcije mosta, a sve je obilježeno svečanim vatrometom.

Uživo s Pelješkog mosta

Tijek događaja: 

00:37 Vatromet

00:26 - Imam neopisivo zadovoljstvo kazati da je Hrvatska spojena. Ostvarili smo cilj koji rješava problem star 300 godina. To je fascinantno postignuće hrvatske države. Ovo najbolje opisuje tezu o modernom suverenizmu. Tezu koja realizira kako ostvariti strateške interese i dugogodišnje ciljeve, a to učiniti uz puno utjecajniju poziciju Hrvatske kao članice EU. Ovaj most spaja i EU, on ne dijeli BiH i Hrvatsku, nego povezuje. Most koji će ostati trajna stečevina svih onih Vlada, župana, županija, zastupnika iz ovog kraja, svih koji su težili da se ovaj cilj ostvari. Osobito mi je drago da je ovo najveći projekt koji smo sufinancirali u prvih sedam godina članstva. Nema niti jednog drugog aktera osim EU koji bi Hrvatskoj dao toliko sredstava - kazao je Plenković. 

Zahvalio se svima, a posebno kineskom izvođaču koji je unatoč pandemiji završio most 3 mjeseca prije roka.

- Hrvatska je realizirala pravo da spoji svoj teritorij, a BiH ima bezbrižan promet svih brodova. Ovaj most je samo desetak metara niži nego na Bosporu. On je toliko grandiozan da bi ispod njega, da je tu, i Titanic mogao proći - rekao je predsjednik Vlade.

- Volio bih da od danas ne gledamo tko je više dao, dali su svi koliko su mogli. Budimo sretni, spojili smo Hrvatsku - zaključio je.

00:15 UŽIVO Svečanost povodom povijesnog spajanja

23:56 Brojni građani u brodicama podno mosta slave uz pjesme i bakljadu.

 

23:48 VIDEO Šetnja Pelješkim mostom

23:00 Stigao je i premijer Andrej Plenković.

- Ispunili smo sve što smo dogovorili. Most je na najvišoj razini visok 55 metara. To je most ispod kojeg bi, da je tu, prošao i Titanic. Kako vrijeme prolazi, ovaj most će biti zajedničko dobro, ali isto tako i most koji povezuje, ovo nije most koji dijeli. Trebamo ga zajednički osjećati i mi i BiH.

Ovo je fizičko spajanje koje je ogroman događaj. Mnogi su doprinijeli, mnoge vlade, zastupnici, stručnjaci, akteri... Došli smo u fazu da ga finalizira naša Vlada, ali ovo je zajednički hrvatski projekt. Ovdje je svatko nešto dao, mi smo to realizirali u trenutku kada smo bili najjači. Svi su pokušavali, ali smo mi došli u fazu kada su se stvari posložile - poručio je, dodajući da je most 3 mjeseca prije roka spojen unatoč pandemiji.

22:28 Župan Dubrovačko-neretvanske županije Nikola Dobroslavić u javljanju uživo za N1 kazao je da je most veleban i po svom izgledu, ali je puno važniji po svojoj koristi koju će donijeti ovom području ali i cijeloj Hrvatskoj.

- Veoma smo sretni da je danas došao taj dan da je posao u tehničkom smislu gotov. Zahvalni smo Vladi Andreja Plenkovića koja nas je dovela do toga je most tu. Zahvaljujem se i kineskim izvođačima koji su učinili sve u dogovorenim rokovima - rekao je.

Komentirajući činjenicu da je početak radova više puta svečano otvaran, kazao je da je Vlada Andreja Plenkovića imala daleko najozbiljniji pristup

- Uspjeli smo ih uvjeriti u važnost projekta. Uvjeravali smo i druge Vlade, koje su pokušavale raditi, ali bez uspjeha. Morate imati najprije čvrstu volju i želju realizirati takav projekt. Ovo je projekt koji ima prometnu važnost, ali i gospodarsku i geostratešku - istaknuo je.

22:09 Završetak konstrukcije Pelješkog mosta komentirao je i Mostov Božo Petrov.

- Nije li predivan pogled na Pelješki most? Danas na posebnoj biciklističkoj turi iznad Komarne. Isplatilo se oznojiti za ovakav pogled na Pelješki most. S pravom se veselimo i trebamo biti zadovoljni jer Hrvatska je konačno spojena - napisao je Petrov uz snimku koju je objavio na Facebooku.

