Nesreća kod Đurđevca

Prometni stručnjak predlaže još 7 mjera kako bi se zaustavile tragedije na cestama

Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Nesreća u Splitu
Foto: 24 sata
nesreća kod Đurđevca
Foto: Luka Klun/PIXSELL/Ilustracija
policija
29.09.2019.
u 14:03
Jedna od njih je da treba ukinuti toleranciju policijskog mjerenja od 10 km/h za brzine do 100 km/h i 10 posto za više te umjesto tolerancije 10/10 uvesti 3/3
Pogledaj originalni članak

Tragična nesreća u kojoj su jutros na obilaznici Đurđevca, u sudaru Audija A4, serije B5 (uvedene 1994.!) i Volkswagen Passata CC (od 2008.), poginuli vozač i suvozač Audija, a šest je osoba teško ozlijeđeno, drastično pokazuje da je nedavno pooštravanje sankcija za teške prekršaje, koliko god je kratkoročno 20-ak posto smanjilo pogibeljnost cestovnog prometa nedovoljna mjera za bitno povećanje sigurnosti na našim cestama, piše prometni stručnjak Željko Marušić, za autoportal.hr.

Premda su dvije osobe poginule u automobilu konstruiranom prije četvrt stoljeća, zbog toga što je ono tada bilo jedno od najsigurnijih u klasi, a drugo je vozilo i po današnjim mjerilima visoke pasivne sigurnosti, a ipak je šest osoba teško ozlijeđeno, ukazuje na nevezivanje sigurnosnim pojasom (čl. 163. Zakona o sigurnosti prometa na cestama), više osoba.

Izvjesno je 'frajersko' lažno vezivanje na prednjim sjedalima (iza leđa ili ubacivanjem lažnog umetka, koji utišava signal) i klasično nevezivanje straga, što je jedan od najvećih problema hrvatskog cestovnog prometa. To je prvi veliki problem na koji ukazuje jutrošnja prometna tragedija. Drugi je da se na nova, sigurna vozila plaćaju višestruka davanja, uključujući trošarinu i dodatni godišnji porez, kojih su stara vozila, 'lijesovi na kotačima', oslobođeni, smatra Marušić. 

Da je barem jedno vozilo imalo sustav autonomnog kočenja, koje uključuje upozorenje napuštanja trake, nesreća, izvjesno, ne bi bila tragična, a da su njime bila opremljena oba, vjerojatne se ne bi ni dogodila. Treći je problem nelogična i štetna kombinacija zakonodavstveno-policijskog blagog tretiranja brutalnih, pogibeljnih prekoračenja brzine, čak i nakon nedavnog pooštrenja. Brze prometnice, a koje nisu autoceste, poput obilaznica Đurđevca ili Bjelovara, najpogibeljnije su. 

Nadalje, piše Marušić, članak 54. izvan naselja ne predviđa kaznu za prekoračenje brzine do 10 km/h. Pa kakvo je to onda ograničenje od 80 km/h, ako se smije voziti 90?! Nelogično da ne može biti nelogičnije, usto neodgovorno i štetno.

Drugo, tolerancija policijskog mjerenja je 10 posto od izmjerene brzine (dakle tolerira se 11 posto veća brzina od ograničene). Ovo je već ozbiljan problem i trebalo bi ga rješavati već na prvoj sjednici Sabora. Danas, 2019. godine, za razliku od cestovne prometne situacije s kraja 19. i početka 20. stoljeća, raspoloživa tehnologija, kakvu koriste presretači na bjelovarskoj obilaznici, omogućava preciznost mjerenja s greškom manjom od 0,5 posto.

"Zbog toga tolerancije mjerenja u mnogim razvijenim zemljama, počevši od Slovenije, nema! Kad sam policijskog službenika u Kanadi pitao za toleranciju mjerenja brzine u prometu, u čudu me pogledao i odgovorio: 'Kakva tolerancija, pa mi to izmjerimo!'

U Hrvatskoj važećom policijskom procedurom, temeljenom na zakonu (!), brzina od 132,5 km/h postaje 119,25 km/h te se teškog prekršitelja praktički nagrađuje, jer se teški prekršaj po čl. 54. st. 2, s kaznom do 15.000 kn prekvalificira u prekršaj po čl. 54. st. 2 gdje je kazna 2000 kn.

U prekršaju kojeg je predsjednik Županijskog suda u Zagrebu, početkom godine, za bjelovarskoj obilaznici, po starim odredbama kazna je bila 1000 kn. Za plaćanje na licu mjesta 500 kn! Ni to, u konkretnom slučaju nije bilo dovoljno, pa je konkretnom vozaču pritom oprošten još teži prekršaj, po čl. 32. st. 1.", piše između ostalog Marušić.

Marušić smatra da su nužne sljedeće mjere:

1. Na nova vozila koja imaju pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP testu trošarinu i godišnji porez smanjiti za 50 posto, a ako usto imaju sustav autonomnog kočenja, ukinuti.

2. Ukinuti toleranciju policijskog mjerenja od 10 km/h za brzine do 100 km/h i 10 posto za više te umjesto tolerancije 10/10 uvesti 3/3.

3. Kaznu za nevezivanje sigurnosnim pojasom (članak 163. Zakona o sigurnosti prometa na cestama) povećati s 1000 na 3000 kn

4. Redefinirati članak 54. da se postojeće sankcije prebace u niže razrede brzina, te bi sadašnja kazna za prekoračenje brzine od 10 do 30 km/h trebala biti od 0 do 10 km/h, što se sada ne sankcionira

5. Redefinirati i pooštriti sankcioniranje na ignoriranje obveze postupanja prema znakovima i naredbama policijskih službenika (članak 32.), da već prvi takav slučaj bude sankcioniran oduzimanjem vozačke dozvole, ne tek drugi!

6. Na sve opasne dionice i raskrižja postaviti radarske kamere, kao najučinkovitiju mjeru discipliniranja neodgovornih vozača te povećanje učinkovitosti kontrola uz rasterećenje policije i štednju resursa, koji se trebaju usmjeriti u nepokrivene dionice.

7. Unaprijediti zakonodavstveno-pravosudnu proceduru, kako bi se spriječile zloporabe kojima se izbjegava procesuiranje, odnosno kažnjavanje

Video: Veće kazne u prometu

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 65

IV
IvanHery
14:32 29.09.2019.

Ako je prioritet sačuvati ljudske živote predlažem da se uvede niža cestarina. Svjedoci smo da lokalnim cesta raste broj vozila koja bi se mogla prebaciti na autocestu.... Ali ima kvaka...previše farbe po tunelima ...nadvožnjaci koji ne vode nikud .. Naplatne kućice za desetak automobila.. Itd..

UM
Umjereni
14:23 29.09.2019.

Za gospodina Marušića još jednom polako: policije NEMA na ulicama. Mi nemamo policije. Nema je. Ljudi ne žele raditi za 4000 kuna, dok vlast uhljebljuje kojekakve polukvalificirane stranačke zaslužnike na raznorazna pročelnička mjesta. Postoje manji gradovi u Hr koji imaju svega dvije ophodnje. Nek su dvije intervencije istovremeno ma zbog kojeg razloga, nema nikog na cesti da kontrolira i provjerava alkohol, brzinu i svo ostalo. I to divljaci za volanom jako dobro znaju i vide. Slovenci vas na granici upozoravaju i prijete kaznom svima koji iza u automobilu nisu vezani. Ajde neka se ovdje javi jedan a da je bio upozoren od naše granične policije da mu netko na stražnjem sjedalu nije vezan. Nemamo kontrolu ali smo nabili kazne koje se redom izriču ljudima lošijeg socijalnog i imovinskog stanja. Kako će alkoholičar platiti 90.000 kuna kazne??? Sada će se opet sudski predmeti gomilati na prekršajnom sudu i usporiti cijeli rad pravosuđa jer se spis ne može staviti ad acta sve dok kazna nije plaćena ili izvršena. A tko će platiti 90.000 kuna odjednom? Pa onda slijedi odluka o zamjeni novčane kazne zatvorom, dostava odluke, pokušaj dostave (hint: Turudić), zavlačenje, žalba na rješenje i konačna provedba i najobičniji prekršajni predmeti provlačit će se kao nekada godinama po sudu.

ST
stefj
14:22 29.09.2019.

Eh da, takvi "stručnjaci" rade samo u korist proračuna, a znanje im se svodi na ono - ako ukinemo promet, neće biti niti prometnih nesreća... A stručnjaci bi trebali upozoravati na bitne stvari - potrebno je ulagati u lokalne ceste, u signalizaciju, potrebno je smanjiti poreze i omogućiti ljudima da si kupe novije aute itd... Hoće li nas veća kazna spasiti od opasnih velikih rupa na cesti? Hoće li nas spasiti od npr. pripadnika manjine koji vozi neregistriran tehnički neispravan auto bez osiguranja i koji radi toga nikada neće završiti u zatvoru?... Dajte nas poštedite takvih "stručnjaka", već su dovoljno zla napravili na autocestama, npr. imate nevjerojatno puno znakova za ograničenje brzine, stalno morate usporavati, ubrzavati, a kada su ljetne gužve, baš radi toga ima najviše čepova i nezgoda...