JAKE TURBULENCIJE

Putnici proživljavali pravi kaos: 'Ljudi su se molili i plakali dok su se držali jedni za druge'

Foto: Boris Roessler/DPA
Putnici proživljavali pravi kaos: 'Ljudi su se molili i plakali dok su se držali jedni za druge'
03.03.2023.
u 13:54
Lufthansa je u priopćenju za CBS News poručila da je na letu došlo do onoga što je poznato kao "turbulencija u vedrom zraku", za koju se kaže da se može dogoditi bez vidljivih vremenskih pojava ili prethodnog upozorenja. Ta vrsta turbulencije javlja se u područjima bez oblaka.
Pogledaj originalni članak

"Sve je letjelo posvuda... U zrakoplovu je bio kaos..." Napisala je to Camila Alves McConaughey, supruga slavnog glumca Matthewa McConaugheya. Oboje su bili putnici u zrakoplovu Lufthanse koji je letio iz Austina u Frankfurt i koji je usred leta padao slobodnim padom. Objavila je na Instagramu i kratku snimku prolaza u kabini, na kojoj se vide peciva, salvete i pribor za jelo razbacan po podu. Lufthansin zrakoplov morao je hitno sletjeti u međunarodnu zračnu luku Dulles u Virginiji zbog turbulencija, priopćeno je. Lufthansin let br. 469 iz Austina u Teksasu za Frankfurt u Njemačkoj preusmjeren je nakon što je zrakoplov doživio jake turbulencije dok je bio iznad Tennesseeja, izvijestila je Savezna uprava za zrakoplovstvo.

Airbus A330 bio je na visini od oko jedanaest kilometara kada je došlo do turbulencije. U zrakoplovu je bilo 172 putnika i 12 članova posade. Putnik Georgiy Nazaruk rekao je za CBS News da je "mislio da će umrijeti." Putnica Samantha Pinto za The Washington Post ispričala je da je beba izletjela iz sjedalice, a majka ju je brzo zgrabila u zraku.

– Ljudi su molili i plakali dok su se držali jedni za druge, pripremajući se za sve što bi moglo uslijediti – rekla je. Lufthansa je u priopćenju za CBS News poručila da je na letu došlo do onoga što je poznato kao "turbulencija u vedrom zraku", za koju se kaže da se može dogoditi bez vidljivih vremenskih pojava ili prethodnog upozorenja. Ta vrsta turbulencije javlja se u područjima bez oblaka.

Razlikuju se mehanička i toplinska turbulencija koja je prouzročena okomitim strujanjem zraka u nestabilnoj atmosferi. U meteorologiji je turbulencija čistog zraka (CAT) turbulentno kretanje zračnih masa u nedostatku bilo kakvih vizualnih tragova, kao što su oblaci. Atmosfersko područje koje je najosjetljivije na CAT je visoka troposfera na visinama od oko 7000 do 12.000 metara, kad se susreće s tropopauzom. Na nižim nadmorskim visinama također se može pojaviti u blizini planinskih lanaca. Turbulencije u čistom zraku obično je nemoguće detektirati golim okom i vrlo ih je teško detektirati konvencionalnim radarom, pa je pilotima zrakoplova teško otkriti ih i izbjeći. Mogu se daljinski detektirati instrumentima koji mogu mjeriti turbulenciju optičkim tehnikama. "Turbulencija je najčešće samo neugoda za putnike, ali u rijetkim slučajevima jaka turbulencija može biti vrlo opasna. Turbulencija je kaotično kretanje čestica zraka u relativno malom području i relativno kratkom vremenu. Ponekad je samo neugodna pojava koja prouzročuje trešnju zrakoplova, a ponekad je puno jača i opasnija pa može izazvati i rušenje, prvenstveno manjih zrakoplova. Turbulencija se pojavljuje u oblacima i njihovoj blizini, a najizraženije su u onim grmljavinskim.

Manje je opasna, ali neugodna jer ju je teško detektirati, turbulencija u vedrom zraku koja može iznenaditi pilote i putnike, a osjetimo je kao podrhtavanje", navodi se u opisu Hrvatske kontrole zračne plovidbe o najznačajnijim meteorološkim pojavama opasnima za zrakoplovstvo. Na popisu su još i jak vjetar, zaleđivanje zrakoplova, smicanje vjetra, planinski valovi, smanjena vidljivost i grmljavinska oluja. Kao i neke druge meteorološke pojave, planinski valovi mogu biti i korisni, ali i opasni za zrakoplovstvo. "Planinski, odnosno zavjetrinski valovi nastaju kada zrak prelazi preko neke prepreke, poput planine. Javljaju se iza planine u obliku silaznih i uzlaznih strujanja. Opasni su za male zrakoplove, balone, ultralake letjelice, zmajeve i parajedrilice. U Hrvatskoj se najčešće pojavljuju u zavjetrini Dinarida prouzročeni jakim jugozapadnim vjetrom. Na Jadranu se mogu pojaviti za vrijeme bure. Pojava planinskih valova može biti i vizualno popraćena oblakom u zavjetrini.

Planinski su valovi opasni jer silazna strujanja koja se javljaju u njima mogu otežati upravljanje zrakoplovom. No mogu biti i korisni jer se njihova uzlazna strujanja mogu koristiti za let i postizanje visine zrakoplova (jedrilica)", pojašnjavaju u HKZP-u. Smicanje vjetra najopasnije je prilikom slijetanja jer može prouzročiti naglo propadanje zrakoplova, a nastaje u situacijama kada na različitim točkama, koje mogu biti i međusobno vrlo malo udaljene, puše vjetar različite brzine ili smjera. Smicanje vjetra može biti horizontalno ili, češće, vertikalno. "U tim situacijama zrakoplov naglo mijenja aerodinamičke postavke leta pa se naglo propinje ili naglo propada. Ako je blizu tla prilikom slijetanja, to može biti fatalno. Danas se smicanje vjetra prognozira, ali i detektira uređajima koji mogu biti u zrakoplovu ili na zemlji. Većina modernijih zrakoplova veće mase, za koje je smicanje vjetra naročito opasno, imaju uređaje za detekciju smicanja vjetra koji upozoravaju pilote na tu pojavu", ističu. Zaleđivanje zrakoplova pak može biti "tihi ubojica" jer se krila mogu iznenada zalediti, a time prestaju njihova aerodinamička svojstva, pa zrakoplov naglo pada.

VIDEO Šef Wagnera došao u Bahmut i poručio Zelenskom: 'Pustite ih da odu, grad je opkoljen'

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.