AFERA DAIMLER

Predstavnici Daimlera: Morali smo platiti hrvatskim dužnosnicima

Foto: PIXSELL
vozilo
daimler
daimler1
07.04.2010.
u 21:33
Sudsko priznanje predstavnika Daimlera da su podmićivali hrvatske dužnosnike kako bi dobili posao.
Pogledaj originalni članak

Večernji list je od Suda Districta Columbia u Washingtonu otkupio službeni zapisnik s dvosatne rasprave koju je 1. travnja u procesu nagodbe vodio sudac Richard Leon. Na 45 gusto ispisanih stranica nigdje se ne spominju imena hrvatskih dužnosnika, nema ni jednog traga preko kojeg bi se otkrio nadimak, inicijali, broj bankovnog računa ili transparentno otkriće tko je od naših tadašnjih političara sudjelovao u primanju mita, ali čita li se pažljivo što je sve pred sucem Leonom potvrdio predstavnik Daimlera Gero Herrmann, posve je jasno da njemačka kompanija kao i američka strana imaju čvrste dokaze o podmićivanju dužnosnika hrvatske vlade od 2002. do 2008. Iskusni stručnjak u antikorupcijskim postupcima sudac Richard Leon došao je posve pripremljen u sudnicu jer je znao da je nagodba s Daimlerom “gotova stvar” i da je to pobjeda američkoga tužiteljstva.

>>Afera Daimler: Hrvatska je već 2005. znala za sumnje u korupciju

>>Daimler podmitio SDP-ovu vladu, USKOK pokreće novu istragu

U spisima koje posjeduje Večernji list stoji odgovor američkoga tužitelja Johna S. Dardena na pitanje suca Leona što se događalo na relaciji Daimler i Hrvatska. “Daimler je izravno uplatio novac hrvatskim Vladinim dužnosnicima, kao i posrednicima, jer je znao da će ta isplata, u cijelosti ili djelomično, biti proslijeđena hrvatskim Vladinim dužnosnicima za asistenciju u vezi s Ugovorom o vatrogasnim vozilima. Na zahtjev hrvatske Vlade prije zaključivanja ovog javnog natječaja Daimler je uključio IM Metal kao dio konzorcija koji se natjecao za dobivanje Ugovora o vatrogasnim vozilima”, rekao je tužitelj Darden.

Nakon što je opisao kako su tekle isplate Daimlera američkim tvrtkama Biotop i MRC, kojima je na račune sjelo 1,673.346 eura, što su proslijedili u cijelosti ili djelomice hrvatskim dužnosnicima, sudac Richard Leon okrenuo se prema Daimlerovu predstavniku Herrmannu i pitao ga jesu li navodi tužitelja točni te priznaje li krivnju zbog podmićivanja vladinih dužnosnika u Rusiji i Hrvatskoj. “Da, časni sude”, odgovorio je Herrmann.

Hoće li Hrvatska nešto naučiti iz ovog procesa te hoće li se kada ih ubrzo otkriju crvenjeti oni dužnosnici i njihovi pomagači koji su osramotili svoju državu, trebali bismo brzo doznati. Američka strana obavila je najveći dio posla i otkrila podmićivanje hrvatskih dužnosnika i to više nitko ne može pobiti jer te činjenice stoje u sudskim spisima i dokumentima, koje donosimo iz rasprave na sudu u Washingtonu.

SUD: U redu. Promijenimo sada brzinu i prijeđimo na Daimler Export and Trade te ću još jednom zatražiti od državnog odvjetnika da nam da pregled i sažetak dokaza kojim bi vlada podastrla dokaze u slučaju da ovaj slučaj ode na suđenje u vezi s ovim okrivljenikom.

GOSPODIN DARDEN: Hvala vam, časni suče. I uz dozvolu suda, ne bih ponavljao opći uvod tvrtke Daimler AG.

SUD: To neće biti potrebno.

GOSPODIN DARDEN: Tvrtka Daimler Export and Trade Finance ili ETF, kako ću je nadalje oslovljavati, bila je njemačka korporacija koju je u potpunosti posjedovala podružnica tvrtke Daimler Financial Services ili DFS, koju je također u potpunosti posjedovala podružnica Daimlera. ETF je bio specijaliziran u strukturiranju i stvaranju prilagođenih financijskih rješenja za izvoz Daimlera i za vanjske klijente u zemljama bez lokalne DFS tvrtke. Uz te financijske usluge, ETF je sudjelovao u poslovnim pothvatima izvan registriranih poslovnih aktivnosti tvrtke Daimler – proizvodnji i prodaji osobnih i teretnih vozila. Časni suče, dat ću dva kratka uvoda koji sadrže kratice na koje ću se pozivati tijekom čitanja tih izjava.

