Topla, obiteljska atmosfera, umirujući prostor s ugodnim bojama i umjetničkim slikama, namještaj oblih rubova, stalni ritam aktivnosti, rad s prirodnim materijalima, igračke bez suvišnih detalja koje ostavljaju djeci prostora za razvoj stvaralačke fantazije...
Nije u skladu s tradicijom
Program je to koji vrtići nude roditeljima koji žele drukčiji rad s njihovom djecom. U desetak gradova i općina diljem Hrvatske danas će se obilježiti Dan waldorfske pedagogije u Hrvatskoj, a među gradovima kao što su Zagreb, Rijeka, Split i Osijek našli su se i Varaždin te međimurska općina Donji Kraljevec, u kojoj je rođen začetnik waldorfske pedagogije dr. Rudolf Steiner. Najavljeno je predavanje “Što nudi waldorfska pedagogija u razvoju djeteta – odgoj kao umjetnost” Melite Novinčak, koja u Prelogu, u dječjem vrtiću Fijolica, planira raditi s prvom grupom prema waldorfskom programu.
No, taj je program podijelio članove upravnog vijeća. Kako neslužbeno doznajemo, dio članova vjeruje da će waldorfski program dovesti do podjele među djecom na “privilegirane i one ostale”, da je riječ o zaostalom programu s početka 20. stoljeća, a smatraju i da nije u skladu s katoličkom tradicijom Preloga. Boje se da djeca iz te grupe neće biti spremna za školu, a problem je, smatraju, i poseban jelovnik i nabava opreme. Koplja se lome i zbog financiranja rada takve skupine. Odluku o programu donosi vrtić, no vlasnik mu je Grad, a Gradsko vijeće svake godine glasa o izvješću o radu te ustanove. Navodno i među gradskim vijećnicima ima otpora. Roditeljski sastanak koji se trebao održati jučer na kraju je odgođen. I dok se u Prelogu dvoji o uvođenju waldorfske pedagogije, Dječji vrtić Čakovec uveo ga je 2008.
Skuplji 150 kuna
– Imali smo prvo waldorfske jaslice, a kada su djeca navršila tri godine, prešla su u waldorfski vrtić. No, lani je većina roditelja čija su djeca polazila waldorfske jaslice upisala djecu u redovne skupine pa smo se bojali hoćemo li ih biti dovoljno za tu jednu skupinu. Sad ih imamo 23 – napominje ravnateljica Gordana Patarčec. Roditelji plaćaju 150 kuna više pa je umjesto 560, cijena 710 kuna.
Vrtići u Krapini nemaju waldorfski program.
Iz ovog, a i neki dan objavljenog članka koji se bavio nedostatkom župnika u Donjem Kraljevcu, iščitavam da kreatori vijesti u pozadini pokušavaju staviti rad dr. Rudolfa Steinera u negativan kontekst i omalovažiti i njegov rad i važnost njegovog djelovanja na području pedagogije, među mnoštvom ostalih područja kojima se bavio i u kojima je iznjedrio vrhunska, mada možda nekonvencionalna rješenja. Zabavno je što bi lokalna vlast ipak htjela koristiti Steinera kao “brand” s kojim bi privukla turiste u njegovu neuglednu rodnu kuću, ali bi paralelno htjela ostati u dobrim odnosima s Crkvom i ne širiti cijelu priču dalje, niti pokušati razumjeti opseg i važnost rada jednog od najvećih mislilaca prošlog stoljeća. Vezano za samu tematiku članka i otvaranje grupe koja nudi waldorfsku pedagogiju u vrtiću, moram napomenuti da sam i sama majka dviju djevojaka koje su prije petnaestak godina išle u istu takvu grupu u Zagrebu, u vrtiću Poletarac, koja i danas djeluje i privlači veliki interes roditelja radi izvrsnih rezultata koje djeca postižu nakon vrtića. Osobno sam imala iskustvo da me je razredna učiteljica tražila kontakt vrtića i odgajatelja, jer je rekla da je moje dijete ne samo socijalizrano i otvoreno, nego spremno pomoći drugoj djeci, što je na žalost u današnje vrijeme rijetko viđena karakteristika kod mlađeg naraštaja. Također, djeca prilikom svakog obroka izriču zahvale i s posebnom pažnjom pristupaju obrocima, što također vidim kao pozitivnu razliku u odnosu na natrpavanje sendvičima od bijelog kruha i parizera. Također smo plaćali veću naknadu za vrtić što je osiguravalo bolju prehranu i rekvizite u grupi, obzirom da je sve s čim djeca dolaze u dodir ručno izrađeno od prirodnih materijala. Ne znam smatra li se radi toga da je metoda zastarjela?(!) Na kraju, moje starije dijete je pohađalo Waldorfsku školu u Zagrebu, u sklopu koje je imalo i vjeronauk i organiziranu Svetu pričest, jer smo katolici, tako da ne vidim u čemu je sporan odnos waldorfske pedagogije prema crkvi. Čini mi se da postoji više problema u obrnutom smjeru, koji vjerujem proizlaze iz vrlo površnog poznavanja Steinerovog rada i djelovanja. Sigurna sam da kao i u svim drugim oblastima postoje dobri i loši pedagozi i dobri i loši primjeri tumačenja Steinerovog rada. Uvijek se nešto može izvući iz konteksta i tumačiti na jedan ili drugi način. Ostaje činjenica da je Steiner volio čovjeka kao najsavršenije biće na Zemlji i posvetio cijeli svoj život traženju načina da nauči ljude kako razmišljati, djelovati i hraniti se da bi se u potpunosti – i tjelesno i duhovno ostvarili. Kako to često biva – i u ovom slučaju se kroz napade pokušava omalovažiti ono što se ne razumije, jer je jednostavno – drugačije. P,S. Gle koincidencije, danas je rođendan dr. Rudolfa Steinera!