'Ne damo naše autoceste'

Prikupljanje potpisa za referendum protiv monetizacije počinje u subotu

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
autoceste
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
autoceste
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
autoceste
06.10.2014.
u 14:09
Prikupljanje potpisa za referendum počinje u subotu, a trajat će do 25. listopada
Pogledaj originalni članak

- Privatizacija, odnosno davanje autocesta u koncesiju, početak je druge privatizacijske pljačke - rekao je Teodor Celakoski iz udruge Pravo na grad na predstavljanju inicijative 'Ne damo naše autoceste' uoči početka prikupljanja potpisa za referendum protiv davanja autocesta u koncesiju.

Inicijativu su pokrenula dva cestarska sindikata (Nezavisni cestarski sindikat i Sindikat radnika Hrvatskih autocesta i cesta), sedam organizacija civilnog društva (Mreža mladih Hrvatske, Pravo na grad, Zelena akcija, GONG, Centar za mirovne studije, Savez udruga Klubtura, Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju) i pet sindikalnih središnjica (Nezavisni hrvatski sindikati, Hrvatska udruga radničkih sindikata, Matica hrvatskih sindikata, Savez samostalnih sindikata Hrvatske, Udruga radničkih sindikata Hrvatske). Ovih 14 organizacija osnovalo je Organizacijski odbor za izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma o uređenju pitanja davanja hrvatskih autocesta u koncesiju, a inicijativi su se priključile i brojne druge organizacije (sindikati, udruge) i građani iz svih krajeva Hrvatske. Iz inicijative pozivaju građane koji žele volontirati na štandovima da se jave na 0800 4229 ili putem internetske stranice www.referendum-autoceste.hr.

"Tretira nas se kao zamorce"

Celakoski je rekao da će na udaru u narednom valu biti vode i šume te da se to događalo i na drugim mjestima u Europi.

- Suprotstavit ćemo se svim odlukama koje dugoročno štete budućim generacijama, dodao je Celakoski. Rekao je da smo mi periferija te da nas se tretira kao zamorce, a lokalne vlasti nazvao je "potrčkovićima" takvog interesa kapitala. Razdvajanje Zagrebačkog holdinga nazvao je pripremom za privatizaciju Vodoopskrbe i Čistoće, poručujući kako nije važno što je to trenutačno zakonski nemoguće jer se "zakoni jednostavno mijenjaju".

Celakoski je rekao da prikupljanje potpisa počinje u subotu, a trajat će do 25. listopada. Građani će se izjašnjavati jesu li za to da se na referendumu donese Zakon o dopuni i izmjenama Zakona o cestama, u kojemu bi između ostalog stajalo da su izgrađene javne ceste interes Hrvatske te da ih je zabranjeno davati u koncesiju za javne usluge.

Mijat Stanić iz Nezavisnog cestarskog sindikata rekao je da su autoceste veliki financijski potencijal kojime bi Hrvatska mogla popuniti proračun. Umjesto koncesije ponudio je dva rješenja - reprogram duga s dugoročnim povoljnijim kreditima te prodaju obveznica građanima, mirovinskim fondovima i ostalim zainteresiranim investitorima.

Odgovarajući na pitanje hoće li poplava referendumskih inicijativa u posljednje vrijeme biti otegotna okolnost za ovu inicijativu, Celakoski je rekao je prikupljaju potpise za nešto što će ujediniti građane, dok su ih prethodni referendumi razjedinjavali. Dodao je kako smatraju da je ovo interes građana bez obzira na opredjeljenje, a Stanić je rekao kako im se javljaju od krajnje ljevice do krajnje ljevice. Inicijativu U ime obitelji još nisu kontaktirali, rekao je, no nije isključio mogućnost da će se to u budućnosti dogoditi.

Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Odgovarajući na pitanje hoće li do trenutka kada se prikupe i izbroje potpisi već biti prekasno, Stanić je rekao kako bi Vlada trebala zaustaviti sve aktivnosti oko koncesije dok se ne izbroje potpisi. Celakoski je dodao kako su spremni ići u prosvjede i konfrontacije te da će koristiti sve legitimne mehanizme, uključujući i traženje od Ustavnog suda da zaustavi koncesiju.

Ozren Matijašević, predsjednik Hrvatske udruge radničkih sindikata (HURS) i trenutni koordinator sindikalnih središnjica, naglasio je da inicijativa nema politički predznak.

- Jedini cilj je zaštititi opće dobro, vitalni interes građana, naše autoceste - rekao je Matijašević, naglašavajući kako nema analize koja bi opravdala davanje autocesta u koncesiju, što je nazvao "suludim potezom".

Neki novi MOL

Na sugestiju jednog novinara da je riječ o političkoj i ideološkoj inicijativi jer se protive neoliberalnoj politici, Celakoski je rekao da proces neoliberalne transformacije ugrožava interese većine građana.

Predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata Krešimir Sever rekao je da građani ne bi dali potporu sadašnjoj Vladi na izborima da je najavila koncesiju.

- Očekujemo punu potporu hrvatske javnosti - rekao je Sever.

Predsjednik Udruge radničkih sindikata Hrvatske Damir Jakuš rekao je da bi mudra i dobra vlast sama organizirala ovaj referendum, ali bi prije toga dala argumente za i protiv.

- Žalosno je da ponovno moramo skupljati potpise - rekao je Jakuš.

Đurđica Kahlina iz SSSH poručila je da će davanje autocesta u koncesiju dugoročno skupo koštati građane, da će neki novi MOL zarađivati dok će opet građani prosvjedovati zbog nesigurnosti na cestama ili visokih cestarina.

- Ako se već treba dogoditi monetizacija neka u nju budu uključeni hrvatski građani - rekla je Kahlina.

Vilim Ribić rekao je kako ova inicijativa nudi novu ekonomsku politiku, a medije je optužio da su vodili kampanju za rezanje plaća.

>> Autoceste ne mogu u koncesiju jer nisu upisane

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 91

VR
vrt
14:12 06.10.2014.

naravno da treba podržati zaustavljanje privatiziranja onoga što smo svi skupa izgradili! podržati UNATOČ dijelu ekipe koja stoji iza inicijative - Gong&co, koji kukaviči šute na ukidanje istitucije referendum (micanje što dalje od naroda, u urede...) a sada skupljaju potpise na cesti!

AP
apolon
08:35 06.10.2014.

Ova inicijativa ima moju punu podršku a takvu podršku bi trebao izraziti svaki o d g o v o r n i Hrvatski građanin!

Avatar mihic
mihic
13:02 06.10.2014.

Najveća parodija Hrvatskog društva bi bila da ovi referendum prođe a referendum protiv uhljebljavanja stranačkih kadrova padne. Još. mi nije jasno zašto si međusobno nisu pomogli, jer sindikatima očito odgovaraju današnji političari svih boja.