SUD: U redu.

GOSPODIN DARDEN: Hrvatsko Ministarstvo unutarnjih poslova ili MUP je odjel i agencija Vlade RH koja je bila odgovorna za, između ostalog, javnu sigurnost, uključujući i kupnju vatrogasnih vozila. Druga tvrtka po imenu IM Metal ili IMM, kako se naziva u dokumentima, bila je u vlasništvu Vlade RH i djelomično je posjedovala bivšeg proizvođača oružja. IMM je bio sredstvo Vlade RH, a rukovoditelji zaposleni u IMM-u ili njihovi imenovani izvršitelji bili su strani službenici jer su se ti nazivi koristili u FCPA-i. 2002. godine hrvatska je Vlada u početku odredila 75 milijuna eura kako bi MUP mogao kupiti vatrogasna vozila. Javni natječaj iz 2002. godine koji je u početku bio objavljen proglašen je nevrijedećim, a potom je 2003. godine dodijeljen posao u iznosu od 85 milijuna eura, što je bilo dostatno da MUP kupi 210 vatrogasnih vozila iz konzorcija kojim je upravljao ETF. Ta su vozila trebala biti dostavljana u tranšama između 2003. i 2009. godine; i tijekom ovog izlaganja, časni suče, mogu ih općenito zvati ugovorom za vatrogasna vozila.

SUD: U redu.

GOSPODIN DARDEN: ETF i ostali započeli su sa sljedećim radnjama. Prije nego što im je dodijeljen ugovor za vatrogasna vozila, ETF je shvatio da će biti potrebno obavljati nepravilno plaćanje službenicima hrvatske Vlade kako bi osigurali ugovor za vatrogasna vozila iz hrvatskog MUP-a. ETF je obavljao nepravilna plaćanja direktno prema službenicima hrvatske Vlade i trećim stranama s uvjerenjem da će uplate biti prenesene u cijelosti ili djelomično službenicima hrvatske Vlade koji su trebali pomoći u dobivanju ugovora za vatrogasna vozila. Na zahtjev hrvatske Vlade i prije dodjele javnog natječaja, ETF je uključio IMM kao dio konzorcija tvrtki koje se natječu za ugovor za vatrogasna vozila. Između 2002. i 2008. godine ETF je obavio uplate u ukupnom iznosu od oko 3,02 milijuna eura prema IMM-u i/ili njegovim rukovoditeljima u vezi s ugovorom za prodaju vatrogasnih vozila hrvatskom MUP-u. Ta su plaćanja obavljena u uvjerenju da je cijeli fond ili dio fonda uplaćen zaposlenicima IMM-a, samim stranim vladinim zaposlenicima, a da je drugi dio fonda plaćen službenicima hrvatske Vlade izvan IMM-a u zamjenu za pomoć u osiguranju da konzorcij ETF dobije ugovor za vatrogasna vozila. Uz nepravilna plaćanja obavljena preko IMM-a, ETF je također obavljao nepravilna plaćanja prema korporaciji u Delawareu i korporaciji u Wyomingu ovdje u Sjedinjenim Američkim Državama. Te dvije korporacije zvat ću Biotop i MRC.

SUD: U redu.

GOSPODIN DARDEN: ETF je potpisao ugovor s tvrtkama Biotop i MRC koje su kao mjesto osnivanja navele Delaware i Wyoming, kao što sam već opisao. ETF je primio račune od Biotopa i MRC-a koji su imali naznačene adrese u Delawareu i Wyomingu. ETF je sastavio i odobrio kreditne note Biotopu i MRC-u s naznačenim poslovnim adresama kako sam već prije spomenuo. Između 2002. i siječnja 2008. godine ETF je ukupno nepravilno uplatio oko 1,673.349 eura Biotopu i MRC-u u vezi s ugovorom za vatrogasna vozila za koje se smatralo da su u potpunosti ili djelomično isplaćeni službenicima hrvatske Vlade. Ni Biotop ni MRC nisu obavili legitimne usluge za ETF dovoljne da bi jamčile uplate ovih iznosa. Postoji još jedan slijed, časni suče, jasnih događaja koji su navedeni u pravnoj kvalifikaciji kaznenog djela. Njih neću čitati jer ih je već u dokumentima predočio okrivljenik.

SUD: Hvala vam puno, gospodine Darden. Pa, gospodine Herrmann, čuli ste sažetak koji vam je predočila Vlada, koji je, naravno, detaljniji u dokumentima koje ste imali priliku pregledati, pa da vas samo upitam sljedeće. Čini li vam se sažetak koji je dala Vlada poštenim i točnim sažetkom činjenica kojih ste vi svjesni u ovom slučaju?

