Tužbe građana protiv prodavatelja i davatelja usluga u RH masovne su. Tisuće su prijavile telekomunikacijske kompanije zbog enormno visokih telefonskih računa nastojeći dokazati da te impulse nisu potrošili, a samo u dvije zgrade zagrebačkog naselja Vrbani III. deseci stanara tuže odgovorne zbog vode otrovane u vodovodnim cijevima.
Jedna tužba za sve
Iako je problem svakome isti, tužbe su pojedinačne jer nema instituta kolektivne tužbe. No posljednje izmjene Zakona o zaštiti potrošača predvidjele su i kolektivnu zaštitu potrošača, a nedavno je Vlada ovlastila sedam institucija da mogu pokrenuti postupke radi zaštite kolektivnih interesa potrošača.
To su dva ministarstva (gospodarstva te zdravstva), Državni inspektorat, Agencija za elektroničke medije, pravobranitelj za djecu te dvije krovne potrošačke organizacije od kojih svaka okuplja potrošačke udruge diljem zemlje: Potrošač te Savez udruga za zaštitu potrošača Hrvatske.
– Pojedina od tih institucija može podići tužbu koja je u interesu zaštite svih potrošača, a protiv trgovca ili isporučitelja usluga koji radi suprotno Zakonu o zaštiti potrošača. Samo jedna presuda na štetu tuženog imat će učinak na sve i više nitko neće smjeti poslovati na tržištu na način koji je u tom jednom slučaju “pao” na sudu – objašnjavaju u Ministarstvu gospodarstva.
Kritika udruga
Nova uredba nailazi na kritike.
– Potrošačke udruge koje se bave konkretnim problemima nemaju mogućnost pokretanja postupka. K tome, ako prijavimo Inspektoratu, kažu nam: vi niste ovlašteni prijavljivati. Uloga udruga postaje paradoksalna – kaže Tomislav Lončar, tajnik Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, članice Saveza udruga za zaštitu potrošača.
Ma ta bu tužila i štitila prava djeteta. Ima puno toga šta bi mogla paromijeniti kad bi htjela, no ona se uzruja kad si klinac stavi crnu kapicu jer misli da nas treba zaštiti od takove djece. Nešto oje pobrkala