22:00 UŽIVO Predsjednik uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić: Zbog vrućine se čelik proširio 2,5 cm pa smo zadnji segment morali rezati prije dizanja

-  Segment je podignut, mora se staviti na projektiranu visinu, fiksirati i nakon toga kreće varenje. Dosadašnjih iskustvom, uvidjelo se da su najmanje temperaturne oscilacije na približno 25 stupnjeva. Sada se čeka oko 23 sata da se stavi i fiksira - rekao je Škorić.

Dodao je da su svjesni da je ovo simbolični trenutak i da je još puno posla u sljedećih par mjeseci. 

21:48 Predsjednik Republike Zoran Milanović sudjelovao je na svečanoj sjednici Općinskog vijeća Općine Vela Luka na Korčuli. U svom prigodnom obraćanju Predsjednik Republike osvrnuo se i na izgradnju Pelješkog mosta, koji će skratiti putovanje, između ostalog, i do Vela Luke. Podsjetio je kako su planovi i pripreme izgradnje mosta trajale skoro 16 godina što, po njemu,  i nije tako dugo za tako veliki projekt. Više pročitajte ovdje.

21:47 Bivši ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić komentirao je početak projekta u vrijeme SDP-ove Vlade.

 "Infrastrukturni projekti nemaju političku konotaciju. Što se tiče Vlade Zorana Milanovića, nekoliko je ključnih stvari – raskid ugovora sa zajednicom ponuditelja što je hrvatsku koštalo više od 100 milijuna kuna… Kolega Butković i veliki Plenković su samo stisnuli enter i poslali kompletnu dokumentaciju u Bruxelles. Nakon toga je kolega Butković raspisao natječaj i pobijedili su Kinezi. Priprema dokumentacije približno traje koliko i izgradnja objekta kod tako velikih projekata. Najzaslužniji za taj projekt je Edo Kos, tadašnji direktor Hrvatskih cesta, koji je posao odradio maestralno."

21:45 - Ovo je veličanstveno. Nakon toliko godina, da hrvatski građani mogu doći bez putovnica - kazao je Luka Bebić, dodajući da se toliko čekalo zbog nedostatka financija i financijske krize 2008.

- Sve ove operacije sam nadgledao sam kroz dvogled dvije godine. Uživao sam. Takve sinkronizacije ja dosad nisam vidio. Čak ni ova pandemija ih nije mogla zaustaviti. Svima čestitam - poručio je.

Na pitanje kako komentira neke navode da nije on prvi u Saboru 1998. govorio o potrebi Pelješkog mosta, nego godinu ranije župan Dubrovačko-neretvanske županije Ivo Šprlje, odgovorio je da je gospodin Šprlje, inače njegov prijatelj, postao župan tek 25.11.1998. te da to nameću falsifikatori.

21:20 Simbolično spajanje u brodicama prati i dio građana.

Foto: Dario Markas
Foto: Dario Markas
Foto: Dario Markas

21:07 UŽIVO Finalne pripreme za spajanje Pelješkog mosta

20:51 Goran Legac, voditelj projekta, u javljanju uživo za N1 televiziju istaknuo je da je projekt Pelješkog mosta iznimno kompleksan te da je priprema bila vrlo važna.

- Vi znate da je ovo drugi pokušaj, projekt koji je bio ranije napravljen je izmijenjen, ali je pomogao da danas budemo u ovoj fazi - rekao je.

Kao dva kritična dijela naveo je ugradnju čeličnih pilota u dno zaljeva koja se završila prije malo više od dvije godine, te sadašnje uklapanje konstrukcije jer beton ima svoje specifičnosti, ali su ih graditelji prebrodili, istaknuo je.

- Ovo je presložen i preskup projekt da bi se nešto prepustilo slučaju - kazao je odgovarajući na pitanje o otpornosti mosta na jak vjetar. Rekao je da je za projektiranje i izvođenje, osim mosta, zahtjevna bila i trasa tunela. Ukupno su 4 tunela i 3 vijadukta.

- Svi ovi tuneli osim jednog su probijeni, a on je na pola - rekao je.

VIDEO Pogled na posljednji segment konstrukcije Pelješkog mosta koji će uskoro biti spojen

Ograničenje brzine na mostu će biti 90 km/h, ai ima i zaustavne trake. - Osim asfalta, na mostu još treba učiniti i zavarivanje svih tih podignutih segmenata to konačne ovješenosti, zatim ide hidroizolacija, prometne ograde, ograde protiv vjetra, signalizacija, zahvati koji se tiču zaštite od požara... - rekao je.

Rekao je da će most biti završen i prije lipnja iduće godine. 

- Tijekom veljače mislimo ići na tehnički pregled, a do 6. mjeseca će biti gotove i pristupne ceste - rekao je.

