JEFTIN TAMJAN

Prva reakcija Kaptola na traženje pomilovanja za Perkovića i Mustača: 'Poigravanje kršćanskim milosrđem'

Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
Josip Perković i Zdravko Mustač
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Zagrebačka katedrala ugasila svijetla povodom Sata za planet Zemlju
Foto: PIXSELL
katedrala polnoćka
Foto: Robert Anić/Pixsell
zagrebačka katedrala
26.04.2022.
u 22:16
Djelima milosrđa teško da pripada oslobađanje i pomilovanje onih koji su pravomoćno osuđeni zbog najgrubljega kršenja temeljnoga ljudskoga prava, prava na život, i to s predumišljajem, kažu
Pogledaj originalni članak

U javnosti se već danima ne stišavaju polemiziranja oko potencijalnog pomilovanja Josipa Perkovića i Zdravka Mustača. Premijer Andrej Plenković i predsjednik Zoran Milanović rječito se očituju i prepucavaju o temi, a sada se po prvi put o svemu oglasio i Kaptol. Tekst objavljen u Glasu Koncila donosimo u cjelosti:

"Malo je tko očekivao da će uoči Nedjelje Božjega milosrđa temu kršćanskoga milosrđa u hrvatskom društvu aktualizirati političari i (bivši) generali preko najavljene inicijative za pomilovanjem dvojice dužnosnika bivše Udbe pravomoćno 2016. godine osuđenih u Njemačkoj na najstrožu kaznu za ubojstvo hrvatskoga emigranta Stjepana Đurekovića. Ne samo da je nejasno s kojim je ciljem u doba velikih svjetskih napetosti i podjela pred hrvatsku javnost dodana nova umjetno stvorena točka razdora, nego je i nepojmljivo da je njihov odvjetnik u službenu proceduru 19. travnja uputio zahtjev za pomilovanjem potkrijepivši ga i potpisima nekolicine hrvatskih generala koji smatraju da bi pomilovanjem pravomoćno osuđenih zatvorenika za zločin iz komunističkoga doba (1982.), koji sada izvršavaju kaznu u Hrvatskoj, predsjednik Republike Hrvatske učinio ni manje ni više nego – djelo milosrđa. Iako ima razloga smatrati da je ta inicijativa novi čin, pa i naručena provokacija, u složenim političkim okolnostima i stalnim pokušajima destabilizacije hrvatske države, to što se počelo licitirati kršćanskom milosrđem zaslužuje barem djelomičan osvrt iz vjerničke perspektive.

Prema katoličkom nauku djela milosrđa jesu djela ljubavi kojima se pritječe u pomoć bližnjemu u njegovim tjelesnim i duhovnim potrebama. Duhovnim djelima milosrđa svakako pripada pohod bolesnima i utamničenima, bez obzira na to kakav zločin počinili. No djelima milosrđa teško da pripada oslobađanje i pomilovanje onih koji su pravomoćno osuđeni zbog najgrubljega kršenja temeljnoga ljudskoga prava, prava na život, i to s predumišljajem. To je slučaj s dvojicom bivših djelatnika jugoslavenskih sigurnosnih služba za koje je na poštenu suđenju dokazano da su bili nalogodavci ubojstva nevina čovjeka, a za taj se zločin nikad nisu javno pokajali, kamoli izrazili spremnost da sudjeluju u razotkrivanju zlostavljačke naravi sustava u kojem su nosili vrlo odgovorne službe. Stoga je, simbolički gledano, opravdano pitanje koga bi se ili što zapravo pomilovalo jer naivno bi bilo svu pozornost usredotočiti samo na dvije osobe iz bivšega sustava.

Čistom manipulacijom moglo bi se stoga smatrati pozivanje na kršćansko milosrđe ako je cilj zahtjeva za pomilovanjem dvojice pravomoćno osuđenih nekadašnjih dužnosnika jugoslavenske obavještajne službe dio plana destabilizacije sadašnje vlasti, ili ako je to politička akrobacija za njezino učvršćivanje u odnosu na neke kadrovske neuspjehe. Licemjerno je i preko kršćanskoga milosrđa i nastojanja rehabilitacije duha i duhova države koja je dokazano provodila ubijanje nedužnih stvarati nepotrebne razdore među braniteljima, pogotovo ako se zna da su se žeđajući za milosrđem davno raspucala usta obitelji stotina, pa i tisuća ubijenih i progonjenih, počevši od Đurekovićeve udovice. O snazi starih struktura svjedoči i to da se za procesuiranje njihovih zločina nije uspjela izboriti ni jedna dosadašnja hrvatska vlast (štoviše, donosili su se i zakoni koji bi to spriječili).

Nepojmljivo je i to da se senzibiliziranje javnosti za opravdanost pomilovanja dvojice osuđenika provodi preko navođenja njihovih zasluga u obrani Hrvatske u Domovinskom ratu kod nabavljanja oružja, i to baš u kontekstu uspoređivanja sa sadašnjom ukrajinskom obranom pred agresijom Ruske Federacije… Svaki čovjek, pa tako i zatvorenici, zaslužio je da mu se iskazuju djela milosrđa, a koliko je to Crkvi važno pokazuje i nesebično služenje zatvorskih dušobrižnika. Stoga je više nego neumjesno da se kršćanskim milosrđem kao djelom ljubavi netko služi kao političkom zakrpom".

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 14

ZL
zlatkouvanovic
22:35 26.04.2022.

Ovi zločinci su samo izvršitelji zločinačkog komunističkog režima koji nikada nije osuđen i čiji masovni vođa i zločini su ugrađeni u hrvatske političke sustav, stranke i povijest. Svaka diskusija oko pomilovanja ili ne, u sustavu koji odobrava ili veliča daleko veće komunističke zločine, je u najmanju ruku moralna sramota .

Avatar Purgerdragovoljac
Purgerdragovoljac
08:24 27.04.2022.

Ne ulazeći uopće u istinitost doprinosa ove dvojice u obrani Hrvatske u Domovinskom ratu, želim samo napomenuti da svi hrvatski branitelji, a posebno dragovoljci domovinskog rata (jer nije isto ići u rat po sili zakona ili po pozivu savjesti) imaju nemjerljiv doprinos u obrani domovine. Znači li to da bi, logikom onih koji zagovaraju ovo pomilovanje, svima nama braniteljima trebalo biti dopušteno ubijanje drugih građana, jer bismo za takva djela također zbog zasluga u ratu zaslužili pomilovanje?

DU
Deleted user
08:31 27.04.2022.

To ubojstvo Hrvatskog emigranta Đurekovića bilo je tako brutalno da mi je teško vjerovati da bi počinioci mogli biti na slobodi samo šest godina nakon presude! Cijelo vrijeme od počinjenja tog užasnog zločina pa sve do presude počinioci su bili na slobodi, čak 33 godine! Hrvatska ih je cijelo vrijeme štitila pod izgovorom da su potrebni, što nije bilo točno, a štiti ih još i danas!