Specijalno obučene pse, poznatije pod nazivom K9, u Hrvatskoj privatne zaštitarske kompanije mogu koristiti samo za tjelesnu zaštitu i čuvanje objekata dok se u drugim zemljama zaštitarski K9 timovi koriste i za detekciju mirisa eksploziva, droga, novca, oružja... Psi zaštitari ne mogu se vidjeti na hrvatskim aerodromima na kojima su brigu o sigurnosti preuzele zaštitarske tvrtke, dok je to u europskim zračnim lukama normalno.
SAD kao začetnik
Damir Car, vlasnik tvrtke Canis Revolution koja se bavi školovanjem vodiča i pasa, objašnjava da hrvatski Zakon o privatnoj zaštiti uopće ne omogućava privatnim zaštitarskim kompanijama da školuju i dobiju potrebna uvjerenja o osposobljenosti K9 timova za poslove detekcije mirisa eksploziva, droga, novca, oružja…
– SAD je začetnik i svjetski lider upotrebe službenih pasa u privatnom sigurnosnom sektoru. Prateći pojačanu potrebu za osiguranjem ljudi i imovine te stalni porast terorizma i ostalih prijetnji modernog doba, zaštitarske kompanije shvatile su vrijednost upotrebe službenih pasa. Tu provjerenu praksu slijedio je EU te su danas službeni psi u privatnoj sigurnosti gotovo izjednačeni s upotrebom K9 pasa u državnim institucijama – objašnjava Car koji ima više od deset godina iskustva rada na poslovima vodiča pasa unutar MUP-a.
Car kaže da je Uredbom Europske komisije 2010. utvrđena upotreba zaštitarskih pasa za detekciju eksploziva u civilnom zračnom prometu. Uredba je, objašnjava, 2015. dopunjena u području upotrebe, obuke i licenciranja zaštitarskih K9 timova u suradnji s državnim sektorom koji je obvezatan implementirati standarde i provoditi testiranje tih timova.
– Postavljeni standardi koji određuju način obuke i certificiranje K9 timova u privatnom sektoru ni najmanje se ne razlikuju od policijskih ili vojnih standarda, a samim time vojska i policija ostaju glavni i jedini faktor u kontroli obučenosti K9 timova unutar zaštitarskih kompanija – kaže Car.
Osim u zračnom prometu, zaštitarski psi se u članicama EU poput Velike Britanije i Španjolske koriste i za detekciju eksploziva i eksplozivnih naprava na svim područjima vezanim uz osiguranje osoba, imovine te kritične nacionalne infrastrukture. Uz to, Car navodi da vodeće svjetske korporacije u avionskom, pomorskom i cestovnom transportu već godinama zahtijevaju da zaštitarske kompanije upotrebljavaju K9 timove.
– U Hrvatskoj trenutačno radi nekoliko privatnih kompanija koje zbog nesređenog stanja svoje usluge prodaju klijentima, ali za to nemaju potvrde osposobljenosti koje bi imale podlogu u regulativama EU. A te bi im potvrde trebao izdavati MUP, koji sustavno zanemaruje to polje privatne zaštite – upozorava Car čija tvrtka u svibnju organizira u Zagrebu veliku međunarodnu konferenciju o K9 timovima unutar privatnih kompanija.
Napominje da potreba na tržištu za K9 timovima za detekciju mirisa postoji, ali da je zbog neutvrđenih zakonskih regulativa te usluge nemoguće legalno naplatiti dok MUP zbog nedostatka raspoloživih timova ne može tu uslugu pružiti ni zakonski naplatiti.
U MUP-u potvrđuju da se zaštitarski pas, prema važećem Zakonu o privatnoj zaštiti, u Hrvatskoj ne može koristiti za detekciju mirisa eksploziva, droga, novca i oružja. Navode i da se prema tom zakonu zaštitarski pas može koristiti u obavljanju poslova tjelesne zaštite odnosno kao vrsta uporabe sredstva prisile u sklopu zaštite osoba i imovine.
Za Uredbu EK o upotrebi zaštitarskih pasa u zračnom prometu u MUP-u kažu da je ona stavljena izvan snage te da je na snazi Provedbena uredba Komisije (EU) 2015/1998 iz 2015. i da je on u primarnoj nadležnosti Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Agencije za civilno zrakoplovstvo. No Danica Đikov, vlasnica Black Wolf K9 Services S.L, tvrtke koja se bavi pružanjem usluge K9 pasa za traženje eksplozivnih sredstava i droge zaštitarskim kompanijama i državnim institucijama u EU, tvrdi da MUP mora licencirati K9 timove koji se koriste u zaštitarstvu.
MUP ih mora licencirati
– S obzirom na to da djelatnici Ministarstva i agencija za sigurnost avionskog, pomorskog i cestovnog prometa nisu zakonski obučeni ni ovlašteni za pružanje usluga u obuci, licenciranju i upotrebi pasa specijalističkih namjena u cijelom svijetu, licenciranje provodi MUP samostalno ili u suradnji s Ministarstvom obrane. Ministarstvo prometa i agencije za sigurnost prometa pri tome kontroliraju jesu li svi zakonski standardi pravilno implementirani i ispunjeni – objašnjava Đikov koja je u Španjolskoj sudjelovala u izradi dopune i izmjene zakona, a u cilju implementacije regulativa EU u suradnji s tamošnjim MUP-om.
Za Uredbu EK o upotrebi zaštitarskih pasa u zračnom prometu u MUP-u kažu da je ona stavljena izvan snage ko je i radi cega to stavija izvan snage-kradeze interesni lobiji-zasto?pogodimo Pročitajte više na: https://www.vecernji.hr/vijesti/psi-zastitari-ne-smiju-traziti-bombe-i-drogu-1313447 - www.vecernji.hr