20:13 Ministar prometa Oleg Butković poručio je da nikada neće biti naplate cestarine i mostarine za Pelješki most te da je to bio uvjet europskog financiranja. Hrvatske ceste će upravljati mostom i održavati ga.

"Bilo je objektivnih razloga zašto nije izgrađen do sada, znamo da je 2009. došla velika financijska kriza. Europski fondovi su nam omogućili da gradimo velike infrastrukturne projekte, jedan od njih je i Pelješki most, a 85 posto su bespovratna sredstva. Nije to samo most, to je 30 kilometara pristupnih cesta. Nakon današnjeg svečanog obilježavanja spajanja hrvatskog teritorija radovi će se nastaviti dalje. Ići će se na dovršetak mosta i pristupnih cesta, a iduće godine prije turističke sezone ćemo ga otvoriti i pustiti u promet",  kazao je Butković za RTL.

Foto: Grgo Jelavic/Pixsell

Rekao je i da bi iduće godine u lipnju trebali biti napravljeni svi radovi.

"Red je da je tu predsjednik Vlade, najodgovorniji je i najzaslužniji jer je pomogao u ključnim trenucima. Imali smo određenih problema s BiH i onda je trebalo, budući da je bilo EU financiranje osigurano, razgovarati s Europskom komisijom da se to ne zakomplicira, predsjednik je dao ruke. Operativno smo se bavili tim projektom najviše i da to ovako veličanstveno izgleda", dodao je.

Predsjednik uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić je objasnio zašto se most spaja baš u ponoć.

"Razlozi su tehničke prirode. Znamo i sami da su temperaturne oscilacije važne kod gradnje ovakvih elemenata jer postoje oscilacije u materijalu. Iskustvo dosadašnje je da u vremenu od 23 do 24 sata da je ta temperatura najoptimalnija za izgradnju", kazao je.

19:50 - Večeras hrvatski teritorij postaje jedinstven. Pelješki most povezuje . Ponosni smo i hvala svima! - poručio je predsjednik Vlade Andrej Plenković.

19:48 - Podizanje posljednjeg čeličnog segmenta teškog 220 tona na Pelješki most, snimio: Dario Markas

Dok se podiže posljednji segment, može se čuti zvuk dalmatinskih pjesama i hrvatske himne, javlja reporter Večernjeg lista. 

19:46 - Proslavljeni hrvatski rukometni reprezentativac Nikša Kaleb prevezao je novinare koji će pratiti postavljanje posljednjeg segmenta konstrukcije. 

Foto: Grgo Jelavic/Pixsell

19:44 - Vlada Republika Hrvatske objavila je video o Pelješkom mostu uz riječi: 'Večeras, nakon spajanja, konačno, jedan most - jedna Hrvatska! '

19:15 - Pogledajte fotografije Pelješkog mosta nekoliko sati prije postavljanja posljednjeg segmenta

Foto: Dario Markas
Foto: Dario Markas
Foto: Dario Markas
Foto: Dario Markas

19:10 -  Ceremonija svečanosti, koja je organizirana na S9, dakle na strani Brijeste, predvidjela je da, nakon ugradnje tog zadnjeg segmenta dugog 18 metara i teškog 220 tona, pelješka klapa Dingač otpjeva hrvatsku himnu Lijepa naša, a zatim premijer Andrej Plenković, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković te dubrovačko-neretvanski župan Nikola Dobroslavić simbolički prelaze preko tog zadnjeg ugrađenog segmenta.

Više o ceremoniji koja će proslaviti povijesni trenutak pročitajte OVDJE

19:00 - Pelješki most pojavio se prvi put u javnosti krajem 1990-ih, no čija je u stvari ideja može se samo pretpostaviti. Ivo Sanader kao tadašnji predsjednik HDZ-a koristio je ideju Pelješkog mosta u predizbornoj kampanji. Godinama kasnije Milanovićeva Vlada pokrenula je neke od ključnih procesa. Za vrijeme vlade Andreja Plenkovića stvari su se zahuktale.  Europska komisija 2017. godine dodjeljuje RH 357 milijuna eura za projekt Cestovnog povezivanja juga Hrvatske.

Kako je sve krenulo, pogledajte u galeriji Pelješki most od početka do kraja

 

 


 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 165

Avatar ilija.pravednik
ilija.pravednik
23:15 28.07.2021.

Hej drugovi jel vam žao..

LI
LIBERTY
19:45 28.07.2021.

nije prošlo 300 nego 76 godina otkad je bravar tito oteo znatan dio hrvatskog teritorija

Avatar ajeto
ajeto
19:45 28.07.2021.

Hrvatska je uvijek bila cjelovita samo su nam sotonsi readstara lagali.