Predstavnik tvrtke Herrmann: Da, časni suče.

SUD: Pa bi li bilo pošteno reći da su obje tvrtke, Daimler Rusija i Daimler Export and Trade, prema navedenim činjenicama koje ste čuli zapravo krive pojedinačno kao korporativna tijela?

Predstavnik tvrtke Herrmann: Da, časni suče.

SUD: U redu. Vrlo dobro. Sada, jesu li obje tvrtke svjesne da će se, ako ja prihvatim obranu, obje odreći prava na žalbu protiv odluke koja će biti u dogovoru s obranom, jer prihvaćajući obranu ja prihvaćam kaznu koja je dio dogovora o obrani? Shvaćaju li to?

Predstavnik tvrtke Herrmann: Da, razumiju to.

SUD: U redu. Dakle, one su spremne odreći se prava na žalbu protiv kazne koju sud može donijeti u ovom slučaju, je li tako?

Predstavnik tvrtke Herrmann: Da, tako je, časni suče.

SUD: U redu. Vrlo dobro. Sada, Postoji li još koje pitanje koje želite postaviti meni ili gospodinu Weinsteinu prije nego što prihvatim vašu obranu, jer morate znati da od trenutka kada je prihvatim više neću dopustiti vama ni bilo kojoj tvrtki da povučete svoju obranu. Pa stoga, ako imate kakvo pitanje, ovo bi bio pravi trenutak da ga postavite ili sudu ili gospodinu Weinsteinu.

Predstavnik tvrtke Herrmann: Nemam pitanja, časni suče.

SUD: Vi i dalje želite nastaviti s obranom, je li tako?

Predstavnik tvrtke Herrmann: Da, tako je.

SUD: U redu. Je li svaki pojedini okrivljenik, Daimler Rusija i Daimler Export and Trade, svjestan svojih prava koja mu pripadaju prema zakonu SAD-a? Sud smatra da je svaki okrivljenik svjestan maksimalne moguće kazne prema zakonu za prekršaje za koje su se izjasnili da su krivi. Sud također smatra da je svaki okrivljenik u ovom slučaju svjestan – tj. da je u obranu ušao svjesno i dobrovoljno. Zato ću prihvatiti obranu Daimlera Rusije i Daimlera Export and Trade i prihvatiti presudu KRIV po točkama sadržanima u informacijama.

Osudit ću tvrtke kako slijedi te u skladu s dogovorom o obrani, da nadodam, to je presuda suda kojom će korporacija DaimlerChrysler Automotive Russia SAO ovime biti osuđena u skladu s člankom 11 C1C kako slijedi: DaimlerChrysler Automotive Russia SAO platit će ukupnu kaznu u iznosu od 27,360.000 $. U pogledu Daimler Export and Trade Finance GmbH, u skladu s uvjetima C-obrane koju je sud danas zaprimio, naloženo je da Daimler Export and Trade Finance GmbH treba platiti kaznu u ukupnom iznosu od 29,120.000 $. Kazna će se platiti odjednom u roku od deset dana od izricanja ove kazne.

K tomu, Daimler Export and Trade Finance GmbH nadzirat će korporativni nadzor u skladu s uvjetima ugovora o odgođenom postupku pokretanja kaznenog postupka Daimlera AG. Vjerujem da će nadzor u oba slučaja obavljati bivši direktor FBI-a.

Kako je Daimler plaćao mito Vladinim dužnosnicima:

1. Mito uplaćivali izravno dužnosnicima
Prije nego što je Daimler dobio ugovor za vatrogasna vozila, shvatio je da će morati dati mito Vladinim dužnosnicima, a uplaćivao ga je izravno njima ili trećim stranama.

2. U šest godina platili 1,6 milijuna eura mita
Između 2002. i 2008. godine ETF je ukupno platio oko 1,673.349 eura mita Biotopu i MRC-u, a smatra se da su isplaćeni Vladinim dužnosnicima.

3. Daimleru ETF kazna od 29 milijuna dolara
Daimler ETF treba platiti kaznu u ukupnom iznosu od 29.120.000$, dosudio je sudac prema transkriptu ročišta Okružnog suda Okruga Columbia koji je u posjedu Večernjeg lista.

4. Korporativni nadzor za Daimler ETF
Daimleru ETF sud je dodijelio korporativni nadzor u skladu s uvjetima o odgođenom kaznenom postupku.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 86

OB
-obrisani-
13:52 08.04.2010.

Zapamti te Vrana Vrani oko ne kopa tako i Brosarica

Avatar wkwkwkwk
wkwkwkwk
21:18 08.04.2010.

biča im nemiloga

MY
mycropht
08:11 08.04.2010.

Mislio sam na zviždače, naravno. :)