Tržišno natjecanje

Pravilima protiv nelojalne konkurencije na tržištu EU

Foto: VL FOTO
Pravilima protiv nelojalne konkurencije na tržištu EU
15.02.2012.
u 00:01
Kao rezultat učinkovitog tržišnog natjecanja dobivamo bogatiji izbor proizvoda i usluga te smanjenje cijena i povećanje kvalitete
Pogledaj originalni članak

Učinkovito tržišno natjecanje iznimno je značajno za stvaranje otvorenih, dinamičnih tržišta. Stalan konkurentski pritisak na poslovanje poduzetnika omogućuje ponudu kvalitetnijih proizvoda i usluga, uz što bolju cijenu. Učinkovito natjecanje na tržištu postiže se primjenom pravila kojima se sprečavaju dogovori poduzetnika o cijeni ili podjeli tržišta, ali se i sprečava zlouporaba vladajućeg položaja te se vrši nadzor koncentracija između poduzetnika. Na taj način, primjerice, onemogućuju se sporazumi kojima se poduzetnici mogu dogovoriti da se ne natječu jedni protiv drugih.

Nadalje, sprečava se situacija da poduzetnici koji posjeduju veliki udio na tržištu "istiskuju" poduzetnike koji nemaju vladajući položaj. U slučaju koncentracija poduzetnika kada se oni udružuju npr. kako bi proširili svoju proizvodnju pravila koja osiguravaju učinkovito tržišno natjecanje zahtijevaju nadzor nad takvim poslovnim potezima kako bi se spriječilo nelojalno ponašanje na tržištu. Nadalje, liberalizacija sektora transporta, poštanskih usluga, telekomunikacija, ali i energetskog sektora sprečava povlašteni položaj i prednosti u sektorima koji su tradicionalno smatrani državnim monopolima. 

Dodjela državnih potpora dopuštena je u točno određenim uvjetima (primjerice, kada se potpore odobravaju u slučaju šteta zbog prirodnih nepogoda, za poticanje razvoja u područjima s velikom stopom nezaposlenosti, odnosno za razvoj kulture, istraživanja, odnosno zaštite okoliša i slično). Time se sprečava da poduzetnici kojima se državne potpore dodjeljuju budu u povlaštenom položaju na tržištu, odnosno da se naruši slobodna trgovina i zdrava konkurencija između poduzetnika.

Bogatiji izbor proizvoda i usluga, uz smanjenje cijena i povećanje kvalitete, kao i bogata tehnološka ulaganja i inovacije rezultat su učinkovitog tržišnog natjecanja. Jačanje tržišnog udjela poduzetnika podrazumijeva i sposobnost proizvodnje po povoljnijim cijenama. Nadalje, povećanje izbora za hrvatske potrošače ujedno znači mogućnost odabira kvalitetnijeg proizvoda, odnosno bolje i kvalitetnije usluge. Još dinamičnije i učinkovitije natjecanje na hrvatskom tržištu donosi mogućnost postizanja boljeg omjera cijene i kvalitete proizvoda i usluge.

Stjecanjem punopravnog članstva Hrvatske u EU hrvatski poduzetnici bit će izloženi daljnjem pritisku poslovanja na konkurentnim osnovama. Morat će biti u mogućnosti ponuditi proizvode i usluge prepoznatljive po svojoj kvaliteti, izvrsnosti, ali i cijenama. Ulaganja u tom smislu postaju nužna kako bi hrvatski poduzetnici mogli sudjelovati na dinamičnom tržištu EU. Treba napomenuti da integracija hrvatskog tržišta i poduzetnika koji posluju na njemu u dinamične tokove jedinstvenog tržišta EU, može donijeti i jačanje položaja proizvoda i usluga hrvatskih poduzetnika na širem globalnom tržištu, izvan EU. Hrvatski građani kao potrošači dobivaju jaču poziciju te mogućnost utjecanja na ponudu i potražnju na tržištu kao i na buduće poslovanje poduzetnika.

Hrvatska se obvezala provesti privatizaciju i restrukturiranje brodogradnje uz provedbu javnih natječaja. Taj postupak nosi sa sobom ograničenje proizvodnje, ali i  moguće smanjenje zaposlenosti kako u sektoru brodogradnje tako i kod poduzetnika koji posluju s hrvatskim brodogradilištima u teškoćama. Restrukturiranje sektora čelika također već sada pokazuje gubitak radnih mjesta i upitan nastavak poslovanja.  Ipak, proces restrukturiranja predstavlja mogućnost za stvaranje rentabilnijeg poslovanja koje može ponuditi konkurentne proizvode.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.