Parlamentarna izvjestiteljica eurosocijalista za strategiju "Od polja do stola" Biljana Borzan uputila je u proceduru prijedlog da se u sklopu provedbe strategije izmjene pravila EU za označavanje porijekla meda. Prijedlog je podržala i supotpisala europarlamentarka Ruža Tomašić, zamjenica koordinatora europskih konzervativaca i reformista u odboru za poljoprivredu Parlamenta.
Trenutna pravila omogućuju korištenje oznake da je neki med dobiven miješanjem meda proizvedenog u EU i meda koji nije proizveden u EU ili mu je porijeklo iz EU, bez navođenja omjera ili zemlje porijekla.
- U praksi to znači da proizvod koji ima 1 posto europskog meda i 99 posto uvoznog meda može biti označen kao "mješavina EU i ne-EU meda", jednako kao da su omjeri obrnuti. To otvara prostor za manipulacije, prijevare potrošača i otežava život domaćim proizvođačima meda. Gotovo polovica meda na europskom tržištu se uvozi iz Kine, a istraživanja su pokazala da je 20% uvoznog meda krivotvoreno te sadrži ilegalne dodatke poput šećernog sirupa, koji služe povećanju količine - kazala je hrvatska europarlamentarka.
Prosječna cijena kilograma kineskog meda je oko 1,5 eura, dok se europski prodaje za oko 4 eura i europski proizvođači meda upozoravaju kako je jedan od razloga tome dodavanje šećernog sirupa i drugih supstanci. Nadalje, za razliku od kineskih, oni se moraju pridržavati strogih pravila, a uvozne kontrole nisu dovoljno snažne da spriječe uvoz meda koji nije u skladu s europskim standardima.
- Kako bismo zaštitili građane od prevare, a domaće proizvođače od nelojalne konkurencije, moramo promijeniti sustav, na primjer uvođenjem označavanja točne zemlje porijekla iliomjera u mješavini. Strategija "Od polja do stola" otvara te mogućnosti, a Slovenija je najavila da će to pitanje pokrenuti kad preuzme predsjedanje Vijećem EU u drugoj polovici 2021. Pozivam vladu RH da svakako podrži tu inicijativu jer je u interesu hrvatske poljoprivrede - izjavila je Borzan.
Sa svim smo se vratili nazad pa i sa proizvodima. I sad EU plaća zastupnike da bi kroz nekoliko godina samo jedan proizvod imao kakvu-takvu deklaraciju. Zadnje je bila Nutella. To što su ljudi sve ove godine unatrag konzumirali tko zna što, što s tim? Profit se uglavnom nije izgubio niti je gubio. Bože sačuvaj na što je ovo došlo!