DRUGU GODINU ZAREDOM

Provedeno istraživanje o digitalnom oglašavanju: Nastavljen rast ulaganja u hrvatske izdavače

Foto: Digital AdEx
Provedeno istraživanje o digitalnom oglašavanju: Nastavljen rast ulaganja u hrvatske izdavače
11.05.2023.
u 11:40
HUDI okuplja ključne digitalne izdavače koji zajedno nose više od 80% cjelokupne čitanosti svih portala u Hrvatskoj (izvor: Gemius & Dotmetrics). Visoki doseg HUDI-ja omogućuje korištenje „bottom-up“ metodologije koja se temelji na prijavljenim iznosima oglašavanja hrvatskih izdavača
Pogledaj originalni članak

Hrvatska udruga digitalnih izdavača (HUDI) u suradnji s Momentumom, austrijskom agencijom specijaliziranom za izradu digitalnog AdEx-a s više od 15 godina iskustva, te Ipsosom, članom HUDI-ja te vodećom agencijom za istraživanje tržišta u Hrvatskoj, napravila je novu procjenu ulaganja u digitalno oglašavanje na lokalnom tržištu za 2022. godinu, navodi se u objavljenom priopćenju. Istraživanje se provodi drugu godinu zaredom, no dok je prošle godine na istraživanju radila samo Hrvatska udruga digitalnih izdavača, ove joj se godine pridružuju Udruga nakladnika informativnih publikacija (UNIP) te HUP-Udruga novinskih izdavača. 

HUDI okuplja ključne digitalne izdavače koji zajedno nose više od 80% cjelokupne čitanosti svih portala u Hrvatskoj (izvor: Gemius & Dotmetrics). Visoki doseg HUDI-ja omogućuje korištenje „bottom-up“ metodologije koja se temelji na prijavljenim iznosima oglašavanja hrvatskih izdavača. Iznosi globalnih tehnoloških platforma (Google, Facebook itd.) prikupljeni su putem službenih poslovnih izvještaja, što osigurava objektivnost u procjeni te uključuje ulaganja koja dolaze preko agencija, ali i putem direktnog zakupa oglašavanja na društvenim mrežama i pretraživačkim platformama. Direktan zakup glavni je način oglašavanja kod manjih kompanija i obrta. Trenutno u Hrvatskoj tehnološke platforme poput Google-a i Facebooka ne prijavljuju prihode ostvarene na Hrvatskom tržištu stoga ovo istraživanje omogućuje preciznu estimaciju ukupne potrošnje i kroz globalne platforme.

- Prvi puta u Hrvatskoj okupili su se izdavači i udruge HUDI, UNIP te HUP-UNI i zajednički odlučili provesti istraživanje kako bi omogućili tržištu objektivne i relevantne rezultate, koji su temelj za razvoj digitalnog tržišta Hrvatske te definiranje strateških smjernica svih dionika koji sudjeluju u regulaciji, transformaciji i unaprjeđenju digitalnog oglašavanja. Druga godina HUDI AdEx istraživanja i dalje ruši stereotipe o digitalnom tržištu oglašavanja i daje precizan uvid u trendove među glavnim dionicima. Industrija je prepoznala lokalne medije, a ukazano povjerenje vidljivo je i po trendu ulaganja u hrvatske izdavače - mišljenja je Zoran Turković, glavni izvršni direktor 24sata.

Ovogodišnji HUDI AdEx identificirao je zanimljive trendove među glavnim dionicima na tržištu, navodi se u priopćenju. Cjelokupno tržite je u 2022. godini ostalo otprilike na istoj razini kao i u 2021., uz rast od samo 1,3%. Najveći rast  dogodio se na „klasičnim“ oglašavajućim formatima (display, video, native) u iznosu od 10,1%. Usporavanje cijelog tržišta uvjetovano je padom i manjim rastom prihoda kod globalnih tehnoloških platforma. Pretraživačke platforme iskazuju skroman rast od samo 3,7%, dok društvene mreže bilježe pad od čak 6,2%. Ovo je jasan rezultat nestabilnosti tržišta na globalnoj razini.

Oglašavanje u Hrvatskoj koje uključuje i tehnološke platforme, tj. oglašavanje na pretraživačkim platformama i društvenim mrežama, značajnog je iznosa. Na „domaćem tržištu“ u klasične formate, uključujući Google Display Network i YouTube uloženo je sveukupno 64 milijuna eura. Takozvani Displayoglasni segment i dalje je dominantan format, a prate ga Native i Video oglašavanje. Kada se uđe dublje u Display i Video formate, navodi se, primjećuje se da je mobilno oglašavanje dostiglo udio od 75% na display formatima i čak 82% na video formatima, a tzv. programatsko oglašavanje je u 2022. godini bilo 42% od ukupnog display i 7% od ukupnog video oglašavanja. In-stream čini 2/3 video oglašavanja, dok su ostalo out-stream video formati.

- Bitno je imati širu sliku kompletnog tržišta kako bi znali kretanja i raspodjelu budžeta koji se realizira kroz svaki pojedini kanal: lokalni portali, ali i globalne platforme kao što su Meta i Google koji su primarni kanal oglašavanja SME segmenta. Ponajviše kod digitalnih medija se iz godine u godinu, a u zadnje 2-3 godine i tijekom godine, susrećemo s povećanjem cijena kako kod domaćih medija/portala (ovisno o potražnji za pojedinim formatom) tako i kod globalnih platformi kod kojih uočavamo promjene u cijeni koje nerijetko prelaze i 30% te bi takva kretanja bilo poželjno obuhvatiti istraživanjem i staviti u kontekst cijele digitalne potrošnje. Vjerujemo kako će se samo istraživanje nadograđivati iz godine u godinu pa ćemo biti upoznati s podjelom ulaganja po pojedinoj industriji te još detaljnije po svakom pojedinom kanalu i formatu koji čine sve veći i bitniji dio medijskog mixa - mišljenja je Digital Media direktorica Maja Šplaj iz Real Grupe.

>> VIDEO Nikad ljepši: Novo 'ruho' mosta Dr. Franje Tuđmana

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.