Među nekoliko stotina umjetnina, procijenjenih na 851.000 eura te privremeno oduzetih iz doma bivšeg premijera Ive Sanadera, doznajemo, samo je dvadesetak koje bi dosegle veću vrijednost na tržištu. Među njima svakako je najvrednije pet slika Vlaha Bukovca za kojima je policija raspisala domaću i međunarodnu objavu jer nisu pronađene u Sanaderovih tijekom pretraga u Zagrebu i Splitu.
Upozorenje kolekcionarima
Riječ je o djelima "Šuma u Fontainebleauu" (1883.), "Portret gospođe Mounier" (1883.), "Mala markiza" (1916.), "Opravljanje mreže" (1920.) i "Zavist ubija pravednost III." (1921.) kojima je ukupna vrijednost oko 230.000 eura. Objava je prema nalogu USKOK-a u prvom redu raspisana kako bi se preventivno upozorila javnost da ih nitko od ljubitelja umjetnosti dubljeg džepa ne kupuje, odnosno kako bi se spriječio njihov promet na tržištu umjetnina jer su Bukovčeva djela nestala, prema spoznajama tijela kaznenog progona, u prosincu prošle godine, radi izbjegavanja privremene mjere blokade zbirke umjetnina nekadašnjeg čelnika Vlade i HDZ-a kao osiguranja naplate države ako se Sanaderu pravomoćno dokaže krivnja u aferama Fimi media i HEP, u kojima je trenutačno osumnjičen.
Objašnjenje gubljenja traga Bukovčevim uljima na platnu prilično je jednostavno: djela su vrlo vrijedna te ih je, zbog skromnih dimenzija, za razliku od ostalih iz Sanaderove kolekcije, bilo vrlo lako premjestiti na neku "sigurniju" lokaciju. Jesu li spomenute slike, primjerice diplomatskom poštom, maskirane nestale iz Hrvatske ili su pak ostale u nas pohranjene u nekom sefu, trenutačno se može samo nagađati. No dok se ne ustanovi gdje su zapravo Bukovčeve slike, policija će imati pune ruke posla i s ostatkom umjetničke zbirke bivšeg premijera, pohranjene u depou Muzeja suvremene umjetnosti u Novom Zagrebu.
Procjene cijele zbirke
Trebat će obaviti sigurnosnu procjenu za svaki predmet, što znači da će njihove karakteristike biti unesene u potražne evidencije kako bi se ustanovilo da nisu eventualno ukradeni.
Kad je posrijedi autentičnost cijele kolekcije, odnosno utvrđivanje je li riječ o originalnim djelima ili krivotvorinama, taj će posao obaviti povjesničari umjetnosti. Već se pročulo da će USKOK u vezi s tim kontaktirati Igora Zidića, predsjednika Matice hrvatske, povjesničara umjetnosti i dugogodišnjeg ravnatelja Moderne galerije, no on o svom eventualnom angažmanu još ne govori.
Nestale Bukovčeve slike iz Sanaderova doma trenutačno su na internetskim stranicama MUP-a u društvu devedesetak umjetničkih slika za kojima je raspisana objava. Prema statistikama policije, u osamdeset posto ukradenih umjetničkih djela riječ je upravo o slikama koje poslije uglavnom završavaju izvan granica Hrvatske jer je naša zemlja, zbog svog položaja, među "izvoznicima" kulturnih dobara.
Na nelegalnu tržištu u inozemstvu tako vlada velika potražnja za ikonama, antičkim kovanicama, vojnom opremom, arheološkim artefaktima, ali i starom hrastovom građom koja se, primjerice, u Velikoj Britaniji često upotrebljava za restauraciju vrijednog antiknog namještaja.
Istražni organi RH imaju tu \"prof.\" Mirjanu SANADER: ZAŠTO NJU NE PITAJU GDJE SU SLIKE ? --ona kao vlasnica ili suvlasnica to zna!