izazovna godina

Protekle krizne sezone Hrvatska je potvrdila status turističke velesile

Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Popunjene plaže na otoku Viru ne odaju dojam da je turistička sezona oslabila
Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Popunjene plaže na otoku Viru ne odaju dojam da je turistička sezona oslabila
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Zagreb: Zaštitne maske različtih motiva
02.11.2020.
u 13:32
Prema rezultatima istraživanja koje je ADAC proveo na uzorku od 350 000 upita članova ADAC-a u razdoblju od svibnja do rujna 2020., pokazuje se kako su Njemačka i Hrvatska apsolutni pobjednici sezone te omiljena odredišta za godišnji odmor
Pogledaj originalni članak

Možda nikada prije nije toliko pozornosti bilo usmjereno na hrvatski turizam kao ove godine kad se uhvatio u koštac s izazovima i posljedicama pandemije izazvane virusom COVID-19. Pandemija je utjecala na svjetsko gospodarstvo, a turizam kao gospodarska grana bio je pod posebnim povećalom u onim zemljama u kojima turizam ima veliki udio u nacionalnom BDP-u. Naime, upravo zemlje kao što su Hrvatska, Grčka, Cipar i druge mediteranske destinacije našle su se pred prijetnjom da se smanji otpornost ekonomije na posljedice pandemije. Iz tog razloga svaka dobra vijest, svaki turist više i svaki prihodovani euro više ove godine kao da se prati pod posebnim povećalom.

Upravo ovih dana njemački autoklub ADAC objavio je rezultate koji su u Hrvatskoj dočekani s oduševljenjem i nadom u još bolju 2021. Prema rezultatima istraživanja koje je ADAC proveo na uzorku od 350 000 upita članova ADAC-a u razdoblju od svibnja do rujna 2020., pokazuje se kako su Njemačka i Hrvatska apsolutni pobjednici sezone te omiljena odredišta za godišnji odmor.

Prema istom istraživanju Hrvatska je zauzela visoko treće mjesto kao omiljena autodestinacija za godišnji odmor. Da je Hrvatska poželjna autodestinacija za njemačke turiste (najvažnije turističko tržište za Hrvatsku) utjecala je zasigurno i činjenica što je Hrvatska pravovremeno pokrenula internetski portal ENTER CROATIA koji je turistima olakšao ulazak u zemlju te ga učinio bržim i sigurnijim. Ne zaboravimo da je u vrijeme lockdowna turizam praktički nestao preko noći na globalnoj razini, ali pravodobnim i pravovaljanim potezima HTZ-a, Ministarstva turizma i sporta te ostalih dionika, hrvatski turizam je uz pomoć kampanja ''Croatia Long Distance Love'' te ''Enjoy The View From Croatia'' pripremao teren i osluškivao situaciju na turističkom tržištu ne bismo li na vrijeme uskočili i predstavili se kao corona-free zemlja (op.a. do početka srpnja ukupan broj zaraženih bio je u Hrvatskoj nešto viši od 3000 slučajeva). Upravo činjenica da se Hrvatska uspjela promovirati kao zemlja s niskim rizikom od koronavirusa te pokretanje web-stranice (ENTER CROATIA) koja je autoturistima olakšala ulazak u Hrvatsku rezultirali su ovako dobrim rezultatima.

Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Zagreb: Zaštitne maske različtih motiva

Naime, prema ADAC-ovu istraživanju Hrvatska je na trećem mjestu s 14,3% upita, što je porast od gotovo 50% upita u odnosu na lani kada je broj upita iznosio 9,6%. Očekivana dominacija upita bila je vezana uz Njemačku i to od 33,3%, dok je lani bila riječ o 29,9%. Na drugom mjestu nalazi se Italija, ali s negativnim trendom i padom s lanjskih 18,8% na ovogodišnjih 14,9%, što je samo 0,6% više od rezultata koji je zabilježila Hrvatska. Potvrda visoke pozicije Hrvatske i njezina turizma jest i podatak da je ADAC-ov poredak po regijama na prva dva mjesta stavio dvije hrvatske regije, a to su Istra i Dalmacija.

Uzmemo li u obzir navedeno te rezultate HTZ-a putem sustava eVisitor, možemo primijetiti kako je tijekom prva tri kvartala ove godine zabilježeno 39,2% broja dolazaka i 50,9% ostvarenih noćenja u odnosu na lani u isto vrijeme. Srpanjski rezultati bili su još bolji i na razini 60% lanjskih rezultata, dok su konkurentske zemlje poput Španjolske i Grčke na razini između 20-25% lanjskih rezultata, a Cipar je zabilježio nevjerojatno niskih 2% u odnosu na srpanj 2019. Navedeni rezultati svakako se mogu interpretirati zajedno s ADAC-ovim rezultatima istraživanja, a uzmemo li u obzir činjenicu da je Hrvatska inače ponajprije autodestinacija, onda i ne čudi što je i ove godine najveći udio ostvaren na tržištima Njemačke, Slovenije, Poljske, Češke i Austrije. Također, u godini kada su letovi avionom svedeni na minimum, onda i geografija igra veliku ulogu, a položaj Hrvatske zasigurno je bio povoljan za brojne europske turiste koji su se zbog blizine najčešće odlučivali za Rovinj, Medulin, Poreč, Mali Lošinj, Crikvenicu, Umag, ali i Vir. Upravo je Vir fenomen kao destinacija koja je prošla s minimalnim negativnim posljedicama na turizam prouzročenima koronavirusom jer, osim toga što su posjetitelji najčešće autoturisti, ujedno je i destinacija koja je lider u Hrvatskoj s obzirom na nekomercijalni smještaj, a velika većina vlasništva odnosi se na strance.

Također, rezultate možemo opravdati i činjenicom da je ove ljetne sezona vladala sinergija među turističkim djelatnicima u Hrvatskoj, i to gotovo na svim razinama, od hotelijera preko ugostitelja do turističkih agencija i brodara, želeći pridržavanjem epidemioloških mjera pojačati percepciju Hrvatske kao corona-free zemlje u kojoj su autoturisti dobrodošli. Štoviše, brojni autokampovi na tragu dobre sezone i s dosadašnjih ostvarenih 57% u odnosu na lani odlučili su produžiti sezonu i ostati otvoreni dulje nego što su to planirali na početku godine prije pandemije.

Dakle, ova turistička sezona zasigurno nije onakva kakva je bila planirana krajem 2019. i početkom ove godine, ali zbog situacije izazvane pandemijom, brzom reakcijom i povoljnim raspletom događaja može se govoriti o relativno uspješnoj turističkoj godini. Činjenica je da je Hrvatsku u prvih devet mjeseci posjetilo 7,38 milijuna turista koji su ostvarili više od 52,4 milijuna noćenja. Prema riječima direktora HTZ-a Kristjana Stančića, ova godina će uprihoditi oko 57% u odnosu na lani, ali i to će biti dovoljno da se realiziraju promotivne kampanje za 2021. Također, ove godine hrvatski turizam još se više okrenuo domaćim turistima nego prethodnih godina, a to se najbolje vidi i kroz još uvijek aktualnu kampanju HTZ-a ''Tjedan odmora vrijedan''. Ova kampanja, kao nijedna kampanja ranije, pobudila je interes domaćih turista za otkrivanjem Lijepe Naše, i to ne samo razvikanih mjesta nego i malenih te šarmantnih mjesta diljem zemlje.

U svakom slučaju, turistička godina koja se pomalo bliži kraju svakako je bila drukčija i izazovnija nego li brojne turističke godine ranije. Kada je većina zemalja svijeta proglasila lockdown, turizam kao da je preko noći nestao. Da je Hrvatskoj u tom trenutku netko ponudio i upola slabije turističke rezultate od ovih koje je trenutačno ostvarila u 2020., vjerojatno bi se ozbiljno razmišljalo o tome da ih se objeručke prihvati zbog neizvjesne budućnosti. Tako da na valu dobrih ovogodišnjih rezultata ne prestaje nam ništa drugo nego turističku 2020. završiti uspješno putem još uvijek aktualne kampanje i tijekom adventskog razdoblja te tako optimističko dočekati turističku 2021. godinu. Naime, baš sada se dijele karte za novu (nadamo se nepandemijsku) sezonu, a Hrvatska ima sve izglede da zadrži svoje pozicije na prestižnim indeksima najatraktivnijih turističkih zemalja brendova.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

AA
aabbcc
15:18 02.11.2020.

Tako je, cak i odredista sa poljskim klozetima, wc-ima bez vode i struje bila su puna turista kao ona na Viru a Bog dao dobro pa i oni iz stožera za koronu bili na odmoru.

DU
Deleted user
13:58 02.11.2020.

Podaci kojim raspolaže Njemački autoklub - ADAC, kao i HAC nisu mjerodavni u donođenju titule - velesila, jer tom titulom bi se preotelo vodstvo Španjolske, Francuske, Italije, Grčke i mnogih drugih čiji rezultati nisu vrijedni omalovaživanja.

Avatar manjejeviše
manjejeviše
13:51 02.11.2020.

Podigli smo kvalitetu smještaja i usluge na zavidan nivo zadnjih goidna. Još da podignemo i razinu vanpansionske potrošnje. Jedna Grčka i Španjolska na tome zarađuju u postotku puno više od nas.