Studirao je građevinu i budući da nije bio motiviran za studij, sasvim slučajno, počeo je početkom 90-ih trgovati namještajem. Time se bavio nekoliko godina dok nije otkrio madrace i počeo njima trgovati te ubrzo odlučio graditi vlastitu tvornicu pjenastih madraca. Lokalne vlasti u Svetom Križu Začretju dale su mu sve moguće dozvole i papire u rekordnom roku pa su 2003. prvi madraci počeli izlaziti iz tvornice Perfecta dreams.
"Posao je bio fantastičan, proizvodili smo godišnje trideset tisuća madraca i sve ih prodali na hrvatskom tržištu. Vratio sam sve kredite", kaže Knezović. Kad su se pojavili investitori iz Švedske, Knezović je njima prodao tvornicu te je još neko vrijeme vodio firmu, međutim, 2010. je odlučio nastaviti svojim putem.
Rast izvoza
"Uložili smo u ono što smo ja i supruga željeli. Htjeli smo raditi dizajnerski namještaj. Znali smo da je to kompliciran i sofisticiran proizvod, pogotovo ako si originalan. Ali, odlučili smo biti drukčiji", kaže Knezović.
Novu tvornicu sagradili su 2011., također u Svetom Križu Začretje. Uložili su 25 milijuna kuna, i to u godini kad su u Hrvatskoj stala sva ulaganja.
"Počeli smo ulagati u dizajn, razvoj, inovativnost, sajmove i kataloge. I, evo nas, imamo danas stotinu zaposlenih. Prošle godine smo imali 32 milijuna prihoda, što je 20 posto više nego 2013. Izvoz nam je, što je najvažnije, porastao sto posto. Pola namještaja izvezemo, a očekujemo da ćemo sljedeće godine izvoziti 70 posto od ukupne proizvodnje", ističe Knezović jer, kako kaže, ono što oni rade ne može opstati bez jakog izvoza. Hrvatsko tržište je za takvo što premalo.
Na samom startu bilo je problema jer je prvo ime brenda bilo Kvadra. Nakon što je Kvadrat, najjača svjetska firma za proizvodnju tkanina za tapeciranje namještaja, najavila tužbu zbog sličnosti imena, Knezović je povukao pametan potez. Kako se ne isplati "s rogatima bosti", odmah je okupio ekipu stručnjaka i promijenio ime brenda u Prostoria.
"Htjeli smo ime koje je naše i koje je zaštićeno. 'Pro storia' na latinskome znači 'za priču'. Mi se igramo značenjima", objašnjava Knezović čiji se namještaj prodaje u 40 zemalja svijeta; u Australiji, na Dalekom istoku, Kini, SAD-u, Južnoj Americi, u zemljama Skandinavije, Južnoj Africi, u Europi...
Proizvodi Prostorije nalaze se u ekskluzivnim dućanima namještaja visoke kategorije gdje nema velikog prometa. Zato Knezović želi da se njegov namještaj prodaje na 500 mjesta. Sad se prodaje na 150.
"U slučaju bilo kakve krize rizik je tako disperziran pa bi firme poput naše zadnje stradale", dodao je. Zasad Prostoria nudi dvadeset kolekcija ili, kako kažu, "dvadeset obitelji" namještaja.
"Bitno je da se svaki proizvod razvija i širi. Konkretno, naši prvi proizvodi, sofa revolve i fotelja 3angle, dobili su tabure, a vjerojatno će kroz koju godinu dobiti i stolić. Oblique i monk stolica prvo su nadopunjene foteljama i stolićima, a sad su na sajmu u Kölnu prikazani i blagovaonski stolovi. Kolekcija treba u kvalitativnom i kvantitativnom smislu rasti iz godine u godinu", dodaje Knezović.
Dodana vrijednost
Prostoria je, naime, najprije počela raditi s hrvatskim dizajnerima i timovima Numen/ForUse, Grupa, Sanja Knezović, Dvaplus i Simon Morasi Piperčić i drugi.
"Sad smo dobili nagradu za novu sofu koju su dizajnirali Nijemci, Böttcher Henssler Kayser, tri dečka iz Berlina. Surađujemo s još jednim studijem iz Stuttgarta. U posljednje vrijeme nude nam se poznata imena jer su nas prepoznali na sajmovima. Drukčiji smo i jako agresivni. Mi forsiramo naš proizvod, što dizajneri prepoznaju kao priliku za afirmaciju i zaradu", ističe Knezović.
"Naš namještaj prodaje se u salonima visoke cjenovne kategorije u kojima smo mi povoljni. Mi smo 30-ak posto jeftiniji od razvikanih svjetskih imena. No, nama je puno važnije da smo u salonima nego da smo u centrima namještaja gdje se više prodaje, ali se cijena srozava", objašnjava Tomislav Knezović.
Osim inovativnog dizajna, kvalitete i cijene, za uspjeh je u suvremenom svijetu važna brzina i prilagodljivost. Njegova poslovna filozofija je raditi namještaj koji je drukčiji, dizajnerski, ali i funkcionalan. To su prepoznali i kupci u cijelom svijetu.
Budući da ima veliko iskustvo u poslu s partnerima u svijetu te iskustvo u proizvodnji, zanimljivo je Knezovićevo mišljenje što Hrvatsku može izvući iz krize.
"Svi se slažemo da Hrvatsku može izvući samo proizvodnja, ali proizvodnja od proizvodnje se razlikuje, i to bi oni koji se s time bave u Vladi Hrvatske trebali shvatiti. Proizvodnja s dodanom vrijednošću nas može izvući", objašnjava Knezović koji se čvrsto drži premise da za uspjeh moramo imati vlastite inovativne proizvode koje trebao brendirati.
"Takva proizvodnja puno je teža u startu, ali dugoročno daje nevjerojatne rezultate i usuđujem se reći da su jednako važni za državu kao i poduzetnika", kaže Knezović.
"Kada se industrijaliziramo na takav način, da imamo desetogodišnju kvalitetnu strategiju, takva nastala proizvodnja inicirat će industriju strojeva i repromaterijala kao što je to u razvijenim europskim državama. Znam da deset godina zvuči predugo, ali prođe brzo. Duboko se nadam da će jednom na vlast doći politička opcija koja će shvatiti da treba krenuti s oštrom reformom odmah i ne odustajati od reforme po cijenu gubitka vlasti i ne obazirati se na različite interesne skupine. Najbitnije je biti iskren, pošten i predan svakom zadatku", zaključio je Knezović.
>> Prostoria i Inkea dobitnice su Interior Inovation Awarda 2015.
naslov je u skladu sa novinarskom etikom:)