Tko će sve moći pokretati postupke kolektivne zaštite

Pravobraniteljica za djecu može tužiti nesavjesne trgovce sudu

Foto: Patrik Macek/Pixsell
Pravobraniteljica za djecu može tužiti nesavjesne trgovce sudu
29.10.2009.
u 17:21
Presuda u samo jednom slučaju imat će učinak za sve i više se nitko na tržištu neće moći tako “loše” ponašati.
Pogledaj originalni članak

Tužbe građana protiv prodavatelja i davatelja usluga u RH masovne su. Tisuće su prijavile telekomunikacijske kompanije zbog enormno visokih telefonskih računa nastojeći dokazati da te impulse nisu potrošili, a samo u dvije zgrade zagrebačkog naselja Vrbani III. deseci stanara tuže odgovorne zbog vode otrovane u vodovodnim cijevima.

Jedna tužba za sve
Iako je problem svakome isti, tužbe su pojedinačne jer nema instituta kolektivne tužbe. No posljednje izmjene Zakona o zaštiti potrošača predvidjele su i kolektivnu zaštitu potrošača, a nedavno je Vlada ovlastila sedam institucija da mogu pokrenuti postupke radi zaštite kolektivnih interesa potrošača.

To su dva ministarstva (gospodarstva te zdravstva), Državni inspektorat, Agencija za elektroničke medije, pravobranitelj za djecu te dvije krovne potrošačke organizacije od kojih svaka okuplja potrošačke udruge diljem zemlje: Potrošač te Savez udruga za zaštitu potrošača Hrvatske.

– Pojedina od tih institucija može podići tužbu koja je u interesu zaštite svih potrošača, a protiv trgovca ili isporučitelja usluga koji radi suprotno Zakonu o zaštiti potrošača. Samo jedna presuda na štetu tuženog imat će učinak na sve i više nitko neće smjeti poslovati na tržištu na način koji je u tom jednom slučaju “pao” na sudu – objašnjavaju u Ministarstvu gospodarstva.

Kritika udruga
Nova uredba nailazi na kritike.

– Potrošačke udruge koje se bave konkretnim problemima nemaju mogućnost pokretanja postupka. K tome, ako prijavimo Inspektoratu, kažu nam: vi niste ovlašteni prijavljivati. Uloga udruga postaje paradoksalna – kaže Tomislav Lončar, tajnik Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, članice Saveza udruga za zaštitu potrošača.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

ZL
zlatka
01:25 30.10.2009.

Ma ta bu tužila i štitila prava djeteta. Ima puno toga šta bi mogla paromijeniti kad bi htjela, no ona se uzruja kad si klinac stavi crnu kapicu jer misli da nas treba zaštiti od takove djece. Nešto oje pobrkala

VW
vwatch
09:56 21.10.2010.

Ova poruka je namjerena svima onima koji imaju djecu i svoju djecu još uvijek ne gledaju kao samo još jednu metu koja čeka da bude konzumirana od propagandne (tzv. marketinške) mašinerije. Prvu konferenciju ovakve vrste (ne)očekivano je podržala i dječja pravobraniteljica Mila Jelavić. Po kojoj osnovi i s kojim ciljem je to napravila možemo samo nagađati ali to dobro pokazuje kakvo je stanje na terenu i što možemo očekivati u godinama koje dolaze (neke ideje možda dobijete u filmu o kojem informacija slijedi u nastavku). Pogledajte dolje navedeni dokumentarac pa onda to usporedite i s \"nevinom\" i \"brižljivom\" retorikom organizatorice čiji tekst možete pročitati na http://www.croatiabc.com/Magazin_HR/art:318;act:art_det. Još jednom podsjećam, ovdje ne pričamo o \"objektima\" već o našoj vlastitoj djeci i tome kakvo im okruženje pripremamo.... ---- DJECA POTROŠAČI je dokumentarni film o tome čemu su danas djeca izložena u Americi. Na žalost, zahvaljujući \"blagodatima\" globalizacije stvar je odavna prešla granice Amerike i ne treba puno pronicljivosti za vidjeti da se te stvari događaju i oko nas, kao što i ne treba puno maštovitosti za zamisliti da ćemo uskoro svjedočiti i ono što se još nije počelo događati, a obrađeno je u filmu. Trajenje filma je nešto više od 60 minuta, onoliko koliko traje prosječna epizoda popularne sapunice ili svakako kraće od jedne nogometne utakmice. Odlučite želite li uložiti toliko vremena i dobiti neke ideje o uzrocima simptoma koje već zasigurno primjećujete i kod svoje djece jer su izložena sve većim pritiscima na dnevnoj osnovi. Nema pokazatelja koji govore u prilog tome da bi se pritisak na njih mogao smanjiti. Film bi roditeljima mogao pomoći i u objašnjavanju svojoj djeci da neke od njihovih tako jakih želja i zahtjeva u stvari nisu izvorno njihova već nametnuta od neumorne propagandne mašinerije koja stalno pomiče granice u svom nastojanju da bude što prisutnija sa svojim porukama u dječjim glavama i da na svoj način oblikuje njihove interese i kriterije po kojima su \"face\" i \"cool\", a sve u svrhu daljnjeg povećavanja profita. 27.minuta (Dr.prof. Juliet Schor, redovni profesor sociologije s Boston College): \"Oni ih čak prate dok idu u kupaonice. Razgovarala sam sa puno ljudi koji su sjedili i promatrali djecu dok se kupaju i tuširaju, gledajući kako se koriste šamponom i sapunom, proizvodima za zdravlje i ljepotu, kako se ta kategorija naziva, kako bi nakon toga pisali izvještaje za njihove klijente što da učine s pakiranjem.\" 31.minuta (Dr.Michael Brody, dječji psihijatar): \"Izgovoriti ću to. Takvi propagandisti su vrlo slični pedofilima. U redu? Oni su stručnjaci za djecu. Ako želiš biti pedofil ili propagandist za djecu, trebaš znati s djecom i što će djeca poželjeti.\" 47.minuta (Dr. Michael Rich, Dječja bolnica Boston): \"To je ogroman, stotine milijuna dolara vrijedan biznis godišnje, koji prodaju zbog roditeljske nesigurnosti. U osnovi ostavljaju roditelje s mišlju da ako im ne nabave te stvari, da će njihova djeca zaostajati.\" Film s HR podnaslovima možete skinuti ovdje: http://www.megaupload.com/?d=UOICZ521 ili pogledati direktno ovdje: http://www.youtube.com/watch?v=RoJ4Rw